انعقاد قرارداد بین شرکت نفت مناطق مرکزی و یک شرکت ایرانی برای ساخت توپک هوشمند

انعقاد قرارداد بین شرکت نفت مناطق مرکزی و یک شرکت ایرانی برای ساخت توپک هوشمند
قرارداد همکاری ساخت توپک هوشمند برای خط لوله شش و هشت اینچ بین شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و یک شرکت داخلی به ارزش دو میلیارد و 835 میلیون ریال بسته شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی، مهندس مهدی فکور در رابطه با این قرارداد که برای 14 خط لوله هشت اینچ؛ مشتمل بر هشت خط در شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق ، پنج خط لوله در شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب و یک خانعقاد قرارداد بین شرکت نفت مناطق مرکزی و یک شرکت ایرانی برای ساخت توپک هوشمندط لوله در شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی اظهار داشت : این قرارداد به مدت یک سال بوده و پس از اتمام ساخت برای لوله های هشت اینچ ، برای لوله های خطوط جریانی چاهها و انتقال در سطح کشور در سایزهای چهار و شش اینچ نیز اقدام که این امر باعث ارتقای دانش بهره گیری از این تکنولوژی در صنایع نفت و گاز خواهد شد و گامی مهم در دستیابی به خواسته های مقام معظم رهبری مبنی بر تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی برداشته می شود. 

وی درباره انواع توپک هوشمند و عملکرد آن خاطرنشان کرد : توپک هوشمند یکی از روش های تست های غیر مخرب و یک ابزار مهم در بررسی شرایط خط لوله بدون ایجاد اختلال در فرآیند تولید می باشد که می توان با استفاده از آن دیواره لوله را از نظر خوردگی، ترک، خمش، چروکیدگی و ... مورد بازرسی قرار داد. افزایش استفاده از فن آوری بازرسی خطوط لوله (توپک هوشمند) باعث گسترش تکنولوژی و کاهش خطاها شده و افزایش سطح اطمینان استفاده از آن مقدمه ای بر تهیه برنامه های مدیریت یکپارچه خط لوله توسط بهره برداران خطوط لوله، ارتقاء سطح ایمنی و کاهش هزینه های موثر در بهره برداری خطوط لوله می شود . انواع توپک های هوشمند شامل : توپک نشت شار مغناطیسی(MFL-TFI)، توپک فراصوتی(به منظوراندازه گیری ضخامت یا ترک یابی)(UT) ، مبدل صوتی الکترومغناطیس(EMAT)، توپک نقشه برداری(Mapping) و توپک تعیین تغییر شکل هندسی(Caliper) و غیره است. 

فکور با اشاره به اینکه خطوط لوله در هر صنعتی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و به عنوان رگ های حیاتی آن صنعت محسوب می شوند و بدلیل تحمیل هزینه، اثرات زیست محیطی، و ایمنی نهایت تلاش جهت جلوگیری از خوردگی درونی و بیرونی خطوط لوله در مراحل مختلف از جمله طراحی، احداث، راه اندازی و نگهداری به عمل می آید تصریح کرد : در صورت مراقبت و نگهداری اصولی خطوط لوله از دیدگاه خوردگی، اگر باز هم بنا به شرایط پیچیده، خطوط لوله دچار خوردگی شوند به ناچار بایستی از روش های بازرسی خوردگی پیشرفته که همان توپک هوشمند است ، استفاده شود تا بتوان از آن در شرایط ایمن بهره جست.
بر اساس این گزارش شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در جهت حمایت از ساخت داخل و با استفاده از توان متخصصان داخلی تاکنون موفق شده است تا با حمایت فنی و مالی خود چندین کالای استراتژیک حوزه صنعت نفت و گاز را بومی سازی و در چرخه تولید انبوه قرار دهد. 

۲۶ مرداد ۱۳۹۱ ۱۹:۵۹
تعداد بازدید : ۱,۳۵۵