اولین محموله نفت ترکمنستان بعد از تحریم‌ها در بندر نکا تخلیه شد

اولین محموله نفت ترکمنستان بعد از تحریم‌ها در بندر نکا تخلیه شد
نفتکش «وی اف تانکر-۲۰» با پرچم روسیه حدود ۶ هزار تن نفت شرکت «دراگون اویل» ترکمنستان را در بندر نکای ایران تخلیه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از پایگاه خبری ای پی ای، روز سوم اوت، نفتکش «وی اف تانکر-20» با پرچم روسیه حدود 66 هزار تن نفت شرکت «دراگون اویل» ترکمنستان را در بندر نکای ایران تخلیه کرد.

این گزارش حاکی است، این تخلیه طی دو روز و در پایانه متعلق به شرکت ملی نفت ایران صورت گرفته است.

این اولین محموله نفتی است که بعد از مدت ها شرکت دراگون اویل، متعلق به شرکت ای ان او سی امارات است، به ایران ارسال می کند. تاکنون شرکت دراگون اویل تمام نفت صادراتی خود را از طریق آلاجای ترکمنستان ارسال می کرد. به دلیل تحریم ها علیه ایران، نفت صادراتی این شرکت به اروپا از طریق آذربایجان (مسیر ریلی باکو-تفلیس-جیهان) یا روسیه (خط لوله نفتی ماخاچ قلعه-نووروسیسک) ارسال می شد.

تصمیم شرکت دراگون اوی و ای ان او سی برای از سر گیری عرضه نفت به ایران بازیگران فعال در بازار منطقه را غافلگیر کرده است.

در شرایطی که شرکت دراگون اویل تمام پول نفت ترکمنستان را به دلار آمریکا دریافت می کند و دارای قراردادهای بلندمدت با پیمانکاران آمریکایی نظیر شلومبرگر است، و برخی از شهروندان آمریکایی در مناصب مدیریتی این شرکت حضور دارند، تصمیم به از سرگیری عرضه نفت به ایران تصمیمی پرخطر به نظر می رسد.

به علاوه، شرکت ای ان او سی، یا همان شرکت ملی نفت امارات با دور زدن تحریم های آمریکا به شکلی فعالانه در حال توسعه فعالیت های جدید تجاری با ایران است.

در حال حاضر فعالان بازار در انتظار تحولات بعدی این تخلیه محموله در بندر ایران هستند. شاید این محموله نفتی به صورت اتفاقی و به دلیل مشکلات مربوط به اسناد و مدارک در بندر نکا تخلیه شده باشد و یا اینکه این آغاز یک برنامه از پیش طراحی شده برای تحویل نفت ترکمنستان به ایران باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۰۷
تعداد بازدید : ۵۱۴