سهم ۵ دولت در پیشرفت پارس‌جنوبی؛ میوه‌ای که دولت یازدهم چید

نگاهی به عملکرد سه دولت گذشته و فعلی در پارس جنوبی نشان می‌دهد بیشترین حجم پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در دولت نهم و دهم بوده که میوه آن توسط دولت یازدهم چیده شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، دولت یازدهم و وزارت نفت بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند که برابر شدن تولید گاز ایران با تولید گاز قطر مرهون مدیریت کم نظیر دولت بوده است در حالی که نگاهی به درصد پیشرفت‌ فیزیکی فازهای پارس جنوبی طی سه دولت گذشته نشان می‌دهد مجموع پیشرفت فیزیکی در دولت‌های هفتم و هشتم و دولت یازدهم کمتر از دولت نهم و دهم است.

به استناد آمار جمع آوری شده از منابع رسمی و اظهارات مدیران فعلی وزارت نفت، سهم دولت هفتم و هشتم از میزان تولید فعلی گاز ایران از پارس جنوبی ۲۸.۹۵ درصد، دولت نهم و دهم ۵۶.۷۱ درصد و سهم دولت یازدهم ۱۴.۳۴ درصد بوده است.

بر اساس جدولی که در گزارش مشاهده می‌کنید در دولت اصلاحات فازهای ۱ تا ۵ پارس جنوبی به بهره برداری رسیدند. در ردیف عملکرد دولت اصلاحات میزان پیشرفت فیزیکی پروژه در تعداد فازهای هر پروژه ضرب شده و مجموع درصد محاسبه شده است. به عنوان نمونه در فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی که با هزینه ۴.۷ میلیارد دلاری انجام شده است پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی در ۲ فاز ضرب شده و در نهایت برای این پروژه ۲۰۰ درصد در نظر گرفته شده است.

فازهای ۶ تا ۸ اما با میانگین پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد تحویل دولت نهم شد که این دولت ۲۵ درصد باقی مانده را تکمیل کرد.  فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبی هم با پیشرفت ۲۷ درصد تحویل دولت نهم شد که آن دولت یا پیشرفت فیزیکی ۷۳ درصدی این پروژه را به پایان برد.

دولت نهم و دهم چه کرد؟

دولت نهم و دهم پس از روی کار آمدن و تکمیل دو پروژه یاد شده، آغاز پروژه‌های جدید را کلید زد که در نهایت پروژه فاز ۱۲ با پیشرفت ۹۳ درصد، فاز ۱۳ با پیشرفت ۶۷ درصد، فاز ۱۴ با پیشرفت ۵۰ درصد، فاز ۱۵ و ۱۶ با پیشرفت ۹۳ درصد، فاز ۱۷ و ۱۸ با پیشرفت ۸۵ درصد، فاز ۱۹ با پیشرفت ۶۸ درصد، فاز ۲۰ و ۲۱ با پیشرفت ۵۱ درصد، و فازهای ۲۲ تا ۲۴ با پیشرفت ۶۶ درصد به دولت یازدهم تحویل داده شد. 

دولت یازدهم نیز با تکمیل این پروژه‌ها مجموع فازهای در مدار را به ۲۱ فاز رساند. نگاهی به جدول ذیل گویای آن است که مجموع عملکرد دولت هفتم و هشتم از پیشرفت پروژه‌ها ۷۷۹ درصد، دولت نهم و دهم، ۱۵۲۶ درصد و سهم دولت یازدهم ۳۸۶ درصد است.

و در پایان...

براین اساس سهم دولت اصلاحات از پیشرفت فازهای پارس جنوبی ۲۸.۹۵ درصد، سهم دولت مهرورز ۵۶.۷۱ درصد و سهم دولت تدبیر و امید ۱۴.۳۴ درصد بوده است. 

دولت یازدهم بر این باور است که عملکرد دولت نهم و دهم به نوعی آمارسازی بوده است در حالی که روش بکاربرده شده در محاسبه میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها، همان روشی است که توتال برای محاسبه در فازهای ۲ و ۳ استفاده کرده است.

از سوی دیگر دولت یازدهم معتقد است که میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در ۱۰ درصد پایانی کند می‌شود که اگر چنین موضوعی را قبول داشته باشیم باید پرسید دلیل بهره برداری همزمان فازهای ۱۷ و ۱۸ ، ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ با درصدهای پیشرفت متفاوت از هم چیست که هر سه پروژه در یک روز به افتتاح رسیدند؟!

 

منبع: مهر

۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۱۷
تعداد بازدید : ۵۲۳