صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ترکیه ادامه دارد

صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ترکیه ادامه دارد
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به ادامه صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ترکیه گفت: همکاری بخش خصوصی و دولت می‌تواند زمینه را برای صادرات محصولات پتروشیمی تسهیل کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، هفته گذشته صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشور ترکیه با اخلال رو به رو شد، گمرک ترکیه برای مجوز ورود محصولات پتروشیمی شرکت‌های ایرانی گواهی مبدا تایید شده به وسیله کنسولگری ترکیه در ایران را مطالبه کرد و به همین دلیل کامیون‌های حامل محصولات پتروشیمی در مرز بازرگان متوقف شدند، اما با پیگیری‌های صورت گرفته توسط اتاق‌های بازرگانی و کنفدراسیون صادرات و همچنین دولت، این مشکلات مرتفع شد و صادرات محصولات پتروشیمی ادامه دارد.

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در خصوص مشکل پیش آمده برای صادرات محصولات پتروشیمی به ترکیه گفت: این مشکل از سوی یکی از انجمن‌ها به کنفدراسیون اطلاع رسانی شد و بلافاصله با اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مکاتبات لازم صورت گرفت که با تعامل و همکاری تمام متولیان امر با رایزنی‌های انجام شده، فعالیت‌ها به حالت عادی بازگشت.

وی افزود: به دنبال مکاتباتی که با وزارت امورخارجه و گمرک صورت گرفت مشکل برطرف شد،  باید به این نکته اشاره کرد که یکی از دلایل زمان‌بر شدن حل این موضوع، برخوردن به تعطیلات کاری در ترکیه و به دنبال آن در ایران بود، مشکل نیز از آن جا ناشی شده بود که لیست مورد درخواست ایران از کالاهای ترکیه باید به تایید سفارت می‌رسید که در اقدامی متقابل ترکیه نیز این موارد را برای ایران الزامی کرده بود، اما مشخص نکرده بودند که باید برای چه کالاهایی اعمال شود، در نتیجه مرز ترکیه گواهی تایید کالا را برای تمامی کالاها درخواست کرده بود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران عنوان کرد: با مذاکراتی که با مقام‌های ترکیه‌ای صورت گرفت، مشکل برطرف شد، این موارد در بسیاری از کشورها ممکن است به وجود آید، اما بدیهی است هرگونه اتلاف زمان در روند صادرات هزینه‌های تمام شده کالای صادراتی را افزایش می‌دهد.

لاهوتی با بیان این‌که همکاری و تعامل میان بخش خصوصی و دولت در رفع مشکل پیش آمده اثر بخش بوده و تجربه مطلوبی را رقم زد، گفت: امید است در آینده این همکاری‌ها با هدف رونق صادرات کشور به‌ویژه محصولات پتروشیمی گسترش یابد.

۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۲۹
تعداد بازدید : ۷۳۳