رشد 23 درصدی صادرات استان سمنان

رئیس اتاق سمنان در نشست خبری روز خبرنگار بابیان اینکه استان سمنان ظرفیت‌های معدنی خوبی دارد که می‌تواند زمینه صادرات و ارزآوری خوبی در استان فراهم کند، گفت: طی چهارماهه نخست سال جاری میزان صادرات استان ازنظر ریالی ۲۳ درصد و به لحاظ وزنی ۸.۲ درصد افزایش داشته است.

رئیس اتاق سمنان به مناسبت روز خبرنگار با نمایندگان رسانه‌های استان نشست خبری برگزار کرد.

رئیس اتاق سمنان در نشست خبری روز خبرنگار بابیان اینکه استان سمنان ظرفیت‌های معدنی خوبی دارد که می‌تواند زمینه صادرات و ارزآوری خوبی در استان فراهم کند، گفت: طی چهارماهه نخست سال جاری میزان صادرات استان ازنظر ریالی ۲۳ درصد و به لحاظ وزنی ۸.۲ درصد افزایش داشته است.

علی‌اصغر جمعه‌ای افزود: با نگاهی به ظرفیت‌های استان به‌خوبی می‌توان دریافت که از قابلیت‌های خوبی در زمینه صادرات برخوردار هستیم که تنها باید به جامعه هدف شناسانده شود لذا به این منظور ایجاد تفاهم‌نامه همکاری می‌تواند حضور بخش خصوصی را به این عرصه تقویت کند.

جمعه ای گفت: استان سمنان ازنظر موقعیت مکانی در چهارراه ارتباطی شرق-غرب و شمال- جنوب قرار دارد که می‌تواند ظرفیت صادرات محصولات را بهبود بخشد. در استان وجود ناوگان ریلی و خدمات جاده‌ای و در آینده نزدیک مرز هوایی می‌تواند این ظرفیت را فراهم کند تا محصولات کشاورزی و صنعتی از سمنان به دیگر کشورها صادر شود.

وی در ادامه تصریح کرد: ۸۷ طرح با سرمایه‌گذاری شش هزار و ۵۷۵ میلیارد تومان با بخش خصوصی منعقدشد که به خوبی می‌تواند حضور بخش خصوصی و صادرات محصولات به خارج از مرزهای استان را فراهم کند.

جمعه ای با اشاره به افزایش رونق و آبادانی کشور طی دو سال اخیر، افزود: با نگاهی به آمارها به ‌روشنی می‌توان دریافت که صادرات استان سمنان ازنظر ارزش دلاری حدود ۱۷ درصد افزایش داشت که با برنامه‌ریزی مناسب در راستای تحقق شعار سال می‌توان درصد صادرات استان را بیشتر کرد.

وی در پاسخ خبرنگار ایسنا در خصوص اثرات برجام، تصریح کرد: متأسفانه بی‌مهری‌های زیادی در این بخش شده، در حالی که اگر برجام نبود امروز این موفقیت‌ها نیز تا به این حد نبود. ما به‌عنوان فعالان اقتصادی از نزدیک شاهد نتایج خوب برجام هستیم. تا پیش از برجام کشتیرانی ما حضور مؤثر نداشت و بعدازاین توافق بود که دوباره فعال شد. همچنین بحث بیمه کالاها با توافق برجام در برخی موارد به یک‌سوم و حتی یک‌چهارم کاهش یافت. ضمن اینکه امنیت صادرات را نیزارتقاء داد.

رئیس اتاق سمنان با انتقاد از کسانی که نادانسته به این سند بین‌المللی و مسئولان دولتی انتقاد می‌کنند، افزود: در گذشته ناچار بودیم کالا را گاه به یک کشور ثالث برده و ازآنجا وارد کنیم اما امروز مستقیم از مبدأ بارگیری و وارد کشور می‌شود. ضمن اینکه بیش از 99 درصد واردات استان به مواد اولیه کارخانه‌های تولیدی و ماشین‌آلات تعلق دارد که ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند.

جمعه‌ای با بیان اینکه تولیدکننده ایرانی به لطف برجام دیگر مشکل بانکی ندارد، افزود: در حال حاضر ده‌ها بانک در دنیا روابط بانکی خود را با بانک‌های مختلف و ازجمله بانک ملی و بانک توسعه صادرات برقرار کردند که صادرکننده و تولیدکنندگان هم استانی می‌توانند از ظرفیت آن‌ها استفاده کنند.

جمعه‌ای در پاسخ به سؤال با موضوع تسهیلات رونق تولید، توضیح داد: در سال گذشته بیش از 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به واحدهای صنعتی و تولیدی کشور پرداخت شد. این امر اقدامی منسجم برای افزایش بیش‌ازپیش اشتغال در کشوربود. امسال نیز 307 واحد صنعتی و تولیدی استان برای دریافت تسهیلات در سامانه بهین یاب ثبت‌نام کردند که از این تعداد 33 واحد به بانک‌های عامل معرفی شدند.

رئیس اتاق سمنان تصریح کرد: تنها راه افزایش رونق صنعت کشور توجه هر بیشتر به بخش خصوصی است. با این رویکرد منسجم می‌توان برای کاهش نرخ بیکاری در کشور اقدام کرد. میانگین نرخ بیکاری در استان سمنان در سال 92 به میزان 12 درصد بود که در سال 96 به کمتر از 8.7 درصد رسیده است و باید با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و توجه به زیرساخت‌های صنعتی، کاهش این نرخ در آینده نیز ادامه یابد.

جمعه ای افزود: زیرساخت لازم برای سرمایه واحدهای صنعتی و تولیدی به‌منظور سرمایه‌گذاری در استان سمنان مطلوب نیست و مهم‌ترین چالش برای حضور فعالان اقتصادی در این استان کمبود آب است.

 

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۰۸
تعداد بازدید : ۵۴۷