بروکراسی بین صندوق توسعه ملی و بانک‌ها حذف شود

بروکراسی بین صندوق توسعه ملی و بانک‌ها حذف شود
شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان لرستان با حضور مدیرعامل بانک صنعت و معدن، استاندار لرستان و رئیس اتاق خرم‌آباد برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان لرستان با حضور مدیرعامل بانک صنعت و معدن، استاندار لرستان و رئیس اتاق خرم‌آباد برگزار شد.

استاندار لرستان در این جلسه گفت: یکی از مشکلاتی که باید حل‌وفصل شود بروکراسی بین صندوق توسعه ملی و بانک‌ها است که خیلی زمان‌بر است. اگرپروسه‌ی ارجاع از بانک به صندوق توسعه ملی و برعکس حذف شود می تواند در رونق اقتصادی تأثیرگذار باشد.

هوشنگ بازوند با اشاره به اینکه بانک صنعت و معدن بسیاری از مشکلات استان مانند پروژه‌ فولاد ازنا که سال‌ها خوابیده بود را حل کرد، افزود: حدود هفت صنعت بزرگ کشور نیازمند حمایت است. در این زمینه مطالعه اولیه ۲۲ طرح صنعتی انجام‌شده که برای اجرای آن‌ها نیازمند هزار و۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری هستیم. اگر مشکلات آن‌ها حل و سرمایه‌گذار معرفی شود می تواند حدود سه هزار و 300 نفر اشتغال‌زایی داشته باشد.

بازوند خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران، اقتصاد بانک محوری است. عموماً بانک‌ها در همه این پروژه‌ها شراکت دارند و قطعاً حمایت بانک صنعت و معدن در روند این پروژه‌ها تأثیر فراوانی دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر کشور در یک رکود اقتصادی به سر می‌برد. درچهار سال اخیر کشور گرفتار آواربرداری در فضای اقتصادی بوده است که بعضی از ساختارها هنوز سرعت مورد نظر را نگرفته است. اگر ما به دنبال خارج شدن از رکود اقتصادی هستیم این مسائل باید حل‌وفصل شود.

بازوند اظهار داشت: باوجود کاهش بیکاری دراستان، هنوز چالش اصلی ما به دلیل دپوی زیادی از بیکاری در سنوات گذشته، بحث بیکاری است.

سه میلیارد دلار تسهیلات پرداختی به صنعت فولاد

مدیرعامل بانک صنعت و معدن در این نشست گفت: این بانک درمجموع حدود سه میلیارد دلار تسهیلات در اختیار صنعت فولاد گذاشته است. در بخش صنعت فولاد فاینانس 12 طرح تولیدی در چهار سال گذشته با ظرفیت حدود هشت میلیون تن اجرا کرده است و بخشی از خطوط تولید در این صنعت با اعطای تسهیلات موردنیاز راه‌اندازی شده‌است.

علی‌اشرف افخمی افزود:در حال حاضر کل ظرفیت تولید فولاد کشور 17 میلیون تن است درحالی‌که مجموع ظرفیت این 12 طرح حدود هشت میلیون تن است. این بانک توانسته نیمی از ظرفیت تولید کشوررا تنها در حوزه فولاد تأمین مالی کند. ظرفیت فولاد کشور در صورت رسیدن کامل به تولید ظرف دو سال آینده به 25 میلیون تن می‌رسد و رتبه ایران از 13 یا 14 فعلی در دنیا ارتقا پیدا می‌کند.

افخمی بیان کرد: در بخش پتروشیمی بزرگ‌ترین اتیلن خاورمیانه با فاینانس بانک صنعت و معدن به  بهره‌برداری رسید. بخشی از محصول تولیدی در این بخش صادر و بخشی به خط لوله اتیلن غرب کشور داده می‌شود.

وی با بیان اینکه بانک صنعت و معدن یکی از 500 بانک توسعه‌ای دنیا است که بیش از 90 درصد آن دولتی است، تصریح کرد: این بانک در زمینه پتروشیمی کشور اقدامات قابل‌توجهی انجام داده که سبب ایجاد اشتغال خوبی در کشور شده است. از این موارد اعطای 230 میلیون یورو به پتروشیمی لرستان است که درمجموع 2.8 میلیارد یورو در بخش طرح‌های پتروشیمی در سطح کشور تأمین مالی شده است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با اشاره به اهمیت برق در صنعت کشور، خاطرنشان کرد: بانک صنعت و معدن در حوزه نیروگاه بیشترین تأمین مالی را انجام داده است. سال گذشته 6 هزار مگاوات معادل 12 نیروگاه 500 مگاواتی فاینانس کرده که 6 مورد از آن‌ها به بهره‌برداری رسید. 6 نیروگاه دیگر نیز در حال پیگیری و آماده‌سازی برای بهره‌برداری است. همچنین در زمینه صنعت کاشی‌سازی 60 درصد کاشی کشور توسط بانک صنعت و معدن تأمین مالی می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت بانک‌های توسعه‌ای در حوزه زیرساخت‌ها، خاطرنشان کرد: بانک صنعت و معدن نخستین قطار سریع منطقه را با سرعت 300 کیلومتر در ساعت در مسیر تهران و اصفهان تأمین مالی کرده است. این طرح با 1.8 میلیارد دلار با پیشرفت فیزیکی 40 درصد تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

 

منبع: اتاق ایران

 

۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۱۰
تعداد بازدید : ۵۶۲