اقدام زیست محیطی پالایشگاه تهران با بهره‌گیری از دانش فنی ایرانی

مدیر عملیات شرکت پالایش نفت تهران از نصب یک دستگاه اکونومایزر روی یکی ازدیگ های بخار این شرکت برای نخستین بار در کشور (با توجه به نوع بویلر) خبر داد، که این اقدام کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و صرفه جویی در مصرف سوخت را در پی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، احمد خیری با اشاره به هشت دستگاه بویلر به ظرفیت ۱۴۵ تن در ساعت در شرکت پالایش نفت تهران تصریح کرد: هفت دستگاه از آن‌ها به دلیل قدیمی بودن طراحی، دارای ظرفیت نصب دستگاه بازیافت حرارتی (اکونومایزر) از دود خروجی از دودکش هستند.

وی افزود: مطابق راهبرد و اهداف تعیین‌شده، طراحی و نصب یک دستگاه اکونومایزر روی دیگ بخار C پالایشگاه جنوبی در دستور کار مهندسی طرح‌های این شرکت قرار گرفت.

وی با بیان این‌که با تلاش همکاران، مراحل تأمین و ساخت تجهیزات در دی‌ماه سال پارسال پایان یافت، گفت: بویلر یادشده در بهمن‌ماه برای نصب اکونومایزر از سرویس خارج و پس از انجام اقدام‌ها و اصلاحات موردنیاز در اسفندماه ۱۳۹۵ با نظارت کارگروه‌های تخصصی بهره‌برداری، مهندسی طرح‌ها و مهندسی پالایش با موفقیت کامل در سرویس قرار گرفت.

مدیر عملیات شرکت پالایش نفت تهران هزینه اجرای این طرح را ۱۳ میلیارد ریال برشمرد و افزود: با توجه به افزایش بهره‌وری پنج درصدی بویلر، مدت‌زمان بازگشت سرمایه اولیه ۱۶ ماه محاسبه شده است و بر این اساس میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت ۳۲۰۰ تن در سال برآورد می شود.

به گفته وی، از دیگر دستاوردهای مهم این طرح می‌توان به کاهش انتشار سالانه حدود ۱۰۰ تن اکسیدهای گوگردی و ۸۶۰۰ تن CO ۲ اشاره کرد.

وی همچنین از نصب و بهره برداری دومین اکونومایزر در شرکت پالایش نفت تهران خبر داد و گفت: با توجه به موفقیت‌آمیز بودن این پروژه برنامه‌ریزی لازم برای نصب دومین اکونومایزر همراه با تعمیرات اساسی واحد آیزوماکس و ئیدروژن انجام‌گرفته و به نظر می‌رسد تا اواخر مهرماه امسال پروژه یادشده به بهره‌برداری کامل برسد.

مدیر عملیات شرکت پالایش نفت تهران با بیان اینکه کوره‌های فرآیندی و دیگ‌های بخار در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی اهمیت ویژه‌ای دارند، گفت: با ادامه روند افزایش قیمت سوخت و شدت گرفتن مقررات زیست‌محیطی، باید تمهیدات بیشتری برای استفاده از جرم و انرژی هدررفته انجام شود.

وی ادامه داد: تلفات حرارتی در یک کوره به شکل‌های متفاوت وجود دارد که نمونه آن تلفات گازهای حاصل از احتراق از دودکش‌هاست؛ از ســوی دیگر افزایش دی‌اکسید کربن ناشی از سوخـت سبب افزایش گازهای گلخانه‌ای می شود که مشکلات و مسائل محیط زیستی را به دنبال دارد.

به گفته خیری، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و بهینه‌سازی مصرف انرژی که می‌تواند اهداف یادشده را عملی کند، به طرق مختلف انجام می شود.

وی با بیان اینکه روش‌های کم‌خرج همانند تنظیم دقیق احتراق،کنترل مقدار اکسیژن، مراقبت و نگهداری صحیح، انجام تعمیرات اصولی و به‌موقع و مؤثر دیگ‌های بخار و کوره‌ها مهم‌ترین عوامل در افزایش بازدهی دستگاه‌ها هستند، افزود: این در پالایشگاه تهران با ایجاد دستورعمل‌ها، روش‌های نگهداری و پیگیری مستمر کارکنان بهره‌برداری و با همکاری تعمیرات و نظارت ادارات مهندسی محقق شده است.

خیری یادآوری کرد: روش‌های پرهزینه همچون نصب دستگاه‌های بازیافت حرارتی و تجهیزات پیش گرم هوا که تأثیری بسزا بر بهره وری حرارتی دستگاه‌ها دارد، به‌عنوان یکی از اهداف شاخص این شرکت قرار گرفته و برای اجرای آن‌ها برنامه‌ریزی مدون انجام و بودجه موردنیاز تخصیص داده شده است.
پالایشگاه تهران

منبع: شانا

۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ۱۲:۰۸
تعداد بازدید : ۵۱۵