بسته پیشنهادی چینی ها برای تسهیل روابط تجاری//جبران کاهش صادرات میعانات گازی در بازار چین

بسته پیشنهادی چینی ها برای تسهیل روابط تجاری//جبران کاهش صادرات میعانات گازی در بازار چین
نشست مشترک تجاری میان هیأتی از اتاق بازرگانی صادرکنندگان و واردکنندگان مواد فلزی، معدنی و شیمیایی چین و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران صبح امروز برگزار شد و در پایان این نشست، توافقنامه همکاری میان این اتاق و صندوق صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران به امضا رسید.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، اتاق بازرگانی صادرکنندگان و واردکنندگان مواد فلزی، معدنی و شیمیایی چین یک تشکل دولتی است که آنگونه که نایب رییس این اتاق تشریح کرد، بیش از 5 هزار شرکت دولتی و خصوصی چینی که عمدتا در زمینه صنایع فلزی، معدنی و پتروشیمی فعالیت می کنند، عضو این اتاق هستند.
هیأتی که به سرپرستی نایب رییس این اتاق به تهران آمد، به دنبال آن است تا از ظرفیت و قابلیت های اقتصادی و نیز نفوذ خود در بدنه دولت و حاکمیت چین، برای حل مشکلات و موانع تجاری میان ایران و چین استفاده کند. آنطور که سید حمید حسینی، عضو هیأت رییسه اتاق تهران که ریاست گروه مذاکره کننده با هیأت چینی را برعهده داشت، عنوان کرد، اتاق بازرگانی صادرکنندگان و واردکنندگان مواد فلزی، معدنی و شیمیایی چین در مذارکرات مقدماتی خود اعلام کردند که بسته های پیشنهادی و طرح های عملیاتی تازه ای برای همکاری های اقتصادی با تجار و بازرگانان ایرانی دارند که می تواند در جهت مشکل تحریم های بانکی و مالی و نیز موانعی که بر سر راه حمل و نقل میان دو طرف رخ داده، کارگشا باشد.
به گفته حسینی، از جمله وظایف اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، حفظ بنگاه های اقتصادی و استمرار روابط تجارت خارجی و استحکام آن است، از این رو، اقتصاد تدافعی تعاملی در پیشانی اهداف استراتژیک اتاق تهران قرار گرفته است. او در نشست صبح امروز، به کاهش 16 درصدی حجم تجارت خارجی ایران در مدت چهار ماه ابتدای سال جاری اشاره کرد و افزود: در این مدت بیشترین کاهش در بخش پتروشیمی و میعانات گازی رخ داد که افت بی سابقه 40 درصدی را رقم زد.
عضو هیأت رییسه اتاق تهران در ادامه خاطرنشان کرد که بازار چین می تواند به محصولات پتروشیمی و میعانات گازی ایران جان و رمق تازه ای ببخشد و این فرصت با توجه به نزدیکی روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور پیش روی تجارت در این بخش است.
حسینی در ادامه به افزایش هزینه های حمل و نقل فراورده های پتروشیمی از ایران به چین اشاره کرد که به گفته وی از رقم 55 دلار سال گذشته به 120 دلار در حال حاضر افزایش پیدا کرده است. او خاطرنشان کرد که هیأت تجاری اتاق بازرگانی صادرکنندگان و واردکنندگان مواد فلزی، معدنی و شیمیایی چین در زمینه حمل و نقل دریایی کالا میان ایران و این کشور طرح و ایده هایی را برای ارائه و رایزنی آماده کرده اند که در مذاکرات خود آنها را به طور شفاف با طرف ایرانی مطرح خواهند کرد.
این فعال اقتصادی همچنین یادآوری کرد که در این رایزنی ها قرار است که از سوی اتاق بازرگانی صادرکنندگان و واردکنندگان مواد فلزی، معدنی و شیمیایی چین، شرکت هایی از این کشور که در دولت چین دارای نفوذ و لابی هستند به طرف ایرانی معرفی شوند.
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه چینی ها در عمل نشان داده اند که علاقه ای به قطع روابط اقتصادی با ایران به رغم اعمال تحریم ها و فشارهای کشورهای غربی ندارند، گفت: چین به سختی محتاج انرژی ایران است و به راحتی از ان دست نمی کشد. از سوی دیگر، به گفته مسوولان این کشور، آنها به تجربه ایران در زمینه مقابله با امپریالیسم نیاز دارند چرا که به گفته آنها، با روندی که این کشور در پیش گرفته است، چندان دور نیست که در برابر غرب بایستند.
در ادامه این نشست، رایزن بازرگانی چین در ایران، طی سخنانی به سابقه 5 هزار ساله ایران و چین اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه تحریم ها علیه ایران از سال 2006 میلادی آغاز شده است اما چین به بیش از تحریم هایی که سازمان ملل مقرر کرده است تن نخواهد داد. او افزود: از سال 2008 میلادی به تهران آمده و مسوولیت رایزنی بازرگانی چین در ایران را برعهده گرفته است و در طول این مدت با بازرگانان و تجار ایرانی نشست و برخاست های زیادی نیز داشته است.
وانگ لی پن، در ادامه خاطرنشان کرد که در راستای تسهیل روابط تجاری دو کشور، دو ایده و پیشنهاد را مطرح کرده است که یکی از این پیشنهادها به طرح تهاتر بین دو کشور مربوط می شود و دیگر اینکه دو طرف به دنبال ایجاد پلت فرمی برای تسهیل روابط بانکی و حمل و نقلی میان دو طرف باشند.
خانم لی جیائونی، نایب رییس اتاق بازرگانی صادرکنندگان و واردکنندگان مواد فلزی، معدنی و شیمیایی چین نیز در این نشست به تشریح ساختار و وظایف این تشکل پرداخت و تأکید کرد که این اتاق آمادگی کامل دارد که در تسهیل روابط تجاری ایران با چین و حتی دیگر کشورها گام های بلندی بردارد.

 

۲۸ مرداد ۱۳۹۱ ۰۳:۰۷
تعداد بازدید : ۹۲۴