روند رشد فعالیت پالایشگاهی چین آهسته شد

پالایشگاه‌های نفت چین در ماه میلادی گذشته با هدف کاهش سطح ذخایر، با پایین‌ترین نرخ روزانه از سپتامبر سال ۲۰۱۶ به این طرف فعالیت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، آمار رسمی نشان داد چین که دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان به شمار می‌رود، ۴۵.۵ میلیون تن یا ۱۰.۷۱ میلیون بشکه در روز نفت در ژوییه فرآوری کرده است که این میزان ۰.۴ درصد بالاتر از ژوییه سال ۲۰۱۵ بود اما در مقایسه با ژوئن، ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داشت.

کاهش فعالیت پالایشگاهی چین و وجود شواهد بیشتر از عرضه گسترده سوخت، نگرانی‌هایی را نسبت به تقاضا برای نفت در ماه‌های آینده برانگیخته و کاهش بهای نفت در معاملات روز جاری بازار جهانی را بدنبال داشت.

سینوپک که بزرگترین پالایشگاه دولتی چین است در مواجهه با رقابت شدید از سوی شرکت‌های مستقل که به اشباع عرضه افزوده است، فعالیت خود را در سه ماهه سوم کاهش داده است در حالیکه در نیمه اول سال با نرخ بالایی فعالیت کرده بود.

این غول چینی همچنین خرید از شرکت‌های مستقل را در ژوییه نسبت به ژوئن کاهش داد که باعث شد تولیدکنندگان کوچک‌تر فعالیتشان را کمتر کنند.

در بحبوحه اشباع عرضه فرآورده‌های سوختی پالایش شده، سینوپک و پتروچاینا یک جنگ قیمت را با شرکت‌های مستقل در پمپ بنزین‌های کشور به راه انداخته اند. این رقابت برای فروش از اواخر مارس آغاز شد و تا ژوئن به استان‌های شمالی چین گسترش یافت.

بر پایه آماری که از سوی اداره ملی آمار چین منتشر شده است، تولید پالایشگاهی در هفت ماه نخست سال جاری ۲.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۶ رشد کرد و به ۳۲۰.۷ میلیون تن یا ۱۱.۰۴ میلیون بشکه در روز رسید.

این آمار همچنین نشان داد که تولید نفت خام ۲.۹ درصد در ژوییه نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و به ۱۶.۲۵ میلیون تن یا ۳.۸۳ میلیون بشکه در روز رسیده و همچنین نسبت به ژوئن نیز کاهش یافته است.

تولید نفت خام در فاصله ژانویه تا ژوییه ۴.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به ۱۱۲.۷۹ میلیون تن یا ۳.۸۸ میلیون بشکه در روز رسید.

بر اساس گزارش رویترز، تولید گاز طبیعی ۱۴.۷ درصد در ژوییه نسبت به ژوییه سال گذشته افزایش یافت و به ۱۱.۷ میلیارد متر مکعب رسید و برای هفت ماه نخست سال ۲۰۱۷، با ۸.۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۸۵.۸ میلیارد متر مکعب بود.

منبع: ایسنا

۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ۱۴:۲۹
تعداد بازدید : ۲۷۳