طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان بزرگ‌ترین پروژه پسابرجام است

طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان بزرگ‌ترین پروژه پسابرجام است
طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان بزرگ‌ترین پروژه پسابرجام است که به ایجاد اشتغال برای شهرهای آبادان و خرمشهر کمک می‌کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از روزنامه ثروت، اسفندیار دائم‌الذکر، مدیرعامل پالایشگاه آبادان، احیای ۷۰ درصد تالاب هورالعظیم را از اقدام‌های ارزشمند وزارت نفت در دولت یازدهم برشمرد و تاکید کرد: متاسفانه خشک شدن تالاب هورالعظیم و آب‌های سطحی خوزستان در دولت دهم، خسارت زیادی به محیط زیست این منطقه وارد کرد، اما با اقدام‌های موثر وزارت نفت در دولت یازدهم حدود ۷۰ درصد تالاب هورالعظیم آبگیری و سبب کاهش ریزگردها در این استان شد.

وی افزود: عملکرد بسیار موفق مجموعه صنعت نفت در این دوره، لزوم تداوم سیاست‌های دولت تدبیر و امید در این بخش را بیش از پیش نمایان می‌کند.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان با بیان این‌که صنعت نفت در چهار سال اخیر با چالش‌های زیادی از جمله تحریم‌ها رو‌به‌رو بود که متاسفانه هزینه‌های سنگینی به شاکله پروژه‌ها، صادرات، فعالیت‌های عمرانی و تولیدی این صنعت وارد کرد، گفت: با آغاز دولت تدبیر و امید در نخستین اقدام، تولید و صادرات نفت و گاز به سطح پیش از تحریم‌ها بازگشت و سهم ایران در بازار جهانی نفت احیا شد، تا جایی که با استفاده از ظرفیت‌های داخلی تولید نفت خام کشور به چهار میلیون بشکه در روز رسید.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان حذف بنزین‌های آلاینده و سرطان‌زا و جایگزینی آن با بنزین یورو ۴ استاندارد از محل واردات و افزایش تولید پالایشگاه‌ها را از اقدام‌های دیگر چهار سال اخیر وزارت نفت عنوان کرد و افزود: همسو با بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و کلنگ‌زنی طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان از جمله اقدام‌هایی است که به زودی کشور را از واردات بنزین بی‌نیاز خواهد کرد.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان با بیان این‌که استفاده از بخش‌های تحقیقاتی و دانشگاهی کشور منجر به امضای قراردادهایی با حجم سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومان شد، گفت: طی چهارسال گذشته، بر اساس ارشادات مقام معظم رهبری و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخلی به شکل جدی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت، به طوری که هم‌اکنون بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ درصد تجهیزات پالایشگاه آبادان از داخل کشور خریداری می‌شود.

وی از طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با عنوان بزرگ‌ترین پروژه پسابرجام یاد کرد که اشتغالزایی برای شهرهای محروم آبادان و خرمشهر ایجاد می‌کند.

دائم‌الذکر تصریح کرد: این طرح با هدف تثبیت ظرفیت پالایشی پالایشگاه آبادان، تولید محصولات بر اساس استاندارد یورو ٥، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، افزایش درصد تولید گازوئیل و بنزین با بهبود فناوری تولید، کاهش تولید نفت‌کوره و جمع‌آوری مخازن و تاسیسات فرسوده اجرا می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان عنوان کرد: مذاکراتی نیز درباره توسعه فاز چهارم این پالایشگاه با شرکت ماروبنی و جی‌جی‌سی‌یی ژاپن ازسوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآروده‌های نفتی ایران در حال انجام است که در صورت اجرا شدن سودآوری کامل پالایشگاه آبادان را در پی خواهد داشت.

منبع: شانا 

 

۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۴۲
تعداد بازدید : ۵۳۳