مهمترین اخبار جهان انرژی در هفته ای که گذشت

مهمترین اخبار جهان انرژی در هفته ای که گذشت
جهان انرژی در هفته ای که گذشت شاهد تصمیمات مهم کشورهای عضو اوپک، تحولاتی در صنعت نفت و گاز آسیا با محوریت چین ، ایران و هند و تهدید شدن صنعت نفت ونزوئلا بود.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: تولید نفت اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه ژوئیه (تیر- مرداد) سال 2017 میلادی با 230 هزار بشکه افزایش به 32 میلیون و 840 هزار بشکه در روز رسید که سبب شد میزان پایبندی ها به توافق کاهش تولید از 77 به 75 درصد کاهش یابد.
در پی این افزایش، عراق، امارات و قزاقستان هم پیمان شدند تا به توافق جهانی کاهش تولید بپیوندند.
اوپک اعلام کرد، کشورهای عراق، امارات و قزاقستان که تاکنون به توافق کاهش تولید پایبند نبوده اند، در نشست ابوظبی که اوایل ماه اوت برگزار شد، بر تعهد خود به این توافق تاکید کردند. 
اوپک با انتشار بیانیه ای روی سایت اینترنتی خود اعلام کرد: همه کشورها بر حمایت کامل خود از شیوه نظارت بر کاهش تولید برای دستیابی به تبعیت از توافق تاکید کرده اند.

**همچنین اوپک از افزایش هفت هزار بشکه ای تولید روزانه نفت ایران و رسیدن آن به سه میلیون و 824 هزار بشکه در روز در ماه ژوئیه 2017 خبر داد. در حالی که این میزان در ماه ژوئن سه میلیون و 817 هزار بشکه در روز اعلام شده بود.

**با توجه به قیمت رقابتی نفت سبک ایران، واردات نفت خام کره جنوبی از کشورمان در ماه ژوئیه با 26.5 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به یک میلیون و 400 هزار تن معادل 330 هزار و 151 بشکه در روز رسید.
مجموع صادرات نفت ایران به کره جنوبی در هفت ماه نخست سال جاری میلادی 10 میلیون و 670 هزار تن یا 369 هزار بشکه در روز بوده است که 47.7 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش دارد. 

**هند به دلیل اختلاف با ایران بر سر میدان گازی «فرزاد ب» قصد دارد در سال مالی منتهی به 31 مارس 2018، خرید نفت خود از کشورمان را حدود یک چهارم کاهش دهد.
میزان خرید نفت هند از ایران در ماه ژوئیه نسبت به ماه پیش از آن با 16.3 درصد کاهش به 414 هزار و 900 بشکه در روز رسید. این میزان در مقطع یادشده 20.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

*چندی است عربستان به منظور از صحنه خارج کردن صنعت نفت شیل آمریکا و نابودی اقتصاد ایران سعی می کند سیاست عرضه بالا و پایین نگه داشتن قیمت نفت را دنبال کند، اما این راهبرد لزوما موجب متلاشی شدن اقتصاد ایران نشده است، بلکه این سیاست منجر به آسیب دیدن شدید اقتصادهای نفتی در آمریکای جنوبی و آفریقا از جمله ونزوئلا شده است.
در صورت اجرایی شدن تحریم نفتی ونزوئلا توسط آمریکا، آسیا برنده این اقدام خواهد بود، زیرا نفت این کشور به سوی کشورهای آسیایی سرازیر خواهد شد.
در صورت تحریم صنعت نفت ونزوئلا، صادرات حدود 740 هزار بشکه در روز نفت ونزوئلا به آمریکا مسدود می شود و به سمت کشورهای آسیایی خواهد رفت که پس از توافق جهانی اوپک با کاهش عرضه نفت رو به رو شده اند. 

**آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد که در پنج سال آینده، حدود 40 درصد رشد سالیانه تقاضای گاز جهان متعلق به چین باشد.
علت این افزایش، حرکت چین به سوی انرژی های پاک است، زیرا این کشور قصد دارد تا سال 2020 میلادی 10 درصد نیاز انرژی خود را با استفاده از گاز طبیعی تامین کند.

**شرکت چینره انرژی، صادرکننده گاز طبیعی در آمریکا، قرار است پایگاهی در پکن راه اندازی کند تا عرضه بلندمدت گاز به مشتریان چینی را تسهیل کند. 
این اقدام در پی توافقی صورت می گیرد که در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) گذشته میان دو کشور به امضا رسید. 
چینره، نخستین بهره بردار گاز طبیعی آمریکاست که در چین پایگاه ایجاد می کند. 
چین در سال 2016 میلادی سومین خریدار عمده ال ان جی در جهان و سومین واردکننده بزرگ این سوخت پاک از آمریکا بود، اما خرید خود را از طریق قراردادهای کوتاه مدت یا تک محموله انجام می داد. 

**فعالیت پالایشگاه های چین در ماه ژوییه به کمترین میزان در 10 ماه اخیر رسیده است و آمارهای رسمی حاکی است که پالایشگاه های چین در ماه ژوئیه 2017 در پی افزایش سطح ذخایر سوخت در این کشور، تنها 45 میلیون و 500 هزار تن معادل 10 میلیون و 710 میلیون بشکه در روز نفت خام پالایش کردند که کمترین میزان از سپتامبر 2016 رسید.
اگرچه رقم یاد شده 0.4 درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است اما 500 هزار بشکه کمتر از ژوئن (خرداد-تیر) گذشته است.

**اداره انرژی آمریکا -زیرمجموعه وزارت انرژی این کشور- پیش بینی کرد با توجه به افزایش تقاضای کشورهای آسیایی به خصوص هند و چین، این میزان تا سال 2040 میلادی به حدود 71 میلیارد فوت مکعب در روز معادل 544 میلیون تن در سال برسد و طبق انتظار شرکت دولتی نفت مالزی، پتروناس، بازار جهانی ال ان جی از اواخر 2023 میلادی رو به توازن خواهد بود.

منبع:ایرنا

۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ۱۴:۱۲
تعداد بازدید : ۵۶۵