فراز و فرود معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا

فراز و فرود معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا
نوسان های موجود معامله محصولات پلیمری و شیمیایی در بورس کالای ایران نشانگر لزوم همگرایی بیشتر برای رونق بازار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، در ماه های اخیر بازار محصولات پتروشیمی نوسان را تجربه کرده است و هفته گذشته نیز شاهد کاهش حجم معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا بودیم اگرچه حجم معاملاتی جذاب هفته های گذشته نشان می دهد که این عقب نشینی چندان هم غیرطبیعی نیست.
بر اساس این گزارش هفته گذشته در بورس کالا شاهد بودیم که حجم معامله پلیمرها با 14 درصد کاهش رو به رو شد که دومین هفته کاهشی در کارنامه معاملات هفته های اخیر بود. این عقب نشینی حجم معاملات در شرایطی محقق شد که حجم عرضه ها 1 درصد رشد داشته اما حجم تقاضا نزدیک به 34 درصد کاهش یافت.
این در حالی است که حجم تقاضا برای برخی از گریدهای جذاب پلیمری در بورس کالا در هفته گذشته کاهش یافت که نشان می دهد جذابیت واسطه گری و سفته بازی در این گروه کالایی اندکی کاهش یافته ولی هنوز التهاب در بازار پلی اتیلن ترفتالات بطری و یا پلی پروپیلن های شیمیایی همچون گذشته است یعنی نرخ ها هنوز هم رشدی محسوس را نشان می دهند. از سوی دیگر در هفته گذشته 62 درصد از عرضه ها مورد معامله قرار گرفته که این رقم کمترین حد در 7 هفته اخیر است که سیگنالی از عقب نشینی خریداران به شمار می رود.
با توجه به این موارد در کنار کاهش 14 درصدی حجم معاملات ، افت نزدیک به 34 درصدی تقاضا و همچنین ثبت تقاضایی 1.8 برابری عرضه که رقم بالایی محسوب می شود ، می توان این گونه استنباط کرد که تقاضای بالای موجود در بازار بیشتر به گریدهای جذاب وابسته بوده و گریدهای رایج همچون بسیاری از پلی اتیلن ها با کم توجهی خریداران رو به رو بوده اند.
این مطلب یکی از دلایل وشواهد اشباع دربازار است و فعالان بازار بر این اعتقاد هستند که خریدهای هفته های اخیر بسیاری از انبارها را پر کرده و خرید مجدد توجیه چندانی ندارد. این در حالی است که هنوز هم گریدهای جذاب وضعیت مناسبی حاکم است و تداوم این جذابیت خرید به صورت نسبی هنوز هم از رونق واسطه گری و سفته بازی ها خبر می دهد.
این موارد نشان می دهد که خوش بینی های معاملاتی هفته های اخیر به بدنه بازار وارد نشده یعنی تقاضای مؤثر از سوی مصرف کنندگان نهایی با حجم خرید در بورس کالا از تناسب چندانی برخوردار نبوده است. بررسی تمامی ویژگی های فوق نشان می دهد که حال و روز صنایع پایین دستی و میان دستی محصولات پتروشیمی که بار اصلی تولید و تقاضای مواد اولیه بر دوش آن هاست چندان هم خوب نیست اگرچه معامله 46 هزار و 745 تنی هفته قبل باز هم قابل قبول است ولی کافی نیست.
برپایه این گزارش ، رهگیری معاملات پلیمرها در بورس کالا در هفته های اخیر نشان می دهد که گویی رشد حجم معاملات هفتگی متوقف شده که قطعاً داده جذابی برای این بازار به شمار نمی آید. این در حالی است که حجم معامله ترکیبات شیمیایی در بورس کالا نیز چندان رضایت بخش نبوده زیرا این حجم هم اکنون در کمترین حد از هفته دوم اردیبهشت ماه تاکنون قرار داد که نشان می دهد این بازار نیز به سمت عقب نشینی معاملاتی متمایل شده است.
با توجه به این موارد برخی ازکارشناسان اعتقاد دارند که شاید اصلاح در شیوه قیمت گذاری پلیمرها در بورس کالا ، یک گام عقب نشینی قیمتی و یا ارائه تخفیف به عرضه های پلیمرها و با سایر ترکیبات شیمیایی و پتروشیمی بتواند به حمایت از این بازار کمک کند هرچند که بخشی از خریداران پیشین را که به منظور واسطه گری و حتی سفته بازی به این بازار وارد شده اند را متضرر خواهد ساخت.
در بازار محصولات شیمیایی بورس کالا در هفته گذشته شاهد افت 3.55 درصدی عرضه ، عقب نشینی 12 درصدی تقاضا و کاهش نزدیک به 8 درصدی حجم معاملات بودیم که نشان می دهد این بازار هم به یک فاز حرکت به عقب متمایل شده ولی واقعیت های این بازار که به ویژگی های فنی وابستگی بیشتری دارد نشان می دهد که باید نگران این بازار بود.
 با توجه به تمامی این موارد هنوز اوضاع در بازار شیمیایی ها بهتر از بازار پلیمرهاست ولی توالی رخدادهای این دو بازار از لزوم توجه به واقعیت های تولید و معامله در این حوزه مهم اقتصادی خبر می دهد اگرچه می توان با اصلاح برخی از قیمت ها نظر مثبت بخشی از خریداران بالقوه را به سمت خرید و تولید بیشترجلب کرد.

منبع:نیپنا

۲۸ مرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۵۶
تعداد بازدید : ۴۰۵