بورس انرژی؛ نهاد تعیین کننده نرخ حامل های انرژی در خاورمیانه

بورس انرژی؛ نهاد تعیین کننده نرخ حامل های انرژی در خاورمیانه
ایجاد بازاری شفاف، کارآمد، با نقد شوندگی و رقابت پذیری بالا، جهت رفع انحصار و کشف عادلانه قیمت حامل های انرژی ماموریت اصلی بورس انرژی محسوب می شود و تبدیل شدن این نهاد به مرجع کشف قیمت حامل های انرژی در منطقه خاورمیانه چشم انداز آن است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس صبح امروز به همت بورس انرژی " دوره دانش افزایی خبرنگاران فعال در حوزه بورس انرژی ایران" با حضور سید علی حسینی مدیر عامل بورس انرژی ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا)، حسین حسنقلی پور رییس اداره پذیرش و بازار یابی بورس انرژی در آغاز این دوره آموزشی "ماموریت، چشم انداز و اهداف بورس انرژی ایران" را تشریح کرد و گفت: ایجاد بازاری شفاف، کارآمد، با نقد شوندگی و رقابت پذیری بالا، جهت رفع انحصار و کشف عادلانه قیمت حامل های انرژی ماموریت اصلی  بورس انرژی محسوب می شود و تبدیل شدن این نهاد به مرجع کشف قیمت حامل های انرژی در منطقه خاورمیانه چشم انداز آن است.

وی به اهداف بورس انرژی اشاره کرد و ادامه داد: تبیین، تحکیم و ارتقاء جایگاه و کارکردهای بورس انرژی برای ذینفعان، بکارگیری رویه های موثر جهت حفظ سلامت بازار و صیانت ازحقوق ذینفعان، طراحی ابزارها و محصولات جدید با توجه به نیازهای ذینفعان و اقتضائات محیطی، تجهیز بهینه منابع فیزیکی و توسعه مستمر سرمایه های انسانی شرکت، ارزش آفرینی و تامین منافع سهامداران و تعامل و همکاری موثر با نهادهای فعال در بازارهای مالی از اهداف این بورس است.

رییس اداره پذیرش و بازار یابی بورس انرژی افزود: کالاهایی که مطابق قانون و مقررات در شرکت پذیرفته می شود و تسهیلات خرید و فروش آن فراهم شده است شامل برق، نفت ، گاز و سایر حامل های انرژی است.

حسنقلی پور با بیان اینکه بر اساس ماده 4 دستورالعمل پذیرش، بورس انرژی دارای چهار بازار فیزیکی، مشتقه ، فرعی و سایر اوراق بهادار قابل معامله است، گفت: بازار فیزیکی شامل نفت، گاز و برق و حامل‌های انرژی، بازار مشتقه شامل سه تابلوی  قرارداد سلف موازی استاندارد، قرارداد آتی و قرارداد اختیار معامله، بازار فرعی شامل کالا های خاص و  بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله، شامل صندوق های کالایی، سرمایه گذاری و گواهی های قابل معامله است.

وی فرآیند پذیرش در بورس انرژی را تشریح کرد و گفت: ارائه مدارک پذیرش توسط مشاور پذیرش به بورس انرژی ایران، ثبت درخواست پذیرش پس از احراز کامل بودن مدارک و تهیه گزارش کارشناسی و بررسی در هیئت پذیرش بورس انرژی ایران فرآیند  پذیرش و عرضه کالا در بورس انرژی است و پس از آن امید نامه منتشر می شود.

حسنقلی پور ادامه داد: اطلاعات بنیادی شرکت ها، تاریخچه فعالیت آنها، معرفی کالا و خدمات، نحوه قیمت گذاری محصولات، گواهی استاندار و مواردی از این دست به صورت کامل و شفاف در امید نامه قابل دسترسی است.

رییس اداره پذیرش و بازار یابی بورس انرژی ادامه داد: سه روز پس از انتشار امیدنامه بر روی سایت بورس انرژی ایران، عرضه کالا برای متقاضی پذیرش امکانپذیر خواهد شد.

به گفته حسنقلی پور تا کنون  72کمیته عرضه  و 27 هیئت پذیرش تشکیل شده  که نتیجه آن 189 مورد پذیرش در بازار فیزیکی و 16مورد قرارداد اوراق سلف موازی استاندارد در بازار مشتقه است.

منبع:-پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه -سنا

۲۸ مرداد ۱۳۹۶ ۱۶:۴۷
تعداد بازدید : ۶۶۰