توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی کلید خورد / آغاز تولید گاز در آذر ۱۳۹۹

زمان ۴۰ ماهه رسیدن به تولید اولیه گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی از امروز کلید خورده و طبق برآوردهای صورت گرفته پایان آذرماه سال ۱۳۹۹ باید شاهد تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، دوازدهم تیرماه سال جاری در تهران با حضور وزیر نفت و معاونان وی، سفرای فرانسه و چین و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرارداد 20 ساله توسعه فاز 11 پارس جنوبی بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی به رهبری توتال فرانسه و با حضور شرکت‌های CNPC چین و پتروپارس ایران به امضا رسید. 

برآورد هزینه سرمایه‌گذاری مستقیم این طرح 4 میلیارد و 879 میلیون دلار است که 2.4 میلیارد دلار آن در فاز نخست توسعه این پروژه و بقیه در فاز دوم به منظور نصب تجهیزات افزایش فشار میدان گازی صورت می‌گیرد. 

امروز «مرتضی زرین گل» معاون توسعه طرح های شرکت نفت و گاز پارس از آغاز آماده سازی و تجهیز کارگاه عملیاتی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی توسط کنسیرسیوم این طرح خبر داد و گفت: درحال حاضر کنسرسیوم این طرح به تجهیز سازمان، کارگاه و انجام مراحل اولیه آغاز فعالیت های اجرایی اقدام کرده است.

وی افزود: با آماده سازی شرایط جهت آغاز فعالیت ها توسط واحدهای فنی و پشتیبانی، تیم های کامل عملیاتی از بخش پیمانکاران و دستگاه نظارتی کارفرما در محل پروژه مستقر خواهند شد.

زمانبندی پیش‌بینی شده در این قرارداد بر این اساس است که 40 ماه بعد از امضای قرارداد، تولید اولیه از میدان آغاز شود. با توجه به زمانی حدودا یک ماهه که به اخذ تأییدیه های لازم برای آغاز اجرایی شدن این قرارداد سپرسی شد، زمان 40 ماهه رسیدن به تولید اولیه گاز از فاز 11 پارس جنوبی از امروز (پایان مرداد 96) کلید خورده و طبق برآوردهای صورت گرفته پایان آذرماه سال 1399 باید شاهد تولید گاز از فاز 11 پارس جنوبی باشیم.

طرح توسعه فاز 11 دارای دو سکو هر کدام با ظرفیت برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز بوده و در مجموع 56 میلیون مترمکعب گاز ترش غنی از این فاز برداشت خواهد شد. طبق اعلام رسمی شرکت نفت و گاز پارس، عملیات ساخت این دو سکو با مدیریت کنسرسیوم طرح ، مشارکت پیمانکاران ایرانی حوزه فراساحل و خلق ظرفیت‌های جدید اشتغال در یاردهای صنعتی کشور در ماه های پیش رو آغاز می شود.

منبع: تسنیم

۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ۱۶:۳۹
تعداد بازدید : ۴۱۳