کنسرسیوم دانشگاهی ازدیادبرداشت وارد فاز اجرایی می شود

کنسرسیوم دانشگاهی ازدیادبرداشت وارد فاز اجرایی می شود
مدیرکل امور فناوری وزارت نفت از آغاز فعالیت‌های عملی کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز تا پایان شهریور ماه خبر داد.
 

محمد ابراهیم شفیعی در گفت و گو با خبرنگار شانا با تاکید براینکه اجرای پروژه‌های ازدیاد برداشت یکی از نیازهای اساسی امروز صنعت نفت است، گفت: یکی از کارهای اصلی که در این کنسرسیوم تعریف و برنامه‌ریزی شده است، مطالعه روی کلیه مخازن نفت و گاز کشور و شناسایی روش‌های خاص برای افزایش ضریب برداشت از هر مخزن است.

وی با بیان اینکه ساختار کلی کنسرسیوم و هزینه‌های اولیه‌ای توسط وزیران نفت و علوم نهایی شده است، خاطرنشان کرد که در جلسه ماه آینده وزیران قرار است رئیس کنسرسیوم نیز از میان گزینه‌های مطرح انتخاب و معرفی شود.

شفیعی همچنین از تهیه بسته‌های پژوهشی مربوط به مباحث ازدیاد برداشت برای کلیه میادین نفت و گاز کشور خبر داد و تصریح کرد: این بسته‌های پژوهشی توسط مدیریت برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت ایران و معاونت نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در حال تهیه است.

به گفته او این بسته‌ها به شکلی تعیین‌کننده نقشه راه برای اجرای پروژه‌های ازدیادبرداشت در هر مخزن است.

پیشتر نیز کریم زبیدی، معاون منابع هیدروکربوری مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران به شانا گفته بود: برآورد اولیه برای سرمایه گذاری در طرح های ازدیاد برداشت 75 میلیارد دلار است که این رقم برآورد اولیه ای است که برای تحقق یک درصد برنامه تکلیف شده پیش بینی کرده ایم.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به این رقم فرضیاتی شامل نرخ تخلیه مخازن و هزینه توسعه و تولید میادین در دریا و خشکی درنظر گرفته شده است، تاکید کرده بود که با هزینه کرد 75 میلیارد دلار در طرح های ازدیادبرداشت از مخازن نفت و گاز سودی 10 برابر عاید کشور شود.

زبیدی همچنین آغاز به کار کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور را حرکتی جدی و عملی برای تحقق اهداف برنامه پنجم در این زمینه دانسته و تاکید کرده بود: یکی از مهمترین مزیت های شکل گیری چنین کنسرسیومی تجمیع توانمندی مراکز دانشگاهی و جلوگیری از موازی کاری است.

وزیر نفت نیز پیش از این گفته بود: اگر بتوانیم برنامه یک درصد افزایش برداشت از میدان ها را در طول برنامه پنجم محقق کنیم، می توانیم به 6 میلیارد بشکه افزایش برداشت و در نهایت به اندازه 6 سال بودجه کشور درآمد کسب کنیم.

به گزارش شانا، کنسرسیوم دانشگاهی ازدیادبرداشت در راستای عمل به ماده 130 قانون برنامه پنجم به منظور افزایش یک درصد ضریب برداشت از مخازن نفت و گاز کشور روز دوشنبه 8 خرداد با حضور وزیران نفت و علوم آغاز به کار کرد.

اهم فعالیت‌های این کنسرسیوم شامل مواردی چون انتقال یافته‌های علمی، پژوهشی و فناوری به صنعت نفت، موسسات و بنگاه‌های اقتصادی، کمک به نیازسنجی پژوهشی ازدیادبرداشت از مخازن نفت و گاز کشور، موسسات، شرکت‌ها، بنگاه‌ها و اجرای طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی، تامین و ارائه خدمات آزمایشگاهی، مطالعاتی، کارگاهی و نمایشگاهی مورد نیاز، ایجاد ارتباط میان سازمان‌هاو موسسات دولتی و خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی و دانش آموختگان مخترعان، محققان و نوآوران صنعت بالادست نفت است.

البته تشکیل صندوق توسعه فناوری و نوآوری در زمینه ازدیادبرداشت، ایجاد زمینه‌های راه‌اندازی و گسترش کنسرسیوم‌های مولد دانش در زمینه ازدیادبرداشت و بسترسازی برای ایجاد اشتغال مولد دانش آموختگان بخش بالادستی نفت و ارایه مشاوره در زمینه‌های کارآفرینی، اشتغال و تجاری‌سازی اختراعات و نتایج تحقیقات نیز بخش دیگری از فعالیت‌های این کنسرسیوم خواهد بود.

کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور متشکل از شش دانشگاه برتر کشور (صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، سهند تبریز، شیراز، تهران و صنعت نفت) در این زمینه و به همت معاونت های پژوهش و فناوری وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران شکل گرفته است.

۳۱ مرداد ۱۳۹۱ ۰۲:۵۳
تعداد بازدید : ۹۳۶