روزهای خوش و ناخوش گاز طبیعی در دو قاره

روزهای خوش و ناخوش گاز طبیعی در دو قاره
شکاف روز افزونی که در بازارهای گاز طبیعی به وجود آمده است اکنون روی در آمد شرکت‌های بخش انرژی تاثیر گذاشته است.
در بیست و ششم جولای شرکت انگلیسی بریتیش گس و شل هر دو شاهد قیمتهایی ضعیف در بازار انگلیس بودند که در نتیجه تولید بیش از حد شرکت شل بود و به این ترتیب سود هر دو شرکت کاهش یافت. هر دو شرکت از افزایش قیمتها در خارج از آمریکای شمالی سود برده‌اند، البته دیگر تولیدکنندگان گاز مانند سنتریکا پی ال سی و استات اویل نیز از روند صعودی بازار بهره بردند. این امر نشان می‌دهد چگونه به طور ناگهانی شل در چند سال اخیر در آمریکا فعالیت خود را گسترش داده است. در آمریکا از تکنیک‌های جدیدی به نام شکست هیدرولیک ذخیره‌های عظیم نفت و گاز استفاده می‌کنند که منجر به آزاد شدن ذخایر می‌شود. این امر چشم انداز درآمدهای بلند مدت بسیاری از شرکت‌ها را درهم ریخته است زیرا قیمت‌های منطقه ای انرژی را دگرگون کرده است. یکی از تحلیلگران موسسه تحقیقاتی برنستاین در نامه ای به مشتریان شرکت می‌نویسد این امر موضوعی نگران کننده است.
موسسه برنستاین دراین‌باره می‌نویسد: تا سال 2008 پرسودترین کسب و کار شل در آمریکا تجارت گاز طبیعی بود. از آن زمان تاکنون میزان سود شرکت کاهش یافته است و به خصوص در سه ماهه دوم 2012 که سود شرکت در این منطقه به کمترین میزان ممکن رسید. شل که یکی از غول‌های بازار انرژی است بیست و ششم جولای اعلام کرد سود سه ماهه دوم آن حدود 13 درصد کاهش یافته و به 72/5 میلیارد دلار رسیده است. در مقایسه سالانه ای که انجام شده متوسط قیمت فروش گاز طبیعی در آمریکای شمالی 25 درصد کاهش یافته و از سوی دیگر در حوزه بین‌المللی 2 درصد افزوده شده است. پس از دوره رکود قیمت‌های گاز طبیعی در آمریکا گروه بریتیش گس BG Group نیز شاهد کاهش 77 درصدی سود فروش گاز طبیعی در سه ماهه دوم بود. به همین دلیل این شرکت مجبور شد ارزش دارایی‌های گاز خود را پس از کسر مالیات 3/1 میلیارد دلار اعلام کند.
آن‌سوی دریای آتلانتیک شرکت‌هایی که سروکار کمتری با آمریکا داشتند از قیمت‌های بالاتر در بازار گاز اروپا بهره بردند. سنتریکا که بزرگ‌ترین تهیه کننده گاز طبیعی برای انگلیس محسوب می‌شود اعلام کرد در مقایسه سالانه سود تولید گاز شرکت 23 درصد افزوده شده و به 508 میلیون پوند ( 787 میلیون دلار) رسیده است زیرا متوسط قیمت فروش و همین طور حجم آن روندی صعودی طی کرده‌اند. به دلایلی مشابه شرکت نروژی استات اویل (یکی دیگر از تهیه‌کنندگان بزرگ گاز طبیعی برای انگلیس و البته قاره اروپا) میزان افزایش سود خود در سه ماهه دوم را 5 درصد اعلام کرد، به عبارت دیگر سود دهی استات اویل در این بازه زمانی 8/45 میلیارد کرون نروژی یا 56/7 میلیارد دلار بوده است. عامل اصلی این تحرکات وضعیت متفاوت ذخایر گاز طبیعی در دو قاره است. اروپا همچنان به واردات گران‌قیمت گاز وابسته است، حال خواه این واردات از خط لوله‌های روسی و نروژی باشد یا محموله‌های ال ان جی خاورمیانه و آفریقا آن را فراهم کنند. در آمریکا اوج گرفتن تولیدات گاز کارخانه شل تقاضا در بازار را از بین برده است، حتی با وجود آنکه ژنراتورهای الکتریسیته سوخت خود را از زغال به گاز تغییر داده‌اند اما ذخایر گاز طبیعی همچنان 16 درصد بالاتر از میزان متوسط 5 ساله هستند.
۳۱ مرداد ۱۳۹۱ ۰۲:۵۷
تجارت فردا |
تعداد بازدید : ۱,۱۱۰