عملکرد تولید پتروشیمی آریاساسول از ظرفیت اسمی فراتر رفت

عملکرد تولید پتروشیمی آریاساسول از ظرفیت اسمی فراتر رفت
شرکت پلیمر آریاساسول در سال ۹۵ برای نخستین بار موفق شد به ظرفیت اسمی ۱۰۰ درصدی این مجتمع برسد، به طوری که در چهار ماه نخست امسال، تولید واحد پلی اتیلن سبک پتروشیمی آریاساسول با ۱۱۵ درصد و واحد پلی اتیلن سنگین نیز با ۱۳۰ درصد ظرفیت بوده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، امیرحسین بحرینی با اشاره به این که شرکت پلیمر آریاساسول سه واحد تولیدی با مجموع ظرفیت یک میلیون و ۶۹۰ هزار تن محصول دارد، گفت: واحد اتان کراکر با ظرفیت یک میلیون تن، واحد پلی اتیلن سبک با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن و واحد پلی اتیلن متوسط و سنگین با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن واحدهای این مجتمع را تشکیل می‌دهند؛ ۹۰ هزار تن سیتری پلاس نیز از محصولات جانبی پتروشیمی آریاساسول است.

وی با بیان این که پتروشیمی آریاساسول در سال ۹۵ برای نخستین بار به ظرفیت اسمی مجتمع به طور ۱۰۰ درصدی دست یافت، افزود: با گذشت ۴ ماه از سال ۹۶، واحد پلی اتیلن سبک با ظرفیت ۱۱۵ درصد، واحد پلی اتیلن سنگین با ظرفیت ۱۳۰ درصد و واحد الفین یا اتان کراکر نیز با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند.

مدیرعامل پتروشیمی آریاساسول، این مجتمع را از نخستین شرکت های تأسیس شده با سرمایه گذاری مشترک و مستقیم خارجی با این مقیاس در ایران معرفی و اظهار کرد: این پروژه با زیرساخت های بسیار خوبی که با مشارکت ساسول آفریقای جنوبی ایجاد شد، بسیار موفق است. اما شرکت ساسول پس از سال ۲۰۱۱ و اعمال تحریم‌ها علیه ایران، کشور را ترک کرد.

بحرینی افزود: خوشبختانه تا به امروز زیرساخت‌های شرکت نه تنها حفظ شده بلکه بسیار محکم‌تر و منظم‌تر هم شده است.

نقاط قوت ایمنی در صنعت نیز دیده شود

وی با اشاره به این که وزارت نفت پارسال در حوزه ایمنی بسیار تحت فشار بود، افزود: شرکت پتروشیمی آریاساسول در حوزه ایمنی در منطقه خاورمیانه درجه یک است و باید این موضوع را در نظر داشت که وزارت نفت در زمینه ایمنی شرکت‌های درجه یک دارد و نباید تنها ضعف‌ها در صنعت نفت دیده شود بلکه باید نقاط قوت را نیز در نظر داشت.

بحرینی با اشاره به این که شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شریک آفریقایی در ابتدای تأسیس مجتمع پتروشیمی آریاساسول، زیرساخت‌ها و آموزش های بسیار خوبی را در حوزه ایمنی فراهم کردند، تصریح کرد: این روند با قطع همکاری ساسول آفریقا، ادامه و حتی توسعه و بهبود داشته است.

وی با اشاره به سرمایه گذاری های بسیار سنگین آریاساسول در حوزه ایمنی گفت: منظور از ایمنی، آتش نشانی نیست بلکه پیشگیری از وقوع حادثه است. هزینه‌های سالانه بسیار بالا و ضوابط و مقررات سختگیرانه با پیمانکاران در حوزه ایمنی در این شرکت انجام می‌شود.

پاداش ایمنی به پیمانکاران

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آریاساسول با بیان این که به پیمانکاران این شرکت در صورت رعایت الزامات ایمنی، پاداش داده می شود، افزود: همه کارکنان پیمانکارانی که شاخصه های ایمنی را رعایت کنند، ماهانه پاداش می‌گیرند. همچنین به کسانی که شرایط ناایمن را در مجتمع اطلاع رسانی می‌کنند نیز به منظور افزایش احساس مسئولیت پاداش داده می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت پتروشیمی آریاساسول تنها شرکتی است که سیستم مدیریت ایمنی فرآیند (PSM) را به صورت اجرایی انجام می دهد.

بحرینی با اشاره به برنامه بازدیدهای هفتگی همه مدیران پتروشیمی آریاساسول از مجتمع، ادامه داد: نمونه‌هایی از حوادث داخل و خارج از کشور در جلسه‌های مختلف مدیران این مجتمع ارزیابی و نکته های مطرح شده در شرکت پیگیری می شود.

وی تجهیزات آتش نشانی پتروشیمی آریاساسول را بسیار به روز عنوان کرد و گفت: یکی از اهداف این شرکت تا سال ۲۰۲۲، این است که یکی از شرکت‌های شناخته شده ایمنی در سطح صنعت نفت جهان باشد.

ایمنی در آریاساسول همسطح شرکت‌های بین المللی است

بحرینی با اشاره به این که آریاساسول برای ارزیابی سطح جهانی ایمنی شرکت به شورای ایمنی انگلستان (British Safety Council)، درخواست انجام ممیزی ایمنی و اچ اس یی این شرکت را داد، افزود: با ممیزی این شرکت در ۳ ماه گذشته، آریاساسول موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی شد که این افتخار بزرگی برای صنعت نفت کشور است؛ شرکت‌هایی مانند بی پی و شل، پنج ستاره ایمنی را از شورای ایمنی انگلستان دریافت کرده‌اند.

وی با تأکید بر این که آریاساسول هنوز هم به دنبال ارتقای سطح ایمنی مجتمع است، تصریح کرد: این شرکت پارسال از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صنعت سبز شناخته شد.

بحرینی اظهار کرد: هیچگاه نمی توان تضمین داد که رعایت ایمنی منجر به صفر شدن حادثه می شود بلکه ریسک حادثه کاهش می یابد؛ فرهنگ سازی، زیرساخت مناسب، الزام‌ها و ضوابط سختگیرانه برای پیمانکاران از مواردی است که باید برای حفظ ایمنی انجام شود.

منبع : شانا

 

۱ شهریور ۱۳۹۶ ۱۴:۱۰
تعداد بازدید : ۳۲۰