نزدیکی به فصل سرما ارزش نفت ایران را مشخص می‌کند

نزدیکی به فصل سرما ارزش نفت ایران را مشخص می‌کند
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه با نزدیک شدن به فصل سرما ارزش نفت ایران مشخص خواهد شد گفت: اینکه کشورهای غربی خیال کنند با افزایش تولید سایر کشورهای عضو در اوپک ایران از چرخه تولید حذف می‌شود، توهمی خام است چراکه نفت ایران همواره مشتریان خاص خود را داشته است.
نادرفریدونی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت درباره دلایل پیشی گرفتن تولید نفت خام عراق از ایران در ماه گذشته که در گزارش آژانس بین المللی انرژی آمده بود، توضیح داد:عراق هرچقدر افزایش تولید هم داشته باشد نمی‌تواند بیشتر از سقف اوپک، تولید داشته باشد و حتی افزایش تولید عراق در مرز سقف تولیدی اوپک هم نمی‌تواند برای ایران تهدید باشد.

نماینده مردم فیروزآباد، قیروکارزین و فراشبند در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه کشورهای غربی خیال کنند با افزایش تولید سایر کشورهای عضو در اوپک ایران از چرخه تولید حذف می‌شود، توهمی خام است چراکه نفت ایران همواره مشتریان خاص خود را داشته است.

وی افزایش تولید عراق، عربستان و کشورهای عضو اوپک را طبیعی خواند و ادامه داد: اینکه این کشورها با گرفتن امتیازاتی از آمریکا چنین رفتارهایی را از خود نمایان کرده‌اند، دور از انتظار نبوده است.

فریدونی با بیان اینکه ما در مقطع فعلی به دلایلی تولید نفت خودمان را کاهش داده‌ایم، تصریح کرد: به محض از سرگیری تولید نفت در کشور طبق روال قبل ایران به جایگاه اصلی خود در اوپک باز می‌گردد.

وی یادآور شد: ایران همواره باید با برنامه‌ریزی و جست‌وجوی بازارهای جدید فروش نفت می‌تواند تولید خود را افزایش دهد.

فریدونی تأکید کرد: در آینده‌ای نزدیک شاهد درخواست‌های متفاوت و متعدد از سوی کشورهای آسیای مرکزی و خاور میانه برای نفت ایران خواهیم بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: قطعاً با پشت سر گذاشتن فصل گرما و ورود به فصل سرما افزایش مصرف سوخت را شاهد خواهیم بود و نیاز به نفت ایران هم در چنین شرایطی بیش از پیش احساس می‌شود.

در گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی آمده است تولید نفت عراق در ماه گذشته میلادی از مرز سه میلیون بشکه در روز عبور کرد. این میزان، بیشترین حجم نفت تولیدی عراق پس از اشغال این کشور توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳ تاکنون است.

در همین حال برای نخستین بار در ۲۰ سال گذشته، تولید نفت خام ایران از سطح سه میلیون بشکه در روز کاهش یافت و به رقم دو میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه رسید.

عراق قبل از این اعلام کرده بود قصد دارد تولید نفت خام این کشور را تا سال ۲۰۱۷ به ۱۲ میلیون بشکه در روز برساند ولی کارشناسان معتقدند تحقق چنین سطحی از تولید نفت خام، دور از دسترس است.عراق با افزایش تولید نفت، جایگاه دوم ایران در میان تولید کنندگان بزرگ نفت در اوپک را از آن خود کرد.

براساس آخرین آمار منتشر شده از عراق، این کشور روزانه حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام صادر می کند. بخش اعظم صادرات نفت خام عراق از طریق بندر بصره در جنوب و بقیه از طریق خط لوله کرکوک به بندر جیهان ترکیه منتقل می شود.

هم اکنون کشورهای ایران، عراق، عربستان سعودی، کویت، ونزوئلا، قطر، لیبی، امارات، الجزایر، نیجریه، آنگولا و اکوادور در سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) عضویت دارند. دبیرخانه این سازمان در شهر وین اتریش قرار دارد.

۳۱ مرداد ۱۳۹۱ ۰۳:۰۵
تعداد بازدید : ۹۸۴