اخبار کوتاه جهان انرژی/ تولید نفت ایران به بیشترین میزان درهشت سال اخیر رسید

رسیدن تولید نفت ایران به بیشترین میزان در هشت سال اخیر، افزایش صادرات نفت ایران به هند، امضای توافقنامه عربستان و چین ای در حوزه انرژی هسته ای، انتخاب دوباره «دلپینو» به عنوان وزیر نفت ونزوئلا و امکان تمدید توافق کاهش تولید برای پس از مارس 2018 مهمترین عناوین خبرهای جهان انرژی در 24 ساعت گذشته بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس از پایگاه مارکت رئالیست، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که برداشت روزانه نفت ایران به عنوان سومین تولید کننده بزرگ نفت در سازمان اوپک در ماه ژوئیه با 10 هزار بشکه در روز افزایش ماهانه، به سه میلیون و 800 هزار بشکه رسید.
تولید نفت ایران در این مقطع شاهد 0.3 درصد رشد ماهانه و 4.9 درصد رشد سالانه بوده و به بیشترین میزان خود در هشت سال اخیر رسیده است. 

**صدور نفت ایران به هند کاهش نیافته است
به گزارش روزنامه تلگراف، ایران در ماه ژوئیه 502 هزار بشکه در روز نفت خام به شرکت های دولتی و خصوصی هند صادر کرده است.
اگرچه خبرگزاری های بین المللی از افت فروش نفت ایران به هند خبر داده اند اما آمار رسمی نشان داد که صدور نفت ایران به این کشور آسیای جنوبی نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش داشته است، به طوری که این میزان تنها در ماه ژوئن 83 هزار بشکه در روز بوده است. 

**عربستان و چین توافقنامه ای در حوزه انرژی های هسته ای امضا کردند
به گزارش رویترز، عربستان و چین برای حمایت از برنامه های انرژی هسته ای ریاض، یادداشت تفاهم امضا کردند و شرکت ملی انرژی هسته ای چین قرار است منابع اورانیوم و توریوم عربستان را اکتشاف و ارزیابی کند.
عربستان سال ها در پی متنوع سازی سبد انرژی این کشور بوده است تا بتواند مصرف داخلی نفت خود را کاهش دهد و میزان بیشتری را صادر کند. به همین علت، ریاض افزون بر پیشبرد برنامه انرژی های تجدیدپذیر، در حال مطالعه برای ایجاد دو رآکتور هسته ای (2.8 گیگاوات) در این کشور است. 

**دلپینو دوباره وزیر نفت ونزوئلا شد
به گزارش رویترز، نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا به امید تقویت بازار انرژی این کشور، «اولوخیو دلپینو»، رئیس شرکت دولتی نفت ونزوئلا، «پی دی وی اس ای» را جایگزین، «نلسون مارتینز»، وزیر نفت این کشور کرد و مارتینز را به سمت ریاست پی دی وی اس ای برگزید.
تغییر کابینه در ونزوئلا بسیار مرسوم است، به ویژه اکنون که شرایط اقتصادی این کشور بسیار متزلزل و قیمت های نفت نیز کاهش یافته است. مادورو گفت: دلپینو استاد توافق میان کشورهای عضو و غیرعضو سازمان اوپک است.
وی به زودی به منظور ایجاد توافق جدید برای تثبیت قیمت های نفت، نشستی را میان اوپک و غیراوپک ترتیب خواهد داد. 

**تولید روزانه نفت نیجریه درماه ژوئیه به نزدیک 2 میلیون بشکه رسید
به گزارش رویترز، «امانوئل ایبه کاچیکوو»، وزیر نفت نیجریه عضو سازمان اوپک اعلام کرد که تولید نفت این کشور به جز میعانات گازی، در ماه ژوئیه حدود یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز بوده است. 
کاچیکوو گفت: برخی از خط لوله های انتقال، فرسوده هستند و علت برخی توقف های تولید نفت همین مشکلات فنی و نگهداری است و دلایل نظامی ندارد. 

**کمیته وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک: امکان تمدید توافق کاهش تولید برای پس از مارس 2018 وجود دارد
کمیته مشترک وزارتی نظارات بر تولید اعضای سازمان اوپک و غیراوپک با اطمینان اعلام کرد که بازار نفت در جهت درستی رو به حرکت است و برای تثبیت بازار نفت همه گزینه ها از جمله تمدید توافق کاهش تولید برای پس از ماه مارس، وجود دارد.
بر اساس اعلام این کمیته، ذخایر تجاری نفت در ماه ژوئیه کاهش یافته است و کمیته وزارتی، به نظارت خود بر بازار نفت ادامه می دهد. 

**«گازپروم نفت» تولید آزمایشی ال پی جی را در عراق آغاز می کند
به گزارش رویترز، شرکت گازپروم نفت، زیرشاخه شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد که برداشت آزمایشی گاز طبیعی مایع را از میدان بصره عراق آغاز کرده است.
برداشت با ظرفیت کامل از این میدان که سالانه یک میلیارد و 600 میلیون متر مکعب برآورده شده، قرار است در سه ماه چهارم سال جاری میلادی آغاز شود.

**روسیه عرضه کننده اصلی نفت چین برای پنجمین ماه متوالی
به گزارش رویترز، روسیه در ماه ژوئیه نیز جایگاه خود را به عنوان تامین کننده اصلی نفت چین حفظ کرد و صدور محموله های نفتی روسیه به چین در مقطع یاد شده 54 درصد افزایش سالانه داشت.
مسکو در ماه ژوئیه چهار میلیون و 970 هزار تن معادل یک میلیون و 170 هزار بشکه در روز نفت به چین صادر کرد.
عرضه نفت روسیه به چین در هفت ماه نخست 2017 میلادی با نزدیک به 16 درصد رشد سالانه به 34 میلیون و 220 هزار تن یا یک میلیون و 180 هزار بشکه در روز رسید.
مجموع واردات نفت چین در ماه ژوئیه با 12 درصد رشد سالانه، 34 میلیون و 740 هزار تن معادل هشت میلیون و 180 هزار بشکه در روز ذکر شد. عربستان با تأمین سه میلیون و 990 هزار تن معادل 940 هزاربشکه در روز از این میزان، در مقام دوم پس از روسیه قرار گرفت.

**نروژ در آرژانتین به دنبال نفت و گاز می گردد
به گزارش رویترز، شرکت استات اویل نروژتوافقی را با شرکت انرژی «وای پی اف» آرژانتین برای اکتشاف مشترک منابع نفت و گاز شیل در منطقه ساحلی این کشور آمریکای لاتین به نام «واکا مورتا» امضا کرده است.
«واکا مورتا» که یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های گاز شیل دنیاست، تا کنون به دلیل هزینه های تولید بالا و کمبود نیروی کاری، توسعه نیافته است.

**تولید نفت مکزیک به کمترین میزان در 22 سال اخیر رسید
به گزارش رویترز، تولید نفت شرکت ملی نفت مکزیک، پیمکس، در ماه ژوئیه برای نخستین بار از بیش از دو دهه گذشته به کمتر از دو میلیون بشکه در روز رسید.
میانگین تولید نفت این شرکت در مقطع یادشده یک میلیون و 990 هزار بشکه در روز گزارش شد. پیش از این، تولید نفت این کشور در اکتبر 1995 به یک میلیون و 900 هزار بشکه در روز رسیده بود.
تولید نفت مکزیک 13 سال است که در حال کاهش است. 

منبع: ایرنا

۴ شهریور ۱۳۹۶ ۱۱:۵۸
تعداد بازدید : ۳۳۷