وابستگی آمریکا به تنگه هرمز چقدر است‌‌؟

وابستگی آمریکا به تنگه هرمز چقدر است‌‌؟
آرزوی آمریکا برای قطع وابستگی به واردات انرژی موجب شده که در سال‌های اخیر از میزان واردات نفتی این کشور کاسته شود اما با این وجود میزان واردات نفتی این کشور از عربستان سعودی و عراق در این سال‌ها سیر صعودی داشته و این امر زمینه را برای افزایش وابستگی آمریکا به مسیر دریایی تنگه هرمز که شاهراه انتقال نفت از خاورمیانه به شمار می‌رود فراهم آورده است.
به گزارش «لویدزلیست» بر اساس این گزارش از سال ۲۰۰۶ میلادی تا به امروز میزان واردات نفتی آمریکا کاهش ۲۶ درصدی داشته است.
بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان اطلاعات انرژی آمریکا این کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی روزانه 4/11 میلیون بشکه واردات نفتی داشته است. این کشور در این سال‌ها واردات نفتی خود از کانادا از طریق سیستم خط لوله‌ای را افزایش داده و میزان واردات نفتی این کشور از کانادا از 8/1 میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۰۶ به 2/2 میلیون بشکه در سال ۲۰۱۱ افزایش یافته است. با این وجود این رقم تنها ۲۹ درصد نیاز آمریکا به منابع انرژی را تامین می‌کند و این به آن معناست که هنوز آمریکا وابستگی زیادی به واردات نفت دریایی به خصوص از خاورمیانه دارد.
به گزارش سکونیوز و بر اساس آمار ارایه شده از سوی لویدزلیست اینتلیجنس، آمریکا در سال ۲۰۰۶ روزانه 6/9 میلیون بشکه واردات نفت از راه دریا داشته که این رقم سالانه پنج درصد کاهش داشته و به 35/7 میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۱ میلادی رسیده است. با وجود آنکه از میزان واردات نفتی دریایی این کشور در سال‌های اخیر کاسته شده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که منابع نفتی واردات نفت آمریکا در این دوره تغییرات عمده‌ای داشته و این تغییرات به نحوی بوده که وابستگی آمریکا به تنگه استراتژیک هرمز افزایش یافته است.
بر این اساس در سال ۲۰۰۶ میلادی این کشور ۷۲۹ میلیون بشکه نفت از خاورمیانه واردات داشته که این رقم ۲۱ درصد کل واردات نفتی دریایی این کشور بوده و این میزان در سال ۲۰۰۹ به دلیل بحران اقتصاد جهانی ۱۴۵ میلیون بشکه کاهش یافته است اما در سال ۲۰۱۱ میلادی بار دیگر میزان کل واردات نفتی آمریکا از خاورمیانه به ۶۴۳ میلیون بشکه رسیده که این رقم ۲۳ درصد کل واردات نفتی این کشور در این سال بوده است.
این امر نشان می‌دهد که با وجود کاهش واردات نفتی این کشور از کشورهای خاورمیانه در سال‌های گذشته سهم واردات نفتی از این منطقه نسبت به کل واردات نفتی سالانه افزایش داشته و از ۲۱ درصد به ۲۳ درصد رسیده است. از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز میزان واردات نفتی این کشور از خاورمیانه برابر با ۵۷۰ میلیون بشکه بوده که این رقم ۳۴ درصد کل واردات نفتی این کشور خواهد بود و این یعنی افزایش ۱۳ درصدی وابستگی آمریکا به واردات نفتی از خاورمیانه از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۱۲‌‌ اما آنچه از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد آن است که بخش عمده واردات نفتی آمریکا از این منطقه توسط عربستان سعودی تامین می‌شود. در سال ۲۰۱۰ ایالات متحده آمریکا 7/348 میلیون بشکه نفت از عربستان وارد کرده که ۱۳ درصد کل واردات نفتی این کشور در آن سال به شمار می‌رود. آمار نشان می‌دهد این رقم در سال ۲۰۱۲ به ۲۱ درصد افزایش یافته است.
با وجود راه‌اندازی خط لوله دورزننده تنگه هرمز در امارات که صادرات نفت را از بندر فوجیره امکان‌پذیر می‌کند اما ظرفیت این خط لوله به اندازه‌ای نیست که تمامی صادرات نفتی خاورمیانه به آمریکا را تامین کند. علاوه بر عربستان هم‌اکنون عراق نیز یکی از بزرگ‌ترین منابع صادرات نفت به آمریکاست و میزان صادرات نفتی این کشور به آمریکا از شش درصد به هفت درصد افزایش یافته و از آغاز سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون این کشور ۱۱۶ میلیون بشکه نفت روانه بازار آمریکا کرده که در صورت بسته شدن تنگه هرمز این مسیر صادراتی به شدت آسیب خواهد دید‌ از این رو می‌توان نتیجه گرفت که بر‌خلاف انتظارات میزان وابستگی ایالات متحده آمریکا به نفت خاورمیانه و واردات نفتی از تنگه از هرمز در سال‌های اخیر به هیچ‌وجه سیر نزولی نداشته و حتی بر اساس داده‌های آماری افزایش نیز داشته است.
آمریکا به دنبال آزادسازی ذخایر استراتژیک
اما در همین حال و به دنبال افزایش دوباره قیمت نفت در پی تشدید تحریم‌ها علیه ایران که زمینه‌ساز بالا رفتن قیمت بنزین در بازار داخلی ایالات متحده آمریکا شده کاخ سفید بار دیگر گزینه آزادسازی نفت از محل ذخایر نفتی استراتژیک را پیش کشیده است.
به گزارش «مارکت واچ»، در شرایطی که قیمت نفت خام برنت به حدود ۱۱۶ دلار در هر بشکه رسیده مقامات ایالات متحده آمریکا اعلام کرده‌اند که در هفته‌های آتی بازار جهانی نفت را بررسی و مانیتورینگ خواهند کرد که آیا امسال هم مانند سال‌های قبل پس از روز سوم سپتامبر قیمت بنزین کاهش خواهد یافت یا خیر. طبق گفته یک منبع آگاه در کاخ سفید هنوز مشخص نیست که آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک تا چه حد می‌تواند قیمت‌ها را تغییر دهد.
گزارش‌ها حاکی است در هفته‌های اخیر قیمت نفت روند صعودی داشته و هم‌اکنون به سوی ۱۲۰ دلار در هر بشکه پیش می‌رود این در حالی است که در ماه جولای سال‌جاری قیمت‌ها به حدود ۹۰ دلار در هر بشکه تنزل یافته بود. ایالات متحده و کشورهای گروه هشت پیش از این در بهار امسال موضوع آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک برای پایین آوردن قیمت‌ها را مطرح کرده بودند اما با کاهش دوباره قیمت‌ها این گزینه موقتا به دست فراموشی سپرده شد.
اما اکنون که دوباره قیمت‌ها افزایش یافته مقامات آمریکا در حال جمع‌آوری اطلاعاتی از بازار در مورد میزان عرضه نفت به بازار و البته میزان نفت صادراتی ایران هستند. وی افزود: نیروی محرکه برای اقدام به آزادسازی نفت بررسی وضعیت اقتصادی و سیاست تحریم‌های نفتی ایران است. بنابر گفته این منبع آگاه که در این گزارش از افشای نامش خودداری شده از آنجا که افزایش قیمت نفت می‌تواند تحریم‌های غرب علیه ایران را بی‌اثر کند واشنگتن در تلاش است تا به هر طریق قیمت‌ها را پایین نگه‌ دارد.
وی تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا هنوز در خصوص آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک با متحدان بین‌المللی‌اش شور نداشته اما چند ماه قبل که این موضوع از سوی آمریکا مطرح شده بود انگلیس، فرانسه و آلمان که همگی از متحدان آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی هستند نسبت به این طرح نظر مساعدی ابراز داشته بودند. در واکنش به انتشار این گزارش سخنگوی وزارت انرژی انگلیس نیز اعلام کرد که انگلیس آماده است تا از آژانس بین‌المللی انرژی بخواهد که اقدامی عاجل و جدی در رویارویی با افزایش قیمت نفت انجام دهد اما وزارت انرژی انگلیس و شرکای بین‌المللی‌اش هنوز تصمیمی در خصوص آزادسازی نفت استراتژیک ندارند.
طبق گفته وی، انگلیس نیز در حال کنترل بازار است اما در این مرحله هنوز تصمیمی در خصوص آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک اتخاذ نشده است. وی گفت: بازار جهانی نفت بسیار ملتهب است و این شرایط تاثیر منفی زیادی بر قیمت نفت و بهبود اوضاع اقتصادی جهان داشته است.

۳۱ مرداد ۱۳۹۱ ۰۳:۱۱
تعداد بازدید : ۱,۳۱۳