رییس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی: رفع محدودیت های بازار سرمایه، همسو با رسالت سازمان بورس است

رییس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی: رفع محدودیت های بازار سرمایه، همسو با رسالت سازمان بورس است
رییس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی با بیان اینکه باید قوانین و محدودیت های بازار سرمایه بر اساس زمان و شرایط تعیین شود گفت: حجم مبنا و دامنه نوسان نیز از جمله مواردی است که باید بر اساس شرایط اصلاح شوند.

موضوع حجم مبنا، دامنه نوسان و پیش بینی سود شرکت ها از دغدغه های اصلی فعالین بازار سرمایه است و سازمان بورس همواره در خصوص نحوه اجرا و اصلاح آنها، مطالعات کارشناسی و اقدامات اجرایی انجام داده است.

صابر جعفروند آذر، رییس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، با تاکید بر اینکه سازمان بورس در دوره های مختلف و طی فرآیند مداوم، اقدامات اجرایی گسترده ای برای رفع محدودیت های بازار سرمایه از جمله  حجم مبنا، دامنه نوسان و تسهیل روند داد و ستد انجام داده است، عنوان کرد: در همه دنیا بازار های سرمایه از قوانین خاصی پیروی می کنند و محدودیت هایی برای آنها تعریف شده است اما با توجه به ماهیت معاملات، فرآیند داد و ستد باید  آزاد و به صورت حراج کامل صورت پذیرد؛ بر همین اساس تا حد ممکن برای تسهیل روند داد و ستد محدودیت هایی که به مرور ایجاد شده حذف می شود و بازار سرمایه ما نیز از این امر مستثنی نیست.

رییس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی با بیان اینکه باید قوانین و محدودیت های بازار سرمایه بر اساس زمان و شرایط تعیین شود ادامه داد: حجم مبنا و دامنه نوسان نیز از جمله مواردی است که باید بر اساس شرایط اصلاح شوند.

وی ادامه داد: برای رفع این محدودیت ها در مقاطع مختلف فعالیت های متعددی انجام شده اما در مقطع فعلی اراده جدی وجود دارد و امیدواریم که هرچه زود تر فرآیند اصلاح حجم مبنا و دامنه نوسان عملیاتی شود.

جعفروند با بیان اینکه به نظر می رسد بخشی از این فرآیند به زودی عملیاتی شود، اظهار داشت: در رابطه با اصلاح حجم مبنا و دامنه نوسان مواردی وجود دارد که مشمول اصلاح، تدوین و تغییر  مقررارت است، لذا زمان بر خواهد بود.

رییس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی رفع محدودیت های بازار سرمایه، از جمله دامنه نوسان و حجم مبنا را اقدام مثبت مهمی قلمداد کرد که در نهایت به تسهیل فرآیند داد و ستد، شفافیت بیشتر و  کشف قیمت منطقی منجر می شود.

وی با بیان اینکه هر اقدامی با مزایا و معایبی روبرو است، ادامه داد: رفع محدودیت های بازار سرمایه همانند یک جراحی، درمان به همراه جراحت است. طبیعتا ممکن است در ابتدای اجرا، ما با مشکلاتی روبرو شویم  که البته می توان با کنترل دقیق، ریسک آن را به حداقل کاهش داد.

جعفروند افزود: ممکن است رفع محدودیت های بازار سرمایه با ضعف هایی روبرو شود که البته ساختاری نخواهد بود و طبیعتا اگر قرار بود اصلاح دامنه نوسان و حجم مبنا با مشکلات ساختاری روبرو باشد بحث رفع محدودیت ها از سوی سازمان بورس مطرح نمی شد.

رییس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی تاکید کرد: افزایش شفافیت، کشف منصفانه قیمت ها و تسهیل فرآیند داد و ستد رسالت سازمان بورس است و رفع محدودیت های بازار سرمایه از دید ما و بازار، همسو با آن است.

وی ادامه داد: اصلاح حجم مبنا و دامنه نوسان، بازاری شفاف، با نقد شوندگی بالا و منصفانه را رقم خواهد زد و در واقع این فاکتورها شاخص های اصلی بازار سرمایه محسوب می شود.

جعفروند در ادامه گفتگو با سنا به موضوع پیش بینی درآمد هر سهم اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم بازار سرمایه نحوه انتشار صورت های مالی شرکت ها و پیش بینی درآمد هر سهم است.

وی با بیان اینکه از اوایل دهه 70 اعلام EPS مطرح شد  و تا پیش از آن تاکید بر انتشار اطلاعات واقعی بود، اظهار داشت: شرایط فعلی بازار سرمایه ایجاب می کند مجددا به سمت انتشار واقعی اطلاعات حرکت کنیم. البته این یه معنی بازگشت به گذشته نیست و با دید وسیع تر و تخصصی تر به آن سمت حرکت خواهیم کرد.

در پایان رییس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی، عنوان کرد: مهمترین تاثیر اصلاح نحوه انتشار صورت های مالی و EPS کاهش زمان توقف نمادها است. همچنین  حذف آن امکان دستکاری خواسته یا ناخواسته اطلاعات را کاهش می دهد.

۵ شهریور ۱۳۹۶ ۱۲:۰۳
تعداد بازدید : ۲۸۳