ضرورت احداث لجستیک‌پارک در بنادر کشور

به گفته یک کارشناس بندری اگر به دنبال توسعه بنادر هستیم باید از سرمایه‌های خارجی در جهت استقرار لجستیک پارک در بنادر کشور استفاده کنیم.

یک کارشناس بندری با اشاره به لزوم استقرار لجستیک پارک در بنادر کشور، اظهار کرد: برای توسعه و ارتقای جایگاه بنادر، سازمان بنادر باید به ایجاد بنادر نسل سوم اقدام کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس سعید صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار مارین‌تایمز با تاکید بر اینکه لجستیک پارک از ضرورت‌های اقتصاد در کشور است،  افزود: در بنادر ما همچنان ترمینال‌داری و فعالیت‌های مرتبط با تعمیر و نگهداری کانتینر ادامه دارد،در حالی که در برنامه پنجم توسعه دولت مکلف به استقرار لجستیک پارک در بنادر شده بود.

صادقی با بیان اینکه زمانی فعالیت‌های اپراتوری در ایران رونق خواهد گرفت که فعالیت‌های مربوط به نگهداری کانتینر در بنادر حذف شود، گفت: اگر به دنبال توسعه بنادر هستیم باید از سرمایه‌های خارجی در جهت استقرار لجستیک پارک در بنادر کشور بویژه در بندر شهید رجایی، استفاده کنیم.

وی توضیح داد: در صورت ایجاد لجستیک پارک در بنادر فعالیت‌های اپراتوری هم معنادار خواهد شد، در غیر اینصورت سرمایه‌گذاری برای تخلیه و بارگیری کانتینر به سبک سنتی، توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

این کارشناس بندری افزود: در صورتیکه زیرساخت‌ها برای احداث لجستیک پارک فراهم شود، بدون شک سرمایه‌گذاران خارجی نیز برای مشارکت در این پروژه اعلام آمادگی خواهند کرد، گفت: اگر به‌طور واقعی تصمیم به ارتقاء جایگاه بنادر کشور داریم باید زیر ساخت­های مناسب آن را هم فراهم کنیم.

صادقی ادامه داد: در دوره‌ای که مدیرعامل تایدواتر بودم، در پسکرانه بندر شهید رجایی زمینی به مساحت 500 هکتار برای احداث پروژه لجستیک بندری اختصاص یافته بود، در آن زمان یک شرکت آلمانی ابراز تمایل کرده بود که با سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد دلار یک شهرک لجستیکی در بندر شهید رجایی احداث کند.

وی با اشاره به موانع پیش‌روی استقرار پارک لجستیک، گفت: به دلیل تعدد دستگاه‌های تصمیم‌گیر در بحث لجستیک و درآمدهای حاصل از کانتینرداری، تملک زمین و مواردی از این دست، تاکنون منطقه‌ای به نام لجستیک پارک در بنادر کشور راه‌اندازی نشده است.

مدیرعامل پیشین شرکت تایدواتر افزایش مضاعف حمل و نقل جاده‌ای را یکی از نتایج عدم استقرار  لجستیک پارک در بنادر دانست و گفت: به دلیل عدم وجود لجستیک پارک در بنادر، شاهد بیش از هزار و 200 تن در کیلومتر، حمل و نقل مضاعف در جاده‌ها کشور هستیم.

صادقی با تاکید بر ضرورت تغییر شیوه تخلیه و بارگیری بنادر گفت: در دنیا چیزی به نام انتظار برای تخلیه و بارگیری کالا وجود ندارد، این در حالی است که کشتی‌هایی که قصد ورود به بنادر ایران را دارند در اکثر مواقع در صف انتظار تخلیه و بارگیری قرار می‌گیرند که این موضوع به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

۵ شهریور ۱۳۹۶ ۱۳:۳۷
تعداد بازدید : ۳۲۷