تولید پلی اتیلن پتروشیمی آریاساسول با وجود تحریم ها متوقف نشد

تولید پلی اتیلن پتروشیمی آریاساسول با وجود تحریم ها متوقف نشد
مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول از تولید انبوه پلی اتیلن MD۳۷۱۷ با کاتالیست جدید در این شرکت خبر داد و گفت: این موفقیت با عزم جدی و تلاش کارکنان این شرکت همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی، پس از قطع همکاری شرکت لایندل بازل به دلیل اعمال تحریم ها علیه کشور صورت گرفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، امیرحسین بحرینی با اعلام تولید موفقیت آمیز کاتالیست پلی اتیلن متوسط (MD۳۷۱۷) در مجتمع شرکت پلیمر آریاساسول اظهار کرد: به دنبال قطع همکاری شرکت لایندل بازل، صاحب لیسانس واحد پلی اتیلن فاز گازی این شرکت، که پس از پیوستن به شرکت آمریکایی لایندل اتفاق افتاد، تامین کاتالیست برای این واحد با محدودیت جدی مواجه شد.

وی با اشاره به این که تنها در ۲ واحد تولیدی دیگر در جهان، مشابه کاتالیست مورد نیاز شرکت پلیمر آریاساسول وجود دارد، ادامه داد: در مرحله اول و برای نخستین بار پس از اعمال تحریم ها علیه ایران، این شرکت با عزم جدی و تلاش فراوان موفق به تولید انبوه و موفقیت آمیز گرید پرمصرفMD ۳۷۱۳  شد که موفقیتی درخور توجه به شمار می آید.

مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول از نهایی شدن تولید کاتالیست های جدید با همکاری شرکتهای اروپای غربی و تولید محصولات جدیدتر در سال ۲۰۱۸ خبر داد و افزود: همچنین مذاکرات نهایی برای ساخت یک واحد پایلوت پلی اتیلن سنگین فاز گازی مطابق با نمونه در حال کار در مجتمع، در جریان است که انجام این امر به منظور تست و تنظیم شرایط عملیاتی کاتالیست های جدید و کاهش ریسک و هزینه های تحقیقات صورت خواهد گرفت.

وی با بیان این که شرکت پلیمر آریاساسول در انتهای سال ۹۵ با تولید در مجموع یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن، برای نخستین بار توانست در حد ظرفیت اسمی مجتمع تولید کند، گفت: در ۵ ماه نخست امسال با رفع گلوگاههای تولیدی، واحد اتان کراکر (الفین) به تولید مستمر ۱۲۶ تن در ساعت اتیلن یعنی منطبق بر طراحی اولیه رسیده است.

عملکرد تولید پتروشیمی آریاساسول از ظرفیت اسمی فراتر رفت

بحرینی با اشاره به این که شرکت پلیمر آریاساسول با وجود داشتن لایسنسور و تجهیزات متعدد آمریکایی در برابر محدودیت ها مقاومت کرد، گفت: این شرکت ضمن افزایش تولید تا ۱۰۸ درصد ظرفیت اسمی ، سودآوری خود را نیز به شایستگی حفظ کرده است؛ از این رو می توان شرکت پلیمر آریاساسول را از پیشتازان اقتصاد مقاوتی در کشور برشمرد.

مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول درباره اصل تردیدناپذیر اقتصاد مقاومتی که با درایت مقام معظم رهبری به عنوان یک سر فصل موضوعی مطرح شده است، تصریح کرد: باید ابعاد اجرایی و جزئیات اقتصاد مقاومتی در رده های پایین تر سلسله مراتب کشور تبیین و تحلیل شود.

وی با بیان این که اقتصاد مقاومتی الزاما به مفهوم تولید همه مایحتاج کشور در داخل نمی تواند باشد، ادامه داد: چرا که در برخی زمینه ها نشدنی است و برخی موارد هزینه های خیلی بالایی به همراه دارد. برای نمونه، تولید لاستیک خام طبیعی (natural rubber) مورد نیاز صنایع لاستیک یا روغن پالم و اسید چرب مورد مصرف در صنایع شوینده در مقیاس انبوه در کشور شدنی نیست یا اگر هم بشود هزینه ای غیر رقابتی خواهد داشت.

بحرینی اظهار کرد: ایران با توجه به اقلیم و زیرساختهایش در تولید یکسری محصولات مزیت رقابتی ندارد و از این رو به جز در موارد خاص در بسیاری موارد، ضرورتی به اصرار بر تامین محصولات بدون مزیت رقابتی در داخل کشور نباید باشد.

مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول تاکید کرد: به عبارت دیگر، اقتصاد مقاومتی در حقیقت، مقاومت در برابر تحریم هاست و این مقاومت بخشی شامل تولید داخلی آن دسته از محصولاتی است که مزیت رقابتی و توان تولید اقتصادی آن در کشور موجود است و بخش دیگر می تواند تامین سایر محصولات، از خارج از کشور و البته از مسیرهای اقتصادی باشد.

وی ادامه داد: یکی از الزامات در مبحث اقتصاد مقاومتی در میان مدت، توجه به قیمت تمام شده در تامین محصولاتی است که مزیت رقابتی تولید آنها در داخل کشور وجود دارد وگرنه تولید به هر قیمت و با هزینه های بالاتر نسبت به عرف جهانی در دراز مدت به نابودی تولید کننده خواهد انجامید.

تولید سالانه آریاساسول به ۲ میلیون و یکصدهزار تن می رسد

بحرینی در مورد برنامه شرکت پلیمر آریاساسول به منظور افزایش ظرفیت های تولید مجتمع گفت: طرح مطالعاتی افزایش ظرفیت واحد الفین تا ۲۰ درصد ظرفیت اسمی با حداقل تغییرات و بدون اضافه کردن کوره جدید توسط شرکت لینده آلمان در دست انجام است و امید می رود عملیات اجرایی افزایش ظرفیت این واحد تا پایان سال ۹۸ به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول با اشاره به وجود سالانه ۲۵۰ هزار تن اتیلن مازاد در سبد تولیدات مجتمع از طرح احداث یک واحد فاز گازی جدید پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین خبر داد و گفت: مذاکرات لازم با شرکت های مهندسی ایرانی و خارجی آغاز شده و به دنبال نهایی کردن موضوع با مساعدت سهامداران شرکت هستیم که با بهره برداری از این واحد در کنار افزایش ظرفیت واحد الفین، مجموع تولیدات شرکت تا سال ۱۴۰۰، به ۲ میلیون و یکصد هزار تن افزایش خواهد یافت .

ایمنی در آریاساسول همسطح شرکت‌های بین المللی است

وی به سرمایه گذاری های کلان صورت گرفته به منظور ایجاد زیرساختهای ایمنی و آتش نشانی در شرکت پلیمر آریاساسول اشاره و تصریح کرد: آریاساسول نخستین و تنها شرکت پتروشیمی است که موفق شده به طور عملی مدیریت ایمنی فرایند (PSM) را اجرایی کند.

بحرینی شرکت پلیمر آریاساستول را نمونه ای از تلاشهای صورت گرفته در صنعت نفت و پتروشیمی کشور در حوزه ایمنی معرفی کرد و افزود: این شرکت به تازگی موفق به اخذ گواهینامه ۵ ستاره در ایمنی، بهداشت و محیط زیست از شورای ایمنی انگلستان (British Safety Council)، از معتبرترین مراکز ممیزی ایمنی با بیش از ۶۰ سال تجربه در جهان، شده است. شرکتهای بزرگ نفتی دنیا همچون بی پی و شل موفق به دریافت این گواهینامه شده اند.

وی پروژه آریاساسول را بزرگترین و موفق ترین سرمایه گذاری مستقیم خارجی بعد از انقلاب اسلامی در صنعت پتروشیمی کشور نامید و گفت: این پروژه به واسطه حضور مستقیم سرمایه گذار خارجی یعنی شرکت ساسول آفریقای جنوبی، از زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری منحصر به فردی برخوردار است که قطعا از مزایای مشارکت خارجی در این پروژه به شمار می رود.

مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول ادامه داد: هرچند که شرکت ساسول از سال ۲۰۱۱ و به واسطه سخت تر شدن حلقه تحریم ها علیه ایران، مجبور به قطع مشارکت شد اما مدیران و متخصصان شرکت آریاساسول علاوه بر حفظ این شرکت، به دنبال توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر نیز هستند.

منافع سرمایه گذاران خارجی، اهرم فشاری در مقابل تحریم ها

بحرینی با اشاره به مزیت های ورود سرمایه خارجی به ویژه در حوزه صنعت نفت، تصریح کرد: افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور در کنار مزیت های متعدد، به طور غیرمستقیم کشور را در برابر تحریم های جهانی مصون می کند؛ چرا که منافع سرمایه گذاران خارجی به صورت یک اهرم فشار مانع از اخذ تصمیمات غیرمنصفانه در زمینه اعمال محدودیت ها بر کشور خواهد شد.

وی به ضرورت ایجاد اشتغال به عنوان یکی از حیاتی ترین نیازهای کشور اشاره و اظهار کرد: اشتغال یک معلول است و عامل آن سرمایه گذاری در تولید و خدمات است که با توجه به محدودیت سرمایه های داخلی باید به جذب سرمایه گذاران خارجی و تسهیل ورود آنها به کشور بیش از پیش همت گمارد.

مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول با اشاره به برنامه ششم توسعه و هدف سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی کشور، تصریح کرد: کل سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی از زمان پیدایش این صنعت در کشور (افتتاح پتروشیمی شیراز) تا سال ۹۳ به ۵۰ میلیارد دلار نمی رسد، بنابراین دستیابی به این حجم سرمایه تنها در مدت ۵ سال آن هم در شرایطی که مثل گذشته دولت اجازه سرمایه گذاری مستقیم ندارد و ناگزیر به ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری است، بسیار دشوار به نظر می رسد.

بحرینی با بیان این که جذب سرمایه با این هدف، نیازمند برنامه ریزی صحیح و دقیق و برقراری هماهنگی بین همه ارکان دولت و البته کشور است، گفت: پیشنهاد می کنم وزارت نفت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ارائه تعریف روشنی از جزییات برنامه ها و چگونگی جذب عملی این حجم سرمایه طی مدت ۵ سال، با توجه به بالا بودن ریسک سرمایه گذاری در ایران، ابهام زدایی کنند.

وی با بر شمردن پاره ای از فعالیتهای زیست محیطی و اجتماعی شرکت پلیمر آریاساسول، تصریح کرد: این شرکت از سوی سازمان حفاظت محیط زیست شایسته دریافت تندیس صنعت سبز شناخته شد. در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز با سرمایه گذاری کلان در این حوزه و همچنین مشارکت فعال در شورای راهبردی مسئولیت های اجتماعی پتروشیمی های عسلویه، ضمن اخذ تندیس طلایی عمل به مسئولیتهای اجتماعی در سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت در سال جاری، بی حاشیه و موثر در حال انجام وظایف اجتماعی خود است.

منبع: شانا

 

۶ شهریور ۱۳۹۶ ۱۱:۱۸
تعداد بازدید : ۳۶۶