نقدشوندگی، حجم معاملات و کارآیی ملاک سنجش بازار سرمایه/ اصلاح محدودیت های بازار سرمایه، عامل توسعه

نقدشوندگی، حجم معاملات و کارآیی ملاک سنجش بازار سرمایه/ اصلاح محدودیت های بازار سرمایه، عامل توسعه
دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: در بورس های مطرح جهانی کارآیی و اثر بخشی نهاد ناظر با شاخص سنجیده نمی شود، بلکه شفافیت، نقدشوندگی،حجم معاملات، کارآیی و اثر بخشی ملاک سنجش عملکرد بازار های سرمایه هستند.

به گزارش اوپکس در بازار سرمایه، عامل تعیین قیمت پایانی، آخرین داد و ستد سهم بود و همچنین در آن زمان این امکان بر روی سامانه وجود نداشت تا قیمت میانگین به عنوان قیمت پایانی تعیین شود و این شرایط مشکلاتی برای بازار سرمایه ایجاد می کرد و تبعاتی به همراه داشت از جمله آنکه، برخی فعالین بازار با عرضه یا خرید در لحظه آخر قیمت پایانی را افزایش یا کاهش می دادند.

روح الله میرصانعیT دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، به اهمیت تسریع فرآیند اصلاح محدودیت های فعلی بازار سرمایه شامل حجم مبنا و دامنه نوسان اشاره کرد و بیان داشت: کوچکی بازار سرمایه باعث می شد دست کاری قیمت ها از سوی برخی فعالین بازار سرمایه آسان تر شود، بنابراین برای جلوگیری از قیمت سازی محدودیت حجم مبنا اعمال شد.

روح الله میرصانعی دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در بازار سرمایه ما همواره نوسانات شاخص از اهمیت زیادی برخوردار است و در نتیجه حجم معاملات نادیده گرفته می شود، گفت: اعمال محدودیت هایی مانند دامنه نوسان و حجم مبنا برای کنترل نوسان شاخص، در زمان نزولی و صعودی شدن قیمت سهام حجم معاملات را به شدت کاهش می دهد و این رویکرد صحیحی نیست.

دبیر کل کانون کارگزاران با بیان اینکه در همه دنیا این رویکرد برعکس است و نهادهای ناظر به دنبال نقدشوندگی بازار هستند، افزود: در بورس های مطرح جهانی کارآیی و اثر بخشی نهاد ناظر با شاخص سنجیده نمی شود، بلکه شفافیت، نقدشوندگی و حجم معاملات کارآیی و اثر بخشی ملاک سنجش هستند.

وی در پاسخ به این نقد که گفته می شود اعمال محدودیت های بازار سرمایه ابزار حمایت از سرمایه گذاران غیر حرفه ای است، گفت: بازار سرمایه محل فعالیت مستقیم حرفه ای ها است و غیر حرفه ای ها در بورس باید از ابزار های دیگری همچون مشاوران بهره ببرند.

وی ادامه داد: در گذشته ابزار های لازم برای استفاده غیر حرفه ای ها در بازار سرمایه تعبیه نشده بود لذا  اعمال محدودیت ها با هدف کنترل ریسک ضروری بود؛ اما امروز ابزار های متنوعی مانند مشاورین سرمایه گذاری، صندوق ها و سبد ها وجود دارد که غیر حرفه ای ها می توانند از آنها استفاده کنند.

دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به آسیب اعمال محدودیت دامنه نوسان و حجم مبنا اشاره کرد و گفت: زمانی که اخبار مثبت و منفی در خصوص یک سهم منتشر می شود محدودیت هایی مانند دامنه نوسان و حجم مبنا اجازه نمی دهد قیمت سهم به حد تعادلی و منطقی برسد و باعث خواهد شد فرآیند رسیدن به قیمت تعادلی زمان بر و فرسایشی شود.

میرصانعی در پایان این گفتگو اظهار کرد: برخی از فعالین بازار سرمایه اعتقاد دارند بازار سرمایه ما خیلی تحلیلی نیست و ابزار های لازم در آن تعبیه نشده است و سوال می کنند در این شرایط ما می توانیم محدودیت ها را حذف کنیم؟ باید پاسخ داد اگر با این نگاه که ابزار های بازار سرمایه محدود است یا بازار تحلیلی نیست مسیر را ادامه دهیم هرگز سطح تحلیل در بورس افزایش پیدا نمی کند.

وی افزود: زمانی که ما محدودیت ها را حذف کنیم تحلیل معنا پیدا می کند، بازار بزرگتر و رفتار حرفه ای در بازار سرمایه نمایان می شود و تا زمانی که ما این قواعد را تغییر ندهیم تحلیل در بازار شکل نمی گیرد.

منبع: -پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه -سنا

۶ شهریور ۱۳۹۶ ۱۴:۲۲
تعداد بازدید : ۳۶۹