فشار کاهش تقاضای پالایشگاه های آمریکا بر قیمت نفت

پیش بینی معامله گران مبنی بر ادامه توقف تولید پالایشگاه های آمریکا و احتمال افزایش تعداد پالایشگاه های تعطیل شده به دلیل گسترش سیل و باران ناشی از طوفان هاروی به سمت لوئیزانا، باعث شد بازار در نخستین روز کاری هفته جاری شاهد افت قیمت ها باشد.

به گزارش اوپکس بدین ترتیب، قیمت نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اکتبر در روز دوشنبه با ۵۲ سنت (۱ درصد) کاهش در سطح بشکه ای۵۱/۸۹ دلار تسویه شد. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه اکتبر ۱/۳۰ دلار (۲/۷ درصد) کاهش یافت و به بشکه‌ای ۴۶/۵۷ دلار تنزل کرد. براین اساس، قیمت WTI به پایین ترین سطح خود طی ۵ هفته گذشته سقوط کرد و لذا حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام WTI برای ماه اکتبر به بالاترین حد خود در دو سال اخیر یعنی ۵/۳۲ دلار در هر بشکه بالغ شد.

به گفته کمیسیون راه آهن تگزاس، بر اساس تخمین های انجام شده، تولید حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام شیل Eagle Ford متوقف شده است و به طور همزمان داده های دولتی نشان می دهد که میزان تولید خلیج مکزیک ۱۹ درصد یا ۳۳۱۴۰۰ بشکه در روز کاهش یافته است. عملیات انتقال از طریق خط لوله های Explorer، Bridge Tex و Longhorn نیز تحت تأثیر این طوفان قرار گرفته است.

به گفته تحلیل گران، ۱۳ درصد از ظرفیت پالایشی آمریکا بر اثر طوفان هاروی تعطیل شده است. در همین حال گزارش شده است که دو پالایشگاه در Corpus Christi تگزاس قصد دارند تولید خود را از سر بگیرند ولی سایر پالایشگاه های منطقه خلیج مکزیک همچنان تعطیل هستند و چنانچه طوفان از سواحل تگزاس به سوی لوئیزیانا حرکت کند، ظرفیت پالایشی بیشتری تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و احتمال می رود تولید بزرگترین پالایشگاه کشور یعنی پالایشگاه Port Arthur نیز متوقف شود.

به گفته یکی از تحلیل گران Nasdaq، طوفان هاروی بیش از آنکه بر تولید نفت و گاز اثر گذار باشد، بر روی فرآورده‌های نفتی تأثیر داشته است. در همین راستا James Williams تحلیل گر اقتصاد انرژی WTRG معتقد است اثرات مخرب طوفان هاروی روی تولید نفت خام به بدی اثرات مخرب طوفان کاترینا و ریتا در سال ۲۰۰۵ نبوده است، چون آنها در مجموع منجر به کاهش تولیدی معادل ۱/۵ میلیون بشکه نفت خام در روز شدند. ولی در طرف تقاضای نفت یا پالایشگاه ها، اثرات ویران کننده طوفان به دلیل سیل و باران قابل توجه بوده است. به گفته تحلیل گر Nasdaq، عدم اطمینان زیادی در خصوص وضعیت پالایشگاه ها وجود دارد چون میزان ویرانی های بالقوه سیل و مدت زمانی که پالایشگاه ها را تحت تأثیر قرار می دهد قابل پیش بینی نیست.

به همین دلیل، قیمت بنزین به بالاترین حد خود از اواسط آوریل صعود کرده است. روز دوشنبه قیمت بنزین در اوج خود با ۷ درصد افزایش به بیشترین حد خود از ژوئیه ۲۰۱۵ یعنی ۱/۷۸ دلار در هر گالن صعود کرد و سپس در سطح ۱/۷۱ دلار در هر گالن تسویه گردید. به گفته تحلیل گران موسسه Golden Sachs، پیش بینی می شود حاشیه سود فرآورده های نفتی و میان تقطیرها پس از طوفان افزایش بیشتری یابد. در همین راستا، مدیرعامل Petromatrix معتقد است چنانچه تعطیلی پالایشگاه های آمریکا به بیش از یک هفته بیانجامد، پالایشگاه های آسیا باید در سطح بالاتری فعالیت کنند، چرا که پالایشگاه های اروپایی در حال حاضر ظرفیت بلااستفاده برای افزایش تولید ندارند.

در شرایط فعلی که کاهش تقاضای پالایشگاه های آمریکا منجر به فشار روی قیمت های نفت شده است، توقف تولید از دو میدان نفتی دیگر لیبی به خاطر حملات یک گروه مسلح منجر به توقف تولید روزانه حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت لیبی شده است که این خبر احتمالاً قدری از کاهش شدیدتر قیمت نفت کاسته است. فعالان بازار هم اکنون منتظر انتشار گزارش های API و EIA در خصوص میزان موجودی نفت خام و فرآورده های آمریکا در روزهای سه شنبه و چهارشنبه است.

منبع: پتروتحلیل

۷ شهریور ۱۳۹۶ ۱۴:۰۲
تعداد بازدید : ۲۷۸