فهرست 26 طرح نفتی که قرار است تا قبل از پایان دولت دهم به بهره برداری برسند

فهرست 26 طرح نفتی که قرار است تا قبل از پایان دولت دهم به بهره برداری برسند
26 پروژه نفتی در مجموعه طرح‌های مهر ماندگار دولت دهم تعریف و برای اجرایی شدن آنها تا خرداد سال آینده برنامه ریزی شده است.
به گزارش نفت نیوز به نقل از nioc، عملیات توسعه 9 فاز پارس جنوبی (معادل 11 فاز استاندار) در قالب طرح های نفتی مهر ماندگار در دست انجام است.

فازهای 12 ، 13، 15 و 16 ، 17 و 18 ، 22 و 23 و 24 پارس جنوبی از جمله این طرح هاست که به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، فازهای 12 و 15 و 16 این میدان گازی امسال در مدار تولید قرار می گیرند.

توسعه میدان های نفتی رشادت(بخش تولید زودهنگام)، سروستان و سعادت آباد(پروژهCPF)، آبان، فروزان(بخش تولید زودهنگام)، توسعه فاز یک میدان هنگام و احداث پالایشگاه گاز هنگام از دیگر طرح‌های مهر ماندگار است.

همچنین فاز اول جمع آوری و تزریق گازهای همراه میدان نرگسی، توسعه میدان های پایدار و پایدارغرب (از جمله احداث خطوط لوله جریانی و انتقال و احداث تاسیسات پمپ های دوفازی پایدار و پایدارغرب-رامشیر)، توسعه فاز اول لایه های نفتی میدان گازی پارس جنوبی و خرید کشتی FPSO، بخشی از فاز یک توسعه میدان نفتی یادآوران و توسعه میدان خشت (پروژه CPF) برخی دیگر از طرح های نفتی مهر ماندگار دولت در صنعت نفت است که در حال اجراست.

از دیگر طرح های نفتی مهرماندگار می توان به احداث تسهیلات بهره برداری و نمکزدایی مسجد سلیمان، احداث تسهیلات فرآورش در واحد نمکزدایی بنگستان اهواز، احداث کارخانه نمکزدایی در بی بی حکیمه، احداث واحد نمکزدایی برای کارخانه بهره برداری لب سفید، احداث تاسیسات نفتی جایگزین ناشی از احداث سد گتوندعلیا در منطقه لالی و احداث باند دوم جاده ماهشهر به امیدیه طی2 فاز اشاره کرد.

تجهیز واحد نمکزدایی رگ سفید دو گچساران، ایجاد شبکه رادیو ترانک دیجیتال شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، خرید و نصب تلمبه میله ای مکشی جهت30 حلقه از چاه های میدان های اهواز، ساخت و خرید چهارمجموعه دستگاه فرآورش سیار نفت چاه ها و اصلاح و بازسازی چندراهه گناوه از طرح های دیگر در شرکت ملی نفت است که عملیات اجرایی آن در دست اجراست.

مهرماندگار در عسلویه؛ کارگاه بزرگ توسعه ملی

توسعه فاز 12 از جمله طرح های مهم نفتی در قالب طرح های مهر ماندگار است که هم اکنون پیشرفت کل این طرح به حدود 80 درصد رسیده است.
با بهره برداری از فاز 12 که بزرگ ترین فاز میدان گازی پارس جنوبی محسوب می شود، روزانه 78 میلیون مترمکعب گاز طبیعی، 110 هزار بشکه میعانات گازی و 600 تن گوگرد تولید خواهد شد.
تولید زود هنگام از فاز 13 نیز یکی دیگر از طر ح های نفتی مهر ماندگار است.

با بهره برداری از فاز 13 تولید روزانه گاز طبیعی 50 میلیون مترمکعب، میعانات گازی77 هزار بشکه و گوگرد 400 تن خواهد بود و سالیانه 1.1 میلیون تن ال پی جی و یک میلیون تن اتان از این فاز تولید خواهد شد. همچنین این فاز، دارای 2 سکو و 38 چاه خواهد بود.
تولید زودهنگام از فازهای 15 و16 پارس جنوبی نیز از دیگر طرح های مهر ماندگار است که با بهره برداری از این فازها روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی، هزار بشکه میعانات گازی80، 400 تن گوگرد و سالانه 1.05میلیون تن ال پی جی و یک میلیون تن اتان تولید خواهد شد.

تولید زودهنگام از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی نیز یکی دیگر از طرح هایی است که در قالب طرح های مهر ماندگار در دست انجام است.
با توسعه این فازها تولید روزانه گاز طبیعی آنها 50 میلیون مترمکعب، میعانات گازی80 هزار بشکه و گوگرد400 تن خواهد بود.
همچنین سالیانه 1.05 میلیون تن ال پی جی و یک میلیون تن اتان از این فازها تولید خواهد شد.
از دیگر طرح های پارس جنوبی که در قالب طرح ماندگار در دست انجام است، توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی با هدف تولید زودهنگام از این فازهاست.

با بهره برداری از این فازها، تولید روزانه گاز طبیعی آنها 50 میلیون مترمکعب خواهد بود. همچنین 77هزار بشکه در روز میعانات گازی و روزانه 400 تن گوگرد، سالیانه 1.1 میلیون تن ال پی جی و سالیانه یک میلیون تن اتان از این فازها تولید خواهد شد.

توسعه لایه های نفتی میدان گازی پارس جنوبی نیز یکی دیگر از طرح های مهر ماندگار است که از سال 1385 در دستور کار شرکت نفت و گاز پارس قرار گرفته است.

به گفته موسی سوری، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس برداشت از لایه نفتی میدان مشترک پارس جنوبی تا پایان امسال آغاز می شود.
در مرحله نخست توسعه این لایه نفتی تولید روزانه 35 هزار بشکه نفت خام و در فاز دوم تولید روزانه 54 هزار بشکه نفت برنامه ریزی شده است.
لایه نفتی پارس جنوبی به چهار لایه A1، A2، B و C تقسیم شده است.

افزایش تولید از میدان های نفتی

توسعه برخی از میدان های نفتی برای افزایش تولید نفت خام کشور از جمله طرح هایی است که اجرای آنها در قالب طرح مهر ماندگار برنامه ریزی شده است.
توسعه میدان نفتی رشادت و تولید زودهنگام از آن از جمله طرح های نفتی مهر ماندگار است.

میدان نفتی رشادت (رستم) در سـال 1345 (1965میلادی) در 110 کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان در آب های خلیج فارس کشف شده و شرکت نفت ایران و ایتالیا (IMINICO) توسعه این میدان را انجام داده است.
با حفاری 33 حلقه چاه و ساخت سکوهای رشادت سه، چهار و هفت، تولید نفت سبک با درجه ای پی آی 36 از این میدان از سال 1347 آغاز شده است.

تولید طبیعی این میدان تا سال 1351 ادامه داشت و از آن پس تاکنون از تلمبه های درون چاهی برای استخراج نفت استفاده می شود. هم اکنون تولید نفت از میدان رشادت تنها از سکوی رشادت چهار در جریان است.
این سکو در چهار کیلومتری شمال سکوی رشادت هفت واقع شده و دارای ١٤ حلقه چاه است و نفت این سکو به وسیله خط لوله ١٨ اینچ به طول 108 کیلومتر همراه با نفت رسالت برای ذخیره سازی به جزیره لاوان ارسال می‌شود.
توسعه میدان های نفتی سعادت آباد و سروستان نیز از جمله طرح های نفتی مهر ماندگار است.

میدان نفتی سروستان در 110 کیلومتری جنوب شرقی شیراز و میدان سعادت آباد در 20 کیلومتری شمال میدان سروستان قرار دارد.
این دو میدان با وسعت 242 کیلومتر مربع و با دارا بودن یک میلیارد و 402 میلیون بشکه نفت درجا در فهرست میدان های نفتی شرکت ملی نفت ایران قرار دارد.
همسو با توسعه این میدان ها تاکنون 10 حلقه چاه در سروستان و سعادت آباد حفاری و آماده شده و دو حلقه چاه دیگر نیز برای تزریق گاز در آینده نزدیک حفاری می شود.
پروژه جمع آوری و تزریق گازهای همراه میدان نرگسی نیز که از جمله طرح های نفتی مهر ماندگار است هم اکنون در مرحله راه اندازی آزمایشی قرار گرفته است.

این پروژه با ظرفیت جمع آوری و فشار افزایی روزانه 19 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت همسو با برنامه های صیانتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و با هدف حفظ محیط زیست از طریق جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت و تزریق آنها به میدان نفتی نرگسی طراحی و اجرا شده است.
بر اساس مطالعات کارشناسان مهندسی نفت، با تزریق گاز به میدان نفتی نرگسی، علاوه بر آسان تر شدن عملیات تولید، حجم نفت قابل استحصال این میدان نیز به میزان 120 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.
عملیات بازسازی و طرح توسعه میدان نفتی فروزان نیز به عنوان یکی از طرح های مهر ماندگار دولت در دست اجراست.

تولید کنونی میدان فروزان روزانه 40 هزار بشکه است که با نصب و راه اندازی سکوی جدید تولید آن به 100 هزار بشکه در روز خواهد رسید.
میدان نفتی فروزان که در 100 کیلومتری جنوب غربی جزیره خارک واقع شده، در سال 1345 با ذخیره نفت درجای دو میلیارد و 309 میلیون بشکه کشف شده است.
در طرح توسعه این میدان و ساخت تاسیسات جدید علاوه بر تولید نفت، 256 میلیون فوت گاز تولید خواهد شد که به عنوان خوراک برای ان جی ال خارک ارسال می شود.
میدان نفتی یادآوران که در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر قرار گرفته است از دیگر طرح هایی است که در قالب طرح های مهر ماندگار در دست توسعه است.

در طرح توسعه این میدان حفر ۵۵ حلقه چاه برای تولید زودهنگام در فاز یک و مجموع ۱۰۰ حلقه چاه در فاز ۲ و مجموع ۱۰۵ حلقه در فاز ۳، احداث تسهیلات سطح الارضی لازم برای جمع آوری، فرآورش و انتقال نفت و گاز تولیدی، تصفیه و تزریق پساب نفتی، تأسیسات فراز آوری با گاز برای تولید از چاه های نفت سنگین و احداث خطوط لوله نفت و گاز پیش بینی شده است.
همچنین اصلاح و بازسازی چند راهه گناوه از دیگر طرح های نفتی مهر ماندگار است.

چند راهه گناوه مرکز انتقال نفت خام به جزیره خارگ است که با تلاش کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به منظور انعطاف عملیاتی در حال اصلاح و بازسازی است. همچنین به منظور ایجاد تسهیلات عملیاتی در این چند راهه، تعدادی از شیرهای دروازه ای مجهز به محرک برقی خواهد شد.
بندر گناوه، واقع در 135 کیلومتری شمال استان بوشهر، محل ارسال نفت تولیدی مناطق نفتخیز جنوب به جزیره خارگ است.
احداث باند دوم جاده ماهشهر به امیدیه نیز یکی دیگر از طرح های نفتی مهر ماندگار است که به شرکت ملی نفتخیز جنوب واگذار شده است. این پروژه در دو فاز تعریف شده است.
تجهیز واحد نمکزدائی رگ سفید دو گچساران نیز از دیگر طرح های نفتی مهر ماندگار است که با اجرای آن افزون بر بهبود فرآیند شیرین سازی نفت، امکان تولید نفت بیشتر از این مخزن فراهم می شود.

با اجرای این پروژه که شامل دو دستگاه کوره پیش گرمکن مناسب، یک ردیف نمک گیر برقی و تکمیل سیستم تصفیه خانه پساب است، فرآیند شیرین سازی بهبود یافته و رعایت مسائل زیست محیطی نیز بیش از پیش میسر خواهد شد.

یکی دیگر از طرح های نفتی مهر ماندگار احداث تسهیلات فرآورش در واحد نمکزدائی بنگستان اهواز است که با اجرای این پروژه و احداث تسهیلات فرآورشی جدید در کارخانه نمکزدایی اهواز یک بنگستان ظرفیت فرآورش نفت نمکی این کارخانه از 110 هزار به 165 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

واحدهای نمکزدایی از مهمترین تاسیسات فرآورشی صنعت نفت محسوب می شوند که طی فرآیندی، آب و املاح نمکی موجود در نفت خام استخراج شده از چاه ها را جداسازی می کنند.

افزایش کمیت و کیفیت نفت تولیدی، جلوگیری از کاهش خوراک پالایشگاه ها و نفت صادراتی و جلوگیری از خوردگی سیستم ها و کاهش هزینه های تولید و انتقال نفت خام از جمله اهداف اجرای پروژه های احداث و توسعه واحدهای نمکزدایی است.
۳۱ مرداد ۱۳۹۱ ۰۳:۲۳
تعداد بازدید : ۱,۱۹۳