وزارت نفت در حوزه انتقال فناوری نقشی تاریخی ایفا می‎کند

وزارت نفت در حوزه انتقال فناوری نقشی تاریخی ایفا می‎کند
معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری گفت: در دوران پسابرجام، فضای مناسبی برای جهش فناوری در صنعت نفت فراهم شده است و وزارت نفت در این زمینه، نقشی تاریخی ایفا می‎کند.

به گزارش اوپکس به نقل از شانا، حبیب‎اله بیطرف، پیش از ظهر امروز (چهارشنبه، هشتم شهریور ماه) در نشست تخصصی «نقش پیوست فناوری قراردادهای نفتی ایران در اجرای راهبرد جهش فناورانه صنعت نفت» که در یازدهمین کنفرانس بین‎المللی مدیریت فناوری و نوآوری (IRAMOT ۲۰۱۷) برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: دستاورد توافق برجام برای کشور، فراهم شدن فضای توسعه همکاری‎های جهانی بوده است و امیدواریم بتوانیم از این فرصت، برای انتقال فناوری به صنعت نفت استفاده بهینه داشته باشیم.

وی که ریاست این نشست تخصصی را برعهده داشت، ادامه داد: تلاش برای جهش فناوری در صنعت نفت از ابتدای فعالیت دولت یازدهم در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت؛ زمانی که هنوز تحریم‎های اقتصادی ناشی از قطعنامه‎های شورای امنیت جاری بود؛ پیمانکاران جهانی ایران را ترک کرده بودند؛ صادرات نفت به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده بود؛ صنعت نفت در شرایط بسیار سختی قرار داشت و انتقال و توسعه فناوری با محدودیت‎های بسیاری روبه‌رو بود.

مصادیق انتقال فناوری در صنعت نفت

بیطرف با بیان این‎که وزارت نفت در چنین شرایطی سیاست جهش فناورانه نفت را در دستور کار قرار داد، افزود: به این منظور، ۹ قرارداد توسعه فناورانه میدان‌ها در بخش بالادست صنعت نفت بین شرکت ملی نفت ایران و دانشگاه‎ها و مراکز تحقیقاتی کشور امضا شد و سپس ۱۲ قرارداد هم با هدف انتقال و توسعه فناوری در حوزه پایین دست صنعت نفت بین سه شرکت‎ اصلی وزارت نفت با دانشگاه‎ها و پژوهشگاه‎های معتبر ایرانی به امضا رسید.

وی از طرح بومی‎سازی ۱۰ گروه خانواده کالاها و تجهیزات صنعت نفت به عنوان گام دیگر وزارت نفت در مسیر توسعه و انتقال فناوری یاد کرد و گفت: مناقصات ساخت این گروه‎های کالایی طی سال‎های اخیر به تدریج برگزار و قراردادهای مربوط به آنها منعقد شد و هم‎اکنون ساخت داخل این تجهیزات در دست اقدام است.

به گفته معاون وزیر نفت، تمام قراردادهای امضا شده در این حوزه، از ویژگی انتقال فناوری ساخت به شرکت سازنده ایرانی برخوردار است و وزارت نفت در این مسیر از ظرفیت‎های انجمن‎های تخصصی سازندگان تجهیزات صنعت نفت در کشور نیز بهره‎مند می‎شود.

بیطرف به تدوین مدل جدید قراردادهای نفتی نیز به عنوان رکن دیگر تلاش برای انتقال فناوری در دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: وزارت نفت در صدد است با اجرای این مدل قراردادی، انتقال فناوری و استفاده حداکثری از ظرفیت‎های داخلی را در فرایند توسعه میادین نفت و گاز تحقق بخشد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری به تاکید مقام معظم رهبری بر «اهمیت تعامل گسترده با دنیا» در مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهوری دولت دوازدهم اشاره و خاطرنشان کرد: صنعت نفت از این حیث که امروز در این زمینه پیشتاز است، خرسند است.

چالش‏‎های صنعت نفت در مسیر توسعه

بیطرف در بخش دیگری از صحبت‎های خود، به پیچیدگی‎های صنعت نفت به دلیل فناوری‎های خاص این صنعت به ویژه در بخش مهندسی مخزن اشاره کرد و گفت: مقوله استفاده از ظرفیت‎های داخلی به صورت حرفه‎ای در صنعت نفت کشور، از حدود ۲۰ سال گذشته مطرح شد و به ویژه در چهار سال اخیر مورد توجه قرار گرفت.

وی یکی از دلایل اتخاذ رویکرد اتکا به ظرفیت‎های داخلی در صنعت نفت را تحریم عنوان کرد و افزود: تحریم‎ها باعث شد تکمیل پروژه‎ها با استفاده از ظرفیت‎های داخلی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و خوشبختانه مدل جدید قراردادهای نفتی هم با نگاه به استفاده حداکثری از توانمندی‎های داخلی و انتقال فناوری در بخش‎های مختلف به ویژه بخش مهندسی مخزن و مدیریت پروژه تدوین شده و در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

بیطرف به غنای تحصیلات آکادمیک در رشته‎هایی مانند برق، عمران و راه و ساختمان و سبقه طولانی تدریس این رشته‎ها در دانشگاه‎های معتبر کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه پرداختن به رشته‎های اختصاصی نفت در دانشگاه‎های ایران محدود بوده و عمده آموزش در این حوزه به فعالیت‏‎های دانشکده نفت آبادان مربوط می‎شده است.

به گفته این مقام مسئول، در دولت‎های هفتم و هشتم بود که با تاکید مهندس زنگنه، بحث توسعه رشته‎‎های مهندسی نفت در دیگر دانشگاه‎ها مورد توجه وزارت علوم و متعاقب آن، ارائه این رشته‎های تحصیلی در برنامه دانشگاه‎های معتبر کشور قرار گرفت؛ این چنین است که بر خلاف سال ۷۶ که تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه‎های کشور در رشته مهندسی نفت شاید به ۱۰ نفر هم نمی‎رسید، امروز بیش از ۱۰۰ نفر دانش‎آموخته این رشته به عنوان عضو هیئت علمی باسابقه در دانشگاه‎های معتبر ایرانی فعالیت می‎کنند.

قراردادهای جدید نفتی؛ فرصتی مناسب برای شرکت‎های E&P ایرانی 

بیطرف در این نشست با اشاره به معرفی ۱۷ شرکت ایرانی توانمند برای فعالیت در قالب اکتشاف و تولید، یادآور شد: این شرکت‎ها E&P نیستند؛ بلکه از ظرفیت بالقوه برای تبدیل شدن به شرکت‎های E&P برخوردارند.

وی ادامه داد: هم‎اکنون ظرفیت بالقوه کشور در این حوزه محدود به شرکت‎هایی است که معرفی شده‎اند و اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی، فرصت خوبی برای توسعه همکاری‎های بین‎المللی این شرکت‎ها با شرکت‎های معتبر بین‎المللی فراهم کرده است.

بیطرف ابراز امیدواری کرد که این شرکت‎ها بتوانند در آینده‎ای نزدیک، خود به صورت شرکت اکتشاف و تولید مستقل و به عنوان طرف قرارداد شرکت ملی نفت ایران همکاری کنند و در سطح منطقه نیز به عنوان شرکتی نفتی توانمند حضور یابند. 

بر اساس این گزارش، نشست تخصصی «نقش پیوست فناوری قراردادهای نفتی ایران در اجرای راهبرد جهش فناورانه صنعت نفت»، در چهاردهمین کنفرانس بین‎المللی ASLALICS ۲۰۱۷ و یازدهمین کنفرانس بین‎المللی مدیریت فناوری و نوآوری (IRAMOT ۲۰۱۷)، پیش از ظهر امروز (چهارشنبه، هشتم شهریور ماه) برگزار شد.

ریاست این نشست تخصصی بر عهده حبیب‎اله بیطرف، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری بود و غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، رضا خیامیان، رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، محمدرضا طبیب‎زاده، عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‎های مهندسی و پیمانکار صنعت نفت و ناصر باقری مقدم، سرپرست معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به عنوان سخنرانان در این نشست حضور داشتند.


۸ شهریور ۱۳۹۶ ۱۷:۰۱
تعداد بازدید : ۳۷۷