هند سبد نفت وارداتی خود را متنوع می‎کند

هند در راستای کاهش وابستگی به واردات نفت از خاورمیانه، آمریکا را به فهرست بلند بالای تامین کنندگان نفت خود افزود.
هند برای کاهش وابستگی به واردات نفت از خاورمیانه، در تلاش است که منابع واردت نفت خود را متنوع کند و در این جهت آمریکا را به فهرست بلند بالای تامین کنندگان خود افزوده است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس ،این کشور هم اکنون 82 درصد از نفت مورد تقاضای خود را از طریق واردات تامین می کند. بر اساس گزارش سازمان بین المللی انرژی (IEA) هند روزانه 3 میلیون و  780 هزار بشکه نفت خام وارد و نزدیک به 897 هزار و 300 بشکه نفت نیز تولید می کند.

در حدود 62 درصد از نفت مورد نیاز این کشور توسط کشورهای خاورمیانه مانند عربستان، ایران، عراق، و کویت تامین می شود.
از زمان آغاز انقلاب شیل اویل آمریکا تا کنون، دنیای نفت دچار تحولات بیشماری شده است، تا جائیکه پیش بینی شده است که آمریکا تا سال 2020 جایگاه عربستان و روسیه را خواهد گرفت و به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل خواهد شد.

در این میان کاهش قیمت نفت، و تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید به هند کمک کرد تا خود را به عنوان مرکزی برای تقاضای محصولات نفتی نشان دهد. از سوی دیگر، بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت و نیز تصمیم عربستان برای فروش نفت با تخفیف ابعاد دیگری به بازار نفت افزود.

این مسائل در کنار ناآرامی‎های سیاسی در خاورمیانه موجب شد که آمریکا و استرالیا به عنوان جدیدترین تامین کنندگان نفت هند مطرح شوند. طی ماه گذشته دو پالایشگاه بزرگ هندوستان، (Indian Oil Corporation Limited (IOCL، و( Bharat Petroleum Corp Ltd. (BPCL قراردادی را برای خرید نفت آمریکا امضا کردند. همچنین گفته می شود که شرکت( Hindustan Petroleum Corp Ltd (HPCL نیز قصد دارد در ماه جاری قراردادی را برای خرید نفت آمریکا امضا کند.

گزارش ها نشان می دهد که هند نخستین محموله نفت شیل خود را از آمریکا خریده است. این محموله که نزدیک به 100 میلیون دلار ارزش دارد تا اواخر ماه سپتامبر به هند خواهد رسید.

نکته قابل توجه اینکه واردات نفت هند تنها بر روی کشتی های نفتکش هند مقدور است و دولت این کشور اجازه واردات به سایر کشتی ها را نمی دهد. تنها در صورتیکه خطوط کشتیرانی هندی از حق خود برای حمل نفت صرف نظر کنند، کشتی های نفتکش خارجی می توانند برای حمل نفت وارداتی هند اقدام نمایند.

منبع:مارین تایمز

۱۲ شهریور ۱۳۹۶ ۱۴:۱۵
تعداد بازدید : ۳۳۰