تکمیل فاز دوم لوله اتیلن غرب در سال جاری

خط لوله اتیلن غرب که طرح اولیه آن در سال ۱۳۸۱ کلید خورد، در سه فاز در حال اجرا است که فاز اولیه آن در سال ۱۳۹۱ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و فاز دوم آن که در سال ۱۳۹۵ در سرویس قرار گرفته و در سال جاری تکمیل خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در دست اجرای صنعت پتروشیمی، طرح خط لوله اتیلن غرب و طرح‌های پتروشیمی واقع در مسیر این خط است. طرح خط لوله اتیلن غرب کشور در سه فاز در حال اجرا است. طول این خط ۲۷۰۰ کیلومتر (از عسلویه تا تبریز) است که فاز اول آن (از عسلویه تا کرمانشاه) در سال ۱۳۹۱ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و فاز دوم آن از کرمانشاه تا مهاباد و انشعاب لرستان در سال ۱۳۹۵ در سرویس قرار گرفته و در سال جاری تکمیل خواهد شد.

تا ابتدای تیر ۹۶، با دریافت اتیلن از خط لوله اتیلن غرب، شرکت‌های پلیمر کرمانشاه، پتروشیمی لرستان، پتروشیمی مهاباد و پتروشیمی کردستان در حال تولید بوده و سایر طرح‌های در دست اجرای دریافت کننده اتیلن این خط شامل ۳ طرح در استان‌های غربی و ۴ طرح در منطقه دنا است. اجرای این خط لوله و همچنین طرحهای وابسته به آن با ایجاد اشتغال در دوران ساخت و بهره‌برداری از این طرح‌ها و همچنین با تامین خوراک صنایع پایین‌دستی موجود، توسعه صنایع پایین‌دستی و صادرات محصولات، موجب رونق اقتصادی این مناطق شده است.

عملکرد انتقال اتیلن خط مذکور در سال ۹۲ حدود ۴۰۰ هزار تن بوده  که در سال ۹۵ به حدود یک میلیون تن افزایش یافته است. در حال حاضر شرکت‌های پتروشیمی منطقه ماهشهر  از دریافت‌کنندگان اتیلن از خط لوله اتیلن غرب هستند و در آینده  پتروشیمی تبریز نیز در زمره مصرف‌کنندگان اتیلن از این خط لوله غرب قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، خط لوله اتیلن غرب نام یک خط لوله و مجموعه‌ای از کارخانه‌های پتروشیمی در غرب، شمال غربی و جنوب غربی ایران است. دولت ایران در آبان ۱۳۸۱ تصمیم گرفت گاز اتیلن را از منطقهٔ عسلویه در شرق استان بوشهر به استان‌های خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی انتقال دهد. با راه‌اندازی این خط لوله تولیدات مجتمع‌های پتروشیمی جنوب ایران صادر شده و تولیدات پتروشیمی غرب ایران علاوه بر مصرف داخلی، به کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه، گرجستان و ارمنستان نیز صادر خواهد شد.

منبع: ایسنا

۱۳ شهریور ۱۳۹۶ ۱۱:۲۵
تعداد بازدید : ۵۵۴