مشارکت نکردن پتروشیمی ها و واحدهای مستقر درمنطقه ویژه پارس در طرح ملی کارورزی

روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر اعلام کرد: باوجود پیگیرهای مکرر و اطلاع رسانی عمومی از طریق رسانه ها و نشست های مکرر تاکنون شرکت های پتروشیمی و واحدهای مستقر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در اجرای طرح ملی کارورزی مورد تاکید ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، هیچ گونه مشارکتی نداشته اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، این روابط عمومی در مطلبی که روز سه شنبه در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کرده آورده است: آمارها نشانگر این است که بخش قابل توجهی بین 30 تا 39 درصد از جویندگان کار را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند که برای دستیابی به شغل با مشکلاتی روبرو هستند. 
نداشتن تجربه عملی، ناآگاهی از فضای بنگاه ها و واحدهای صنعتی و نا آشنایی با اخلاق حرفه ای و غیره از جمله موانع مهم دستیابی فارغ التحصیلان دانشگاهی به شغل شناسایی شده است به همین دلیل دولت به منظور فراهم کردن زمینه لازم و مناسب برای ورود فارغ التحصیلان دانشگاهی به محیط های کار و کسب مهارت عملی در فرآیند تولید، طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی را به مرحله اجرا در آورده است. 
براساس دستورالعمل تدوین شده برای دستگاههای اجرایی، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای و دستگاه ناظر (اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی) وظایف و مسئولیت هایی مشخص شده است. 
روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در ادامه این مطلب افزوده است: این اداره کل پس از ابلاغ این دستورالعمل، اطلاع رسانی گسترده ای را از طریق صدا و سیمای مرکز بوشهر، هفته نامه های محلی، پایگاه های مجازی و مکاتبه با دستگاههای استانی به عمل آورده و علاوه بر آن موضوع در 2 جلسه کارگروه تخصصی استان و نشست های مدیریتی کارگروه با حضور دستگاه های اجرایی عضو تعیین شده در دستورالعمل، بخش های خصوصی و نماینده مناطق ویژه اقتصادی انرژی پارس و بوشهر مطرح شده و پیش بینی های لازم برای مشارکت واحدها و بنگاه های اقتصادی بویژه شرکت های پتروشیمی و مجتمع های گازی پارس جنوبی صورت گرفته است. 
بر اساس ثبت نام صورت گرفته در سامانه تاکنون 170 واحد پذیرنده شده در سامانه طرح ثبت نام کرده اند و سه هزارو 304 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی استان بوشهر نیز متقاضی طی دوره کارورزی شده اند. 
این روابط عمومی یادآورشده است:با وجود پیگیری های صورت گرفته و مکاتبات انجام شده، واحدهای مستقر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در اجرای طرح ملی کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی مشارکت نکرده و انتظارها و پیش بینی ها را محقق نکرده اند. 
روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر اضافه کرده است: با عنایت به دغدغه هایی که همواره توسط واحدهای مستقر در منطقه ویژه پاری مبنی بر کمبود نیروی کار با تجربه دانشگاهی در استان بوشهر مطرح می شود، مشارکت نکردن در این طرح ها جای تامل دارد زیرا هزینه طرح و بیمه مسئولیت مدنی این طرح توسط دولت پرداخت می شود و مسئولیتی متوجه واحدهای پذیرنده نیست. 
این روابط عمومی در پایان این مطلب آورده است: انتظار می رود همه واحدهای اقتصادی فعال در استان بوشهر بویژه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در این طرح ملی با نگاه ملی و در راستای مسئولیت اجتماعی گامی های اساسی در اجرای این طرح بردارند. 
سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شامل سه بخش پارس جنوبی( پارس 1)، پارس کنگان (پارس 2) و 
پارس شمالی (پارس 3) مسئولیت تامین زیر ساخت های طرح های توسعه میدان های گازی پارس جنوبی و شمالی در استان بوشه را بر عهده دارد. 
از سال 1374 عملیات اجرایی طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در شهرستان های عسلویه و کنگان آغاز شده و تاکنون از مجموع 24 فاز توسعه ای میدان گازی پارس جنوبی 18 فاز به بهره برداری رسیده و 6 فاز دیگر در دست اجراست که تا پایان سال 1397 باید همه این طرح ها به بهره برداری برسد. 
هم اکنون از 18 فاز در بهره برداری میدان گازی پارس جنوبی روزانه 570 میلیون مترمکعب گاز تولید می شود. 
علاوه براین چندین واحد پتروشیمی نیز در این منطقه به بهره برداری رسیده و چندین واحد دیگر نیز در دست اجراست. 
در زمان حاضر بیش از 60 هزار نفر در طرح های توسعه میدان گازی پارس جنوبی مشغول کار هستند. 
طرح کارورزی ذیل طرح کارآفرینی و اشتغال برای جوانان (کاج) در دستور کار دولت قرار گرفته است. 
این با هدف جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار از مقطع کاردانی تا مقطع دکترا اجرایی شده است. 
براین اساس جامعه هدف اجرای این طرح، دانش آموختگان دانشگاهی گروه سنی 23 تا 32 سال (با احتساب 2سال خدمت سربازی) در همه رشته‌های دانشگاهی برحسب نیاز بنگاه‌های اقتصادی خصوصی و تعاونی هستند. 
علاوه بر دانش آموختگان دانشگاهی، کارفرمایان و واحدهای متقاضی جذب کارورز نیز مخاطبان اجرای طرح کاروزی هستند. 
هم اکنون سامانه ثبت نام به نشانی karvarzi.mcls.gov.ir برای کارورزان و واحدهای پذیرنده کارورزان فعال است که می‌ توانند آمادگی خود را برای اشتغال یا جذب متقاضیان اعلام کنند. 
دوره کارورزی حداقل چهار و حداکثر 6 ماه برای هر کارورز است و متقاضیان بیکار مشمول این طرح پس ازگزارش‌ گیری از اطلاعات ثبت شده درسامانه براساس یکسری شاخص‌ها، افراد حائز شرایط با در نظر گرفتن اولویت‌ها شناسایی و به میزان ظرفیت بنگاه‌ها و با در نظر گرفتن رشته تحصیلی فرد متقاضی از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بنگاه اقتصادی مربوط معرفی شوند. 
آشنایی افراد با محیط کار، تبدیل علوم تئوری به کاربردی و مهارت آموزی از مزیت های اجرای طرح کارورزی پیش از ورود حرفه‌ای فرد به بازار کار است. 
طرح کارورزی که پارسال در هشت استان کشور به صورت آزمایشی برگزار شد، امسال به صورت سراسری در همه استانها از جمله بوشهر اجرا می شود. 

منبع: ایرنا

۱۴ شهریور ۱۳۹۶ ۱۱:۳۱
تعداد بازدید : ۳۰۲