هند خواهان بازنگری در قیمت محموله‌های وارداتی ال ان جی از استرالیا است

وزیر نفت هند اعلام کرد که این کشور مذاکرات مربوط به قیمت گذاری واردات محموله‌های ال ان جی از استرالیا را با شرکت آمریکایی اکسون موبیل از سر گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از خبرگزاری رویترز از دهلی نو، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند، گفت: دهلی نو مذاکرات مربوط به قیمت گذاری محموله‌های گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) از پروژه گردون استرالیا را با اکسون موبیل ازسرگرفته است.

هند در تلاش بوده تا از موقعیت خود به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی در جهان برای چانه زنی در زمینه قیمت محموله‌های وارداتی ال‌ان‌جی استفاده کند.

دهلی نو در سال ۲۰۱۵، این کشور قیمت ال‌ان‌جی وارداتی از شرکت راس گاز قطر را به اندازه نصف قیمت اولیه آن کاهش داد.

پرادهان در توئیتر شخصی خود نوشت: مصرف کنندگان ال ان جی گردون به زودی محموله‌های ارزانتری دریافت خواهند کرد، این کار به همان شکل عمل شده در زمینه محوله‌های وارداتی ال ان جی از قطر انجام خواهد شد.

شرکت هندی پترونت ال ان جی، بزرگترین وارد کننده ال ان جی در سال ۲۰۰۹ قراردادی با شرکت اکسون موبیل برای واردات یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن ال ان جی از پروژه گردون استرالیا طی مدت ۲۰ سال امضا کرد.

طبق این قرارداد قیمت ال ان جی بر مبنای ۱۴,۵ درصد قیمت نفت خام محاسبه می‌شد و هزینه‌های مربوط به انتقال گاز هم به عهده شرکت هندی بود.

تأمین ال ان جی بر اساس این قرارداد از ابتدای سال ۲۰۱۷ آغاز شد و این شرکت هندی باید به ازای هر یک میلیون بی تی یو ۱۱ تا ۱۳ دلار به اکسون موبیل پرداخت می‌کرد که حدود دو برابر قیمت ال ان جی در بازارهای آسیایی  بود.

هند در تلاش است تا اتکای اقتصاد خود را به گاز به تدریج افزایش دهد و مصرف آن را در سبد انرژی خود طی چند سال آینده به ۱۵ درصد برساند. 

 

منبع: شانا

۱۹ شهریور ۱۳۹۶ ۱۷:۰۲
تعداد بازدید : ۲۹۳