افزایش ذخایر نفت آرامکو در ژاپن

افزایش ذخایر نفت آرامکو در ژاپن
غول نفتی آرامکوی عربستان ۱.۹ میلیون بشکه نفت به ذخیره نفتی که در ژاپن نگهداری می‌کند، خواهد افزود.

به گزارش اوپکس به نقل از ایسنا، این اقدام بدنبال افزایش ظرفیت ذخیره نفت خام که ژاپن به رایگان به آرامکو داده است، صورت می‌گیرد. ژاپن ماه جاری بر مبنای توافق پیشین میان دو کشور، ظرفیت ذخیره سازی نفت برای آرامکو را به میزان ۳۰ درصد افزایش داد و به ۸.۲ میلیون بشکه رساند.

این ظرفیت اضافی که دولت ژاپن در ژوییه اعلام کرده بود، در بحبوحه اشباع عرضه جهانی و قیمت‌های پایین، به عربستان سعودی برای حفظ مشتریانش در شمال آسیا کمک خواهد کرد.

ژاپن در قبال فراهم کردن ظرفیت ذخیره سازی رایگان در جزایر جنوبی اوکیناوا، از حق استفاده از این ذخایر در شرایط اضطراری برخوردار است.

به گفته یک مقام وزارت بازرگانی ژاپن که مایل نبود نامش فاش شود، عربستان سعودی در حال حاضر مجموعا ۶.۳ میلیون بشکه نفت خام در مخازن ژاپنی خود دارد.

بر اساس گزارش رویترز، ژاپن بزرگترین بازار عربستان سعودی برای نفت خام است اما نفت ذخیره شده در پایگاه اوکیناوا برای تامین نفت به سایر نقاط شامل کره جنوبی و چین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت دولتی آرامکو از اوایل سال ۲۰۱۱ بدون هیچ هزینه‌ای، نفت خام در اوکیناوا ذخیره کرده است.

ژاپن قرارداد مشابهی با شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) دارد که تحت آن ادنوک می‌تواند حداکثر ۶.۲۹ میلیون بشکه در کاگوشیما نفت نگهداری کند.

به دلیل اینکه ژاپن می‌تواند برای استفاده از این ذخایر ادعای اولویت را مطرح کند، نفت خام ذخیره شده از سوی آرامکو و ادنوک در این کشور را همانند ذخایر نفت دولتی به حساب می‌آورد.

آرامکو و ادنوک بایستی حداقل نصف فضای ذخیره سازی را پر نگه دارند.

۲۰ شهریور ۱۳۹۶ ۱۴:۳۸
تعداد بازدید : ۳۹۱