قدرت‌نمایی بورس تهران

قدرت‌نمایی بورس تهران
معامله‌گران بورس تهران پس از تعطیلات چند روزه، بازار مثبتی را همراه با صف‌های خرید تجربه کردند؛ گویی سنت نانوشته بازار خوب پس از روزهای تعطیل، این بار با آرامش و ثبات نسبی حاکم بر فضای سیاسی، معامله‌گران را امیدوارتر کرده است؛ بر این اساس بورس تهران دیروز در حالی با قدرت نمایی خریداران همراه شد که نمادهای عمده بازار به ویژه در گروه‌های فلزی و معدنی با صف خرید به کار خود پایان دادند تا در صورت ادامه روند کنونی و با توجه به تعطیلات هفته آینده، معامله‌گران با خوش بینی بیشتر روزهای مثبت آینده را به انتظار بنشینند.
این در حالی است که اعلام ادامه مذاکرات گروه 1+5 با ایران و برگزاری اجلاس سران غیر متعهد‌ها در هفته آینده نیز از جمله متغیر‌های صعودی بازار سهام به شمار می‌رود. با این وصف، هر چند نشانه‌های بهبود بازار با معاملات پر رونق بورس کالا و رشد قیمت فلزات در این بازار از یک سو و شناسایی کف‌های قیمتی جدید سهام از سوی دیگر طی روزهای گذشته مشهود بود، اما با تاخیر چند روزه در بورس نمایان شد. در این شرایط بود که در یک روز مثبت، بازار سرمایه رشد 134 واحدی را تجربه کرد؛ اگرچه بازدهی بورس تهران همچنان نمایشگر زیان 2/6 درصدی فعالان این بازار در سال 91 است.


اعظم شریفی: بازار سهام در شرایطی فعالیت خود را در آخرین روز معاملاتی مردادماه آغاز کرد که قرار گرفتن در روزهای بین‌تعطیلی ناشی از فرا رسیدن عید سعید فطر و همچنین تعطیلی‌های هفته آینده جو آرامی را در معاملات بورس و فرابورس حاکم کرده است.
بورس‌های فعال در کشور از جمله بورس و فرابورس همواره در تعطیلاتی مشابه که نمونه آن را هر ساله در ایام نوروز شاهد هستیم، به طور سنتی با آرامشی فراگیر مواجه می‌شوند و در پس آن شاخص کل جهش پیدا می‌کند.
اما رشد 134 واحدی شاخص کل در روز گذشته را تنها نمی‌توان به آرامش ناشی از تعطیلات نسبت داد، چراکه بخشی از آرامش کنونی بورس تهران مرهون اخبار مثبت غیراقتصادی و سیاسی است.
روز دوشنبه از سوی یکی از طرف‌های اصلی گروه 1+5 اعلام شد که مذاکرات با ایران ادامه پیدا می‌کند و از همه مهم‌تر اینکه شائبه شکست مذاکرات ایران با گروه 1+5 رد شد.
در همین حال برگزاری قریب‌الوقوع نشست جنبش موسوم به غیر متعهدها و اعلام اخبار حضور مقامات ارشد کشورهای مختلف و تاثیرگذار در منطقه و جهان در تهران به آرامش موجود در فضای سیاسی کشور دامن زده است.
در پس همه این رخدادها بازارهای ارز، طلا و سکه ظرف چند روز اخیر رشد قیمت قابل اعتنایی را از خود نشان نداده‌اند، هرچند قیمت هر اونس طلا در جهان به 1627 دلار افزایش یافته است. در این شرایط بازار سهام در فرصت موجود به معاملات پررونق خود ادامه می‌دهد.
تحولات ارزی زیر ذره‌بین معامله‌گران در عرصه اقتصادی همچنان اخبار مربوط به بازار ارز دنبال می‌شود.
دیروز یک عضو شورای عالی بورس با اعلام کلیاتی از دستورالعمل اولیه‌ معاملات گواهی ارزی در بورس، مکانیزم عرضه و تقاضا و نحوه مبادله گواهی صرافی‌و بانک‌ها را در بورس توضیح داد و گفت: معاملات فیزیکی در بورس ارز نداریم.
پور ابراهیمی افزود: با توجه به اهمیت ارز در مبادلات اقتصادی کشور و لزوم ایجاد تعادل در آن، مسوولان‌ نظام تلاش‌های زیادی کرده‌اند تا این بورس هر‌چه زودتر راه‌اندازی شود. به همین منظور مدیران بازار سرمایه همه مقدمات و زیر‌ساختارهای لازم مانند نرم‌افزار معاملاتی را فراهم کرده‌اند. کارگزاران هم آمادگی کامل دارند.
در این میان کمیته ارزی مشترک دولت، مجلس و بورس برای ساماندهی معاملات ارز در کشور جلسه‌ای را در 17 مرداد برگزار کرد تا استفاده از گواهی ارزی بررسی شود. در آن جلسه مقرر شد به دلیل مکانیزم‌های کارآمد بازار سرمایه، معاملات این ابزار جدید در بورس اوراق بهادار تهران انجام شود تا برای بازیگران آن محیطی عادلانه و شفاف ایجاد شود.
وی گفت: در شرایط کنونی فقط اعلام نظر نهایی و موافقت و همکاری بانک مرکزی باقی مانده که انتظار می‌رود ظرف روزهای آینده این نهاد هم رسما و عملا وارد میدان شود تا بورس ارز آغاز به کار کند.
به گفته این عضو شورای عالی بورس، در این بورس مراجع ذی‌صلاحی چون سازمان توسعه و تجارت برای واردات کالا که مسوولیت اعلام تقاضای خریداران مجاز ارز به بورس را به عهده دارند، مرجع اعلام تقاضا خواهند بود.
مراجع صادر‌کننده گواهی ارزی هم بانک یا صرافی هستند که طبق ضوابطی مشخص گواهی ارزی صادر می‌کنند.
همچنین صادرکنندگان کالا و خدمات و اشخاص حقوقی یا حقیقی دارنده ارز از طریق در اختیار گذاشتن یا سپرده کردن ارز خود نزد بانک یا صرافی، می‌توانند با ارائه مستنداتی چون منشا و مقصد ارز، نوع و حجم ارز مورد عرضه و تکمیلی فرم تایید شده توسط سازمان بورس، گواهی ارزی بگیرند.
در این میان بانک یا صرافی پس از کنترل ارز فروشنده و اخذ تعهدات لازم اقدام به صدور گواهی ارزی برای فروشنده کرده و اطلاعات گواهی ارزی صادره را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارسال می‌کند.
صدور گواهی ارزی به منزله تعهد مرجع صادر‌کننده گواهی ارزی مبنی بر تحویل ارز در چارچوب ضوابط و شرایط مندرج در گواهی ارزی است.
در طرف تقاضا هم وارد‌کنندگان کالا با ارائه ثبت سفارش و استفاده‌کنندگان خدمات خارجی می‌توانند با اعلام مشخصات و حجم خرید اقدام به خرید گواهی ارزی در بورس کنند. این در حالی است که آن دسته از گواهی‌های ارزی که اطلاعات آنها تا ساعت 14 هر روز به سپرده‌گذاری مرکزی ارسال شود، قابلیت معامله در روز بعد را دارند. کارگزاران دارای مجوز در بورس هم می‌توانند تا حداکثر حجم اعلامی توسط مرجع اعلام تقاضا، از خریداران سفارش دریافت کرده و در سامانه معاملات ثبت کنند. سفارش خرید گواهی ارزی هم با نام بوده و انجام معاملات با استفاده از کد خرید گواهی مجاز نیست.
در بازار چه خبر بود؟
در گروه معدنی‌، دیروز دوقلوهای سنگ‌آهنی با افزایش تقاضای خرید، روز مثبتی را شاهد بودند و گل‌گهر با حجم 5/5 میلیون سهمی همچنان صف خرید 700 هزار سهمی را داشت.
چادرملو نیز در این روز با دادوستد 6/6 میلیون سهمی با صف خرید 5/3 میلیون سهمی به کار خود پایان داد. صف‌های خرید این نمادها باعث شد تا سرمایه‌گذاری سپه و معادن و فلزات نیز روز درخشانی را با نوسان‌های مثبت و صف خرید سپری کنند.
در گروه برقی، ایران ترانسفو نیز تحت تاثیر عرضه بلوکی توانست با جابه‌جایی 3 میلیون سهم و صف خرید یک میلیون سهمی مواجه شود.
همزمان با رونق نمادهای عمده در بورس تهران، معامله‌گران افت گروه قندی را شاهد بودند که در نهایت به صف فروش قند پیرانشهر به عنوان لیدر گروه قندی منجر شد.
در بازار دیروز و در گروه فولادی، ادامه صف خرید 10 میلیونی فولاد مبارکه موجب شد فولاد آلیاژی ایران با جابه‌جایی 800 هزار سهم با صف خرید 2 میلیون سهمی به کار خود پایان دهد. در این گروه «فخوز» با معاملات پرحجمی روبه‌رو شد، اما در نهایت صف خرید این نماد نیز ذوب نشد.
هرچند صف‌های فروش عمده در نمادهای پتروشیمی خارک، ایران خودرو، شاهد و تراکتورسازی ادامه داشت، اما نوسان‌های مثبت بازار، معامله‌گران را برای خرید در گروه‌های صادرکننده تشویق کرد؛ به طوری که ملی مس نیز با صف خرید سنگینی همراه شد. در نهایت این نماد با جابه‌جایی 350 هزار سهمی با صف خرید به کار خود پایان داد.
در گروه حمل‌و‌نقل، سرانجام رقابت برای بازگشایی نماد حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج فارس به نتیجه رسید و این نماد پس از افت 12 درصدی با صف فروش مواجه شد.
در گروه پتروشیمی، نمادهای عمده تحت تاثیر صف فروش «شخارک» همچنان در حاشیه بودند تا روز مثبت بورس تهران در این گروه مشهود نباشد. در این گروه نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت تبریز با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد.
همچنین در معاملات دیروز 87 درصد از سهام کاشی نیلو به ارزش 52 میلیارد تومان فروخته شد تا دو شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین و صبا تامین آماده خروج از ترکیب سهامداری این شرکت بورسی با سرمایه 15 میلیارد تومانی شوند.
طبق اعلام قبلی شرکت خدمات مدیریت صبا تامین به وکالت از دو شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین و صباتامین اقدام به عرضه 87 درصد از سهام شرکت بورسی کاشی نیلو کرد که این بلوک بدون رقابت و به ارزش بیش از 52 میلیارد تومان فروخته شد.
این بلوک شامل 130 میلیون و 546 هزار و 982 سهم بود که به قیمت پایه هر سهم 400 تومان و به صورت یکجا و 25 درصد نقد و مابقی اقساط معامله شده است.
در همین حال دیروز پذیره‌نویسی اوراق مشارکت 150 میلیارد تومانی سایپا به پایان رسید.
معاون عملیات بورس تهران در این باره گفت: پذیره‌نویسی اوراق مشارکت 150 میلیارد تومانی سایپا که از 28 مرداد شروع شده بود، به پایان رسید.
صحرایی با بیان اینکه این پذیره نویسی بزرگترین پذیره نویسی اوراق مشارکت در بورس به شمار می رود، در مورد زمان معاملات دست دوم این اوراق در بورس گفت: تاریخ شروع داد‌و‌ستد ثانویه اوراق مشارکت سایپا متعاقبا اعلام خواهد شد.
در مجموع معاملات مثبت دیروز سبب شد که بازدهی بازار سهام در سال 91 با بهبودی اندک در سطح منفی 6 درصد قرار گیرد.
۲ شهریور ۱۳۹۱ ۰۱:۵۹
تعداد بازدید : ۱,۰۸۱