نقش فعال شرکت ملی نفت در تدوین راهبرد بهره‌وری سبز

رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: راهبرد بهره‌وری سبز، با محوریت سازمان ملی بهره‌وری و با مشارکت دستگاه‌های اجرایی از جمله شرکت ملی نفت ایران، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد ایران و دیگر سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف با هدف استانداردسازی مبانی اجرایی این تکنیک و همچنین آموزش و ترویج مفاهیم آن اتخاذ شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، رویا طباطبایی یزدی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران، امروز (دوشنبه، ۲۰ شهریورماه) در نشست خبری با خبرنگاران که در محل این سازمان برگزار شد، با بیان این‌که در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ باید سهم بهره‌وری در اقتصاد به رشد ۳۵ درصدی برسد، گفت: هم اکنون سهم بهره‌وری در اقتصاد کشور ۱۵ تا ۲۰ درصد است که رسیدن به سهم ۳۵ درصدی نیازمند اجرای برنامه‌های جدی است.

وی از برگزاری همایش بین‌المللی هزینه‌یابی در هفته پایانی شهریورماه خبر داد و افزود: کمیته ملی هزینه‌‌یابی جریان مواد (MFCA) همسو با توسعه و ترویج مفهوم بهره‌وری در کشور به‌ویژه بهره‌وری سبز، با محوریت سازمان ملی بهره‌وری ایران و با مشارکت دستگاه‌های اجرایی از جمله شرکت ملی نفت ایران، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد ایران و دیگر سازمان‌ها با هدف استانداردسازی مبانی اجرایی این روش و همچنین آموزش و ترویج مفاهیم آن تشکیل شده است.

طباطبایی تصریح کرد: در این کنفرانس استادان و متفکران صاحب‌نام و برجسته‌ای از کشورهای آلمان، تایلند، هند، مالزی، ژاپن، تایوان و ویتنام به ارائه آخرین مباحث نظری و معرفی برترین تجارب موفق پیاده‌سازی MFCA می‌پردازند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران عنوان کرد: در این کنفرانس بین‌المللی، در مجموع ۸۰ نفر از متخصصان و فعالان حوزه بهره‌وری سبز در کشور و شرکت‌کنندگانی از ۱۱ کشور دیگر عضو سازمان بهره‌وری آسیایی از جمله بنگلادش، کامبوج،‌ هند، اندونزی، مالزی، نپال، پاکستان، تایوان، سریلانکا، تایلند و ویتنام حضور دارند.

بهره‌وری سبز به‌ عنوان یک فلسفه توسعه از ائتلاف ۲ راهبرد مهم بهبود بهره‌وری و حمایت از محیط‌ زیست شکل گرفته است، بهره‌وری چارچوبی برای بهبود مداوم و حمایت از محیط‌ زیست پایه و اساس حفظ و تداوم بهبود را ارائه می‌دهد، بهره‌وری سبز، راهبردی برای افزایش بهره‌وری و عملکرد زیست‌محیطی به‌ منظور توسعه فراگیر و جامع اقتصادی - اجتماعی است.

بهره‌وری سبز، به کارگیری نظام مدیریت، تکنولوژی‌ها و فنون مناسب و صحیح برای تولید کالا و ارائه خدمات سازگار با محیط‌ زیست و همچنین استفاده بهینه از آلاینده‌ها (گازها، مایعات، جامدات) است، همچنین بهره‌وری سبز به حداقل رساندن ضایعات و آلودگی در چرخه عمر یک محصول یا خدمات و ارائه‌ دهنده برنامه مدیریتی است که باعث تعادل و تعاملی منطقی می‌شود.

منبع:شانا

۲۰ شهریور ۱۳۹۶ ۱۵:۳۲
تعداد بازدید : ۲۶۲