رشد حجم معاملات در بازار پلیمرها با اهرم رشد قیمت های جهانی

معامله محصولات پلیمری افزایش را هفته گذشته با توجه به رشد قیمت های جهانی تجربه کرد اما در همین بازه زمانی شاهد کاهش حجم معاملات در بازار محصولات شیمیایی بودیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، به نظر می رسد رخدادهای مهمی دربازار محصولات پتروشیمی در جریان است که بیم و امیدهای جدیدی را در این بازار ایجاد می کند. رشد حجم معامله پلیمرها ، کاهش درصد معامله عرضه محصولات شیمیایی دربورس کالا ، مقاومت بازار در برابر رشد قیمت ها ، جذابیت خرید پلیمرها با شائبه واسطه گری و سفته بازی و همچنین نگرانی از کاهش حجم تولید در صنایع تکمیلی در نرخ های بالای فعلی مواردی است که برخی از واقعیت های بازار محصولات پتروشیمی را ترسیم می کند. 
با توجه به تجربه سال های قبل احتمال ضعف معاملات در روزهای سرد سال وجود دارد که باید ازهم اکنون برای مقابله با رکود احتمالی قدم های مهمی را برداشت. در صورت نادیده گرفتن رشد تقاضا به دلیل نزدیکی به ماه محرم آن هم در گروه های کالایی خاص ، بازار ممکن است با تغییر رویکردی جدی رو به رو شود یعنی می توان برای محصولاتی مشخص احتمال رشد تقاضای محصولات نهایی را مورد توجه قرارداد ولی قیمت های بالای فعلی سرعت گیر مهمی در برابر حمایت از تولید در صنایع پایین دستی به شمار می رود. 
آخرین وضعیت بازار محصولات پتروشیمی
بر اساس این گزارش ، روزهای اخیر بازار محصولات پتروشیمی شرایط مبهمی را سپری می کند. از یک سو شاهد رشد قیمت های جهانی و افزایش نرخ های پایه در بورس کالا هستیم و از سوی دیگر بازار با این رشد قیمتی همراهی نمی کند گویی بازار بیش از این کشش رشد نرخ را نداشته و افزایش قیمت های بورس کالا به بازار آزاد تحمیل می شود. 
این وضعیت درشرایطی اهمییت بیشتری پیدا می کند احتمال عقب نشینی تقاضای مؤثر از سوی واحدهای پایین دستی نیز برجسته تر شده زیرا نرخ های بالای فعلی با واقعیت های تولید و فروش در صنایع تکمیلی و عرضه محصولات نهایی همخوانی ندارد زیار قیمت تمام شده تولیدات آن قدر بالا رفته که بعضا نمی توان اجناس مورد معامله را با قیمت های توافق شده به مشتری تحویل داد. در هفته های اخیر برخی از مواد اولیه بیش از 10 درصد و برای برخی گریدها حتی رشد قیمتی بیشتری به ثبت رسیده که در کنار شرایط سخت نقدینگی و عدم تحرک کافی در بازار به نگرانی های موجود افزوده است.
 تمامی این موارد را باید با تداوم رشد قیمت ها دربازارهای جهانی همراه دانست یعنی هنوزهم افزایش بهای نفتا به عنوان مهمترین خوراک مایع صنایع پتروشیمی در جهان درکنار بهای برخی از الفین ها و حتی پلیمرها در مسیر رشد قرار داشته که سیگنال خطرناک دیگری ازرشد بیشتر قیمت ها در بازار داخلی و حتی بورس کالا به شمار می رود. 
تمامی این موارد را باید با آغاز روزهای سرد سال و البته ماه محرم همگام دانست که ممکن است رکودی جدید را در بازار موجب شوند. این در حالی است که بازار ظروف یکبار مصرف و سایر ملزومات مورد نیاز در مراسمات مذهبی و بازگشت حجاج از این موارد مجزا بوده اگرچه زمان تولید این گروه های کالایی نیز در پایان راه خود قرار دارد. در خصوص وضعیت بازار در آستانه ماه محرم در سایر گزارش ها موارد بیشتری مخابره می شود. 
سیگنال های فوق همگی از احتمال رکودی جدید در بازار حکایت دارد که در شرایط ضعف نقدینگی نگرانی های بیشتری را ایجاد خواهد کرد هرچند که سال های گذشته نیز در این ایام چنین تجربه ای به ثبت رسید ولی متفاوت بود. امسال رشد قیمت ها اهمییت بیشتری پیدا کرده زیرا از یک سو از طرف بازارهای جهانی به بازار داخلی تزریق شده و از طرف دیگر بازار ناخودآگاه با آن مقابله می کند. 
این در حالی است که در هفته های اخیر حجم خرید بالایی بعضاً به ثبت رسید که نشان می دهد اهداف سفته بازی و واسطه گری در زیرپوست بازار در جریان بوده است. با توجه به حجم معاملات نسبتاً بالای هفته گذشته می توان از بالابودن موجودی انبارها سخن گفت که اجازه رشد آزادانه قیمت ها را به معامله گران نمی دهد. در هر حال رکود نگران کننده احتمالی را باید با رشد قیمت ها همگام دانست که در نهایت به رکودی تورمی در بازار پلیمرها منتهی می شود. رخدادی که می تواند چشم انداز دشواری را برای این بازار و مخصوصاً صنایع مصرف کننده مواد اولیه پلیمری به همراه داشته باشد. 
اگرچه موارد فوق برآوردهای خبرنگار نیپنا از بازار آزاد و وضعیت معاملات و تولید در صنایع پایین دستی و تکمیلی است ولی داده های بورس کالا نیز به صورت کلی از این موارد حکایت می کند. به عنوان مثال در هفته گذشته 49 درصد از عرضه ها در رینگ شیمیایی بورس کالا مورد داد و ستد قرار گرفته که کمترین حد از اواسط آذرماه سال گذشته تاکنون به شمار می آید که سیگنالی رسمی از ضعف جدی در این بازار است.
در این میان در بازار پلیمرها شرایط نسبتاً مطلوبی را در بورس کالا شاهد هستیم اگرچه رشد قیمت ها در بورس و بازار به تبعیت از افزایش قیمت های جهانی را باید دلیل اصلی جذابیت این بازار به شمار آورد. در هفته گذشته حجم معامله پلیمرها در بورس کالا 11 درصد رشد کرد که البته دلیل آن را باید در افزایش 9 درصدی عرضه و رشد 25 درصدی تقاضا جستجو کنیم. 
این وضعیت که نشان دهنده جذابیت کلی در بازار است موجب شد تا 83.6 درصد از عرضه پلیمرها مورد داد و ستد قرار بگیرد که خود یک رکورد مهم محسوب می شود. این وضعیت اگرچه با واقعیت های بنیادین در بازار همخوانی کامل ندارد ولی نشان می دهد که هنوز جذابیت خرید در بطن بازار وجود دارد تا جایی که اغلب عرضه ها مخاطبین خود را پیدا کرده اند حتی اگر این خرید به منظور تولید نبوده و واسطه گری و سفته بازی در بدنه این بازار رخنه کرده باشد. در هر حال رشد حجم معاملات به افزایش موجودی انبارها و تقویت عرضه در بازار داخلی منجر خواهد شد که گزینه مثبتی برای کل بازار به شمار می رود. 
در بازار محصولات شیمیایی که به صورت کلی و از لحاظ فنی پتانسیل واسطه گری و سفته بازی کمتری دارد شاهد کاهش 2 درصدی عرضه و عدم تغییر جدی تقاضا بودیم ولی در نهایت حجم معاملات با 13 درصد کاهش به پایین ترین حد در 4 هفته اخیر رسید. این در حالی بود که 49 درصد از عرضه ها مورد معامله قرار گرفت که رکورد منفی مهمی برای این بازار به شمار می آید. 
این وضعیت نشان می دهد که اغلب تقاضا در چند گرید محدود تجمیع شده یعنی بدنه غالب در بازار منفعتی از این حجم تقاضا کسب نکرده اند. در هر حال اگر معاملات محصولات شیمیایی را بتوان در چارچوب تجاری در صنایع میان دستی مورد ارزیابی قرار داد باید گفت که وضعیت بازار و زنجیره صنعت پتروشیمی با محوریت پلیمرها چندان هم حال و روز مطلوبی ندارد که تمامی این موارد از احتمال کاهش حجم معاملات خبر می دهد. 
کاهش حجم معامله در بورس کالا مطلبی است که اگرچه از هم اکنون برای هفته های پیش رو قبل تشخیص و رصدکردن است ولی ضعف بازار را به صورت رسمی نشان خواهد داد. مطلبی که احتمالاً در قیمت های بالای فعلی قابل رهگیری خواهد بود.

منبع: نیپنا

۲۵ شهریور ۱۳۹۶ ۱۰:۵۶
تعداد بازدید : ۳۸۵