رشد 21 درصدی شرکت کنندگان خارجی در نمایشگاه ایران پلاست

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: تعداد شرکت کنندگان خارجی و داخلی در یازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست نسبت به دوره قبل به ترتیب 21 و 39 درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از خبرنگار نیپنا، مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروزدوشنبه ( 27 شهریور ماه) در آستانه برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح ویژگی ها و جزییات این رویداد بزرگ نماییشگاهی پرداخت.
شاهدایی با بیان این که امسال 600 شرکت داخلی و 524 شرکت خارجی در نمایشگاه ایران پلاست حضور دارند گفت: این نمایشگاه یکی از مهمترین رویدادهای بزرگ محصولات پلیمری در جهان و آسیا است و فرصت اقتصادی متعددی برای صنعتگران عرصه پلیمر ایجاد می کند و پس از برجام رشد حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه بین المللی ایران پلاست 100 درصد بوده است. 
وی تصریح کرد: شعار این دوره ازنمایشگاه بهبود فضای کسب و کار درمیان صنایع تکمیلی پتروشیمی و پلاستیک کشور است و هدف اصلی آن بهره برداری از فرصت طلایی پسابرجام و توسعه صادرات کالا و خدمات، تنوع بازار، جذب سرمایه گذاری های خارجی و انتقال فناوری های پیشرفته و ازهمه مهمتر افزایش سهم اشتغال زایی درصنعت پتروشیمی با تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی است. 
معاون وزیر نفت درامور پتروشیمی چشم انداز این صنعت را کسب مقام اول منطقه از نظر ارزش محصولات دانست و گفت: تحقق این امر از طریق تکمیل زنجیره ارزش و توجه ویژه به صنایع پایین دست پتروشیمی امکان پذیر خواهد بود و یکی از مسیرهای اصلی جلوگیری از خام فروشی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تکمیل زنجیره پلیمری و تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر است.
افزایش ظرفیت تولید محصولات پلیمری
شاهدایی در ادامه در مورد آمارهای تولید محصولات پلیمری در جهان و ایران گفت:ظرفیت جهانی پلیمر 390 میلیون تن در سال است که در این میزان بالاترین سهم به تولید پلی اتیلن با ظرفیت 107 میلیون تن و بعد پلی پروپیلن با 75 میلیون تن اختصاص دارد. با توجه به سیاست گذاری های صنعت پتروشیمی در گذشته، بیشترین تمرکز در راه اندازی واحدهای پایه و تولید پلی اتیلن بوده است و بر این اساس نیاز داریم تا در برنامه ریزی های آتی تولید پلی پروپیلن افزایش یابد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد : از 304 میلیون تن تولید جهانی سهم تولید محصولات پلیمری در خاورمیانه 10 درصد بوده است که از این مقدار 2 درصد به ایران تعلق دارد همچنین ظرفیت کلی نصب شده در مجتمع ها 8 میلیون و 399 هزار تن است که در سال 95 توانستیم 6 میلیون و 133 هزار تن تولید داشته باشیم و دربرنامه ریزی های سال جاری حدود یک میلیون تن افزایش تولید خواهیم داشت که از طریق افزایش راندمان در خود مجتمع ها و تامین میزان خوراک مورد نیاز مجتمع های پلی اتیلنی برنامه ریزی شده است.
شاهدایی در مورد میزان صادرات محصولات پلیمری کشور گفت: صادرات محصولات پلیمری 3میلیون و124 هزار تن به ارزش 3 میلیارد و 413 میلیون دلار در سال 95 بوده است و درسال جاری افرون بر تامین نیاز داخل کشور افزایش حدود 4 میلیون تنی صادرات را خواهیم داشت. 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: ظرفیت تولید پلیمرها درایران درسال 95 حدود 8 میلیون تن بوده است که ازاین مقدار 6 میلیون تن تولید و بیش از نیمی از آن یعنی حدود 3.5 میلیون تن در داخل مصرف شده است و تلاش داریم تا در سال جاری ظرفیت مصرف در داخل را یک میلیون تن افزایش دهیم و به 24 درصد برسانیم.
وی افزود: پیش بینی می شود ظرفیت تولید پلیمرها در جهان تا سال 2025 به 528میلیون تن برسد که از این میزان سهم ایران در 10 سال آینده 21 میلیون تن یعنی 4.1 درصد خواهد بود.
شاهدایی در مورد طرح های در دست اجرا در زمینه محصولات پلیمری گفت: در حال حاضر 21 واحد پلیمری در دست اجرا است که این میزان منهای واحدهایی است که به صورت GTP، GTO و... یعنی تولید مواد پایه از خوراک گاز طبیعی تا تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات پایین دست پتروشیمی است. 
وی ادامه داد: سال آینده شاهد راه اندازی بسیاری از طرح های در دست اجرا خواهیم بود و پی وی سی همدان در پتروشیمی هگمتانه، پلی اتیلن سنگین در پتروشیمی میاندوآب، پلی اتیلن سنگین در پتروشیمی دهدشت و ESBR در شرکت شیمیایی صدف و توسعه پلیمر پاد جم از جمله طرح هایی هستند که رشد فیزیکی بالایی داشته و انتظار می رود درسال آینده به بهره برداری برسد.
محورهای توسعه صنایع تکمیلی
معاون وزیر نفت درامور پتروشیمی در مورد محورهای توسعه صنایع تکمیلی گفت: ایجاد ثبات و تداوم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، پیگیری عقد قراردادهای بلندمدت تامین خوراک، افزایش توان خرید صنایع پایین دستی با کمک به تامین منابع مالی و فروش اعتباری، طراحی فرصت های جدید سرمایه گذاری خارجی، کمک به توسعه بازارهای داخلی و صادراتی محصولات پایین دستی، پیگیری تولید گریدهای جدید و افزایش تولید گریدهای خاص مورد نیاز کشور، افزایش 24 درصدی مصرف مواد پتروشیمی در صنایع پایین دستی در سال 96 از عمده ترین محورهای توسعه در این صنعت است و نمایشگاه ایران پلاست زمینه ای برای رونق بازار صنایع پلاستیک داخلی و بازاریابی جهانی به شمار می رود و بزرگترین رویداد در حوزه صنایع پلیمر خاورمیانه است.
به گزارش نیپنا، یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست از 2 مهر تا 5 مهر در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

پرسش و پاسخ خبرنگاران در نشست خبری معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی


باشگاه خبرنگاران جوان: از بین طرح های در دست اجرا، آیا طرحی وجود دارد که دانش فنی مورد نیاز آن وجود نداشته باشد؟

شاهدایی: طرح هایی داریم که به دلیل تحریم لایسنسور طرح از ادامه همکاری بازمانده است اما در شرایط پسابرجام بسیاری از شرکت های بزرگ لایسنسور برای همکاری با طرح های صنایع پلیمری ابراز تمایل کرده اند و واحدهای تولید کننده صنایع پایین دست پتروشیمی کسب دانش فنی را به عنوان مهمترین رکن توسعه در نظر دارند که از بین آنها دانش فنی پلی پروپیلن و مشتقات آن از موضوعات مورد تمرکز صنعت بوده است.
ایسنا: بعد از برجام تا کنون شرکت ملی صنایع پتروشیمی 10 تفاهم نامه با شرکت های خارجی انعقاد کرده است در حال حاضر این تفاهم نامه ها در چه شرایطی قرار دارند؟
شاهدایی: بعد از عقد تفاهم نامه ها مذاکراتی در حال انجام است و 4 تفاهم نامه به مرحله بررسی برآورد فنی و اقتصادی رسیده است که وضعیت آنها در ماه های آینده مشخص و نهایی خواهد شد. شرکت های توتال و شل در حال بررسی برآوردهای فنی و اقتصادی بر اساس نرخ خوراک، نوع طرح و مکان طرح هستند که در نیمه دوم سال جاری وضعیت آنها نیز مشخص خواهد شد.
ایرنا: شاهد افزایش حضور 100 درصدی شرکت های خارجی در یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست بودیم این حضور چشمگیر از چه کشورهایی بودند و آیا شرکت های امریکایی نیز در این نمایشگاه حضور دارند؟
خلج مدیر نمایشگاه ایران پلاست: حضور شرکت های خارجی در این دوره نسبت به سال های گذشته 100 درصد بوده است اما نسبت به دور قبل 21 درصد رشد داشته است و شرکت های معتبری از 23 کشور اروپایی و آسیایی در این دوره حضور دارند که بعضی از آنها شامل 65 شرکت از آلمان، 49 شرکت از ایتالیا، 19 شرکت از اتریش، 24 شرکت از ترکیه، 15 شرکت از فرانسه بودند که عمده این شرکت ها نمایندگانی نیز درامریکا دارند.
نفت ما: یکی از اهداف شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزایش تولید بوده است که در سال 96 چه میزان محقق شده است؟
شاهدایی : برنامه ریزی ما افزایش ظرفیت تا یک میلیون تن است که بخشی از آن در مجتمع ها تامین خواهد شد و با افزایش گریدهای مورد نیاز داخل و تامین گریدهای کمبود در بازار خواهد بود. در ضمن فعال کردن کارگاه های تعطیل شده و توسعه واحدهایی که ظرفیت کمتری دارند نیز در برنامه توسعه قرار دارد به منظور افزایش حضور دربازارهای کشورهای همسایه مثل عراق، ترکیه، آذربایجان، افغانستان و پاکستان باید استراتژی های جدیدی اتخاذ کنیم. این امر با گسترش شهرک های صنعتی در کنار واحدهای تولیدی پلیمری تسهیل خواهد شد که در برنامه های دولت دوازدهم قرار دارد.
روزنامه عصر اقتصاد: برای تولید 72 میلیون تن تا پایان برنامه ششم توسعه هدف گذاری کردید آیا مطابق با برنامه و زمان تعیین شده در آن پیش می روید؟
شاهدایی: برنامه ششم توسعه در سال جاری آغاز شده است و هدف گذاری تولید 72 میلیون تن تا پایان برنامه خواهد بود اما گاهی در طرح ها به دلایل مختلف اشکالاتی ایجاد می شود که با تاخیر به بهره برداری می رسند و طرح های پتروشیمی که وابسته به دانش و تکنولوژی های جدید است گاهی به واسطه نوع عملکرد با مشکل مواجه می شوند که با تاخیر راه اندازی خواهند شد. بر همین اساس دولت دوازدهم در نظر دارد تا زمانی که واحدها به تولید پایدار نرسیده اند افتتاح نشوند.
هفته نامه پیشرفت ملی: حضور بیش از 1100 شرکت در یازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست قابل توجه است راهکار جذب شرکت ها برای حضور گسترده در این نمایشگاه چه بوده است؟
خلج: در فضای پسابرجام، جذابیت بازار ایران ، امنیت ایران در منطقه و همچنین مواد تولید شده و منابع ایران برای بعضی از کشورها منجر به ابراز تمایل این کشورها و شرکتهای بزرگ برای حضور در یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست بوده است. از طرفی شرکت دوسلدورف که توانایی بالایی برای برگزاری نمایشگاه در دنیا دارد بخشی از شرکت های خارجی را برای حضور در این دوره جذب کرده است. البته این شرکت متولی اصلی حضور تمام شرکتهای خارجی نیست و تنها بیش از 3 هزار متر مکعب از فضای نمایشگاهی را در اختیار دارد.
همچنین در دوره پسابرجام تعاملات شرکت ملی صنایع پتروشیمی با کشورهای آسیایی و اروپایی افزایش داشته و حضور در نمایشگاه های جهانی مثل کی پلاست و چاینا پلاست و... به صورت حضور متراکم و پاویانی منجر به تشویق شرکت های خارجی برای افزایش تعاملات با نمایشگاه های مرتبط در ایران شده است.
انرژی نیوز: مذاکراتی که برای تکمیل زنجیره ارزش صورت گرفته و مجوزهایی که به طرح های تکراری داده نشده منجر به متنوع سازی سبد محصولات و تولید گریدهای جدید برای اولین بار در کشور شده است در این مورد کمی توضیح می دهید؟
شاهدایی : هدف تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولاتی با ارزش افزوده و تولید محصولات پایین دست با پلی پروپیلن است از آنجایی که تکنولوژی صنعت پلیمر سال به سال در حال رشد است و گریدهای پلیمری مورد نیاز جهان بر اساس مقاومت در برابر دما، حرارت و فشار تغییر می کند تلاش کردیم تا سرمایه گذاری های اخیر در این راستا باشد و امکانات موجود به روز رسانی شود
روزنامه راه مردم: اقدامات شما برای تاکید به اشتغال زایی و مبارزه با خام فروشی چه بوده است؟
شاهدایی: صنعت پتروشیمی تولید ثروت می کند و در زمینه ایجاد اشتغال صنایع پایین دست پتروشیمی با تکمیل زنجیره ارزش می تواند در این مهم اقدام کند طرح های بزرگ پتروشیمی که ظرفیت تولید بالای 6 هزار تن دارند بعد از راه اندازی تنها به 2 هزار نیرو نیاز دارند و این در حالی است که یک واحد پلیمری کوچک که سالانه 2 تن پلی اتیلن مصرف می کند ممکن است 1500 نیروی مشغول به کار داشته باشد. بنابراین رشد اشتغالزایی در صنایع تکمیلی بالاتر است.
همچنین با جلوگیری از خام فروشی می توانیم به افزایش شغل در کشور نیز کمک کنیم. به عبارت دیگر میزان اشتغال زایی با تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر محقق خواهد شد. در صنایع فعلی پلی اتیلن و پلی پروپیلن به عنوان مواد خام هستند که نیازمند صنایع میانی برای تولید محصولات متوسط صنایع پتروشیمی هستند راندمان زمانی افزایش خواهد یافت که از نظر جهانی به بازار نگاه کنیم و با ممیزی انرژی، مهندسی ارزش و تکمیل مسائل ایمنی فرآیند از دانش روز استفاده کرده و وضعیت موجود را ارتقا دهیم.
خبرگزاری آریا: آیا در زمینه صنعت پتروشیمی بانکی راه اندازی خواهد شد؟
شاهدایی: در گذشته همکاری های خوبی با بانک های صنعت و معدن ، تجارت و ملت داشتیم و بانکی در این حوزه راه اندازی نخواهد شد. اما در حال مذاکره برای راه اندازی صندوق پروژه برای تامین منابع ریالی و ارزی طرح ها در داخل و خارج از ایران هستیم در جلسات منسجم مذاکرات با نهادهای مالی داخلی و خارجی برای نحوه تامین مالی مورد نیاز اجرای طرحهای صنعت آغاز شده است تا امکان توسعه طرح های پتروشیمی را فراهم کنیم
روزنامه ثروت: آیا مشکل صادرات محصول به چین حل شده است؟
شاهدایی: در مورد صادرات محصولات هیچ وقت مشکل نداشتیم و تنها اشکال در انتقال ارزی بوده است که با کمک بانک مرکزی تمهیداتی فراهم و راه حل مناسب ایجاد شده است

۲۷ شهریور ۱۳۹۶ ۱۵:۰۷
تعداد بازدید : ۴۲۰