مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد: نقش بنگاههای کوچک و متوسط در اقتصاد هند

مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد: نقش بنگاههای کوچک و متوسط در اقتصاد هند
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نقش بنگاههای کوچک و متوسط در اقتصاد هند را جهت سیاستگذاری در ایران بررسی کرد.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت و به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشها ، دفتر مطالعات محیط کسب و کار این مرکز با اعلام این مطلب که بنگاه های کوچک و متوسط در هند از جایگاه مهمی در اقتصاد و توسعه اجتماعی این کشور برخوردارند، افزود: در سال های اخیر بنگاه های کوچک و متوسط در اقتصاد هند، ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی، ۴۵ درصد از تولیدات کارخانه ای و ۴۰ درصد صادرات آن را به خود اختصاص داده اند.

بنابراین گزارش، در این کشور ۲۶ میلیون بنگاه کوچک و متوسط وجود دارد. سیاست های توسعه بنگاه های کوچک و متوسط در هند بیشتر به توسعه جانب عرضه ، حفظ بهره وری کل و فرهنگ سازمانی معطوف می شود.

این گزارش می افزاید، در دهه های اخیر بخش بنگاه های کوچک و متوسط به یکی از بخش های فعال و پویا در اقتصاد هند تبدیل شده است. این بنگاه ها نه فقط به عنوان تامین کننده بخش اعظم اشتغال در مقایسه با بنگاه های بزرگ، بلکه عنصر مهم در صنعتی سازی مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته محسوب می شوند. علاوه بر این بنگاه های کوچک و متوسط در هند نقش زیادی در کاهش شکاف های بین منطقه ای ، توزیع برابر درآمد و ثروت ملی دارند. رویکرد سازمانی و نهادی سیاستگذاران حوزه بنگاه های کوچک و متوسط هند اهمیت خاصی دارد و در بالاترین سطح، وزارت توسعه بنگاه های خرد، کوچک و متوسط، یکی از ۵۰ وزارتخانه دولتی هند، قوانین و برنامه های لازم را با هدف حمایت های مالی ، فناوری و بازاریابی محصولات اتخاذ و اجرا می کند.
مرکز پژوهش ها همچنین در پایان این گزارش با استناد به این گزارش راهکارهایی برای توسعه و تقویت بنگاههای کوچک و متوسط در ایران ارائه داد.

۲ شهریور ۱۳۹۱ ۰۲:۲۱
تعداد بازدید : ۸۸۰