آمادگی شرکت ملی نفت ایران برای جذب سرمایه‌های خارجی

آمادگی شرکت ملی نفت ایران برای جذب سرمایه‌های خارجی
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران از آمادگی این شرکت برای جذب سرمایه خارجی در صنعت نفت خبر داد و گفت: صادرات کنونی نفت خام ایران به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و به‌زودی نفت غرب کارون نیز روانه بازار می‌شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، سعید خوشرو امروز (سه‌شنبه، چهارم مهرماه) در نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک (اپک) در سنگاپور اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از منابع غنی نفت و گاز، توانسته است طی یک قرن گذشته به‌طور پیوسته نقش مهمی در تامین تقاضای نفت و فرآورده‌های نفتی جهان ایفا کند.

وی با بیان این که پایبندی شرکت ملی نفت ایران نسبت به همه تعهدهای خود در برابر مشتریان غیر قابل انکار است، افزود: در چند سال اخیر، اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران سبب شد که جهان نتواند از همه ظرفیت‌های این کشور به‌طور کامل بهره‌مند شود. 

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت با اشاره به این که ایران با برخورداری از حدود ۱۵۸ میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده نفت خام و ۳۴ تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده گاز طبیعی به ترتیب حدود ۱۲ و ۱۵ درصد از کل ذخایر جهان را داراست، گفت:  حدود ۷۰ درصد ذخایر ایران در دریا واقع شده که اغلب در خلیج فارس قرار دارند.

وی ادامه داد: همچنین حدود ۵۰۰ میلیون بشکه ذخایر نفت خام ایران در دریای خزر واقع شده است.

خوشرو تصریح کرد: با وجود برداشت‌های انجام شده، ایران کماکان ظرفیت‌های زیادی برای اکتشاف و استخراج منابع جدید نفت و گاز دارد.

بازگشت سریع بشکه‌های نفت ایران به بازار

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران اشاره کرد و گفت: با لغو‌ تحریم‌ها، تولید و صادرات نفت خام ایران به سرعت افزایش یافت، تا جایی که تقریبا این مقدار به سطح پیش از تحریم‌ها رسیده است.

وی با بیان این که بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی در زمانی اتفاق افتاد که مازاد عرضه وجود داشت، گفت: بر این اساس، بیشتر کارشناسان انتظار داشتند که بازگشت تولید و صادرات نفت خام‌ ایران به سطوح پیش از اعمال تحریم‌ها، به زمان بیشتری نیاز دارد.

خوشرو، دلیل بازگشت سریع نفت ایران به بازارهای جهانی را نقش کلیدی و تاریخی ایران در بازار نفت عنوان کرد و افزود: علاقه شدید متقاضیان نسبت به خرید نفت خام ایران از دیگر دلایل بازگشت سریع نفت ایران به بازار به شمار می‌آید.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: بر همین اساس ایران در نظر دارد که نسبت به افزایش مستمر تولید خود مطابق با شرایط بازار و تقاضای مشتریان، ادامه دهد.

به گفته وی، میزان صادرات نفت خام ایران در ماه‌های اخیر بر اساس سیاست شرکت ملی نفت نسبت به ایجاد امنیت در تامین تقاضای جهانی نفت به سطح ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

نفت غرب کارون بزودی روانه بازار می شود

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در ادامه سخنرانی در اپک با اشاره به این که میزان تقاضای نفت‎خام در آسیا به‌ویژه پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸، در مقایسه با دیگر نقاط جهان در حال افزایش است، تصریح کرد: می توان آسیا را به عنوان محرک تقاضای جهانی نفت خام در سال‌های اخیر قلمداد کرد.

به گفته وی، روند روبه رشد تقاضا در آسیا در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت.

خوشرو به توسعه پالایشگاه‌های جهان به‌ویژه در آسیا و افزایش تقاضای انواع نفت خام‌ فوق سنگین اشاره کرد و گفت: همسو با این موضوع شرکت ملی نفت برنامه‌ریزی کرده است که  ۲ نوع نفت خام جدید فوق سنگین با نام‌های کوروش و غرب کارون را عرضه کند. 

وی تصریح کرد: نفت‎خام ‌کوروش از چند ماه گذشته به بازارهای جهانی صادرشده و قرار است که نفت خام غرب کارون نیز بزودی به بازارهای جهانی عرضه شود.

تولید میعانات گازی ایران؛ ۸۰۰ هزار بشکه در روز

«میعانات گازی» دیگر محور سخنرانی مدیر امور بین‎ الملل شرکت ملی نفت در اپک بود که درباره آن توضیح داد: میزان تولید میعانات گازی ایران هم اکنون به بیش از ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است که حدود ۳۶۰ هزار بشکه در روز برای مصارف داخلی استفاده می‌شود.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس و مجتمع پتروشیمی بروزیه هم اکنون بزرگترین مصرف کنندگان میعانات گازی در کشور به شمار می‌آیند، طبق برنامه ششم توسعه قرار است همه میعانات گازی تولیدی کشور در داخل مصرف شود.

هم‌اکنون روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه میعانات گازی از پارس جنوبی به عنوان خوراک در اختیار پالایشگاه ستاره خلیج فارس قرار می گیرد که قرار است این میزان با تکمیل واحدهای این ابر پالایشگاه میعانات گازی افزایش یابد، سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس، روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی مصرف می‌کند.

مصرف پتروشیمی بروزیه به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد آروماتیکی جهان نیز بیش از ۱۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در روز است و دیگر پالایشگاه‌های کوچک و بزرگ نیز بیش از ۱۰۰ هزار بشکه میعانات مصرف می‌کنند.

وی افزود: بر اساس برنامه قرار است میزان مصرف میعانات گازی در ایران با راه اندازی ۲ پالایشگاه ستاره خلیج فارس و طرح فراگیر پالایشی سیراف متشکل از هشت پالایشگاه هر یک با ظرفیت پالایش روزانه ۶۰ هزار بشکه، افزایش یابد.

خوشرو از کره جنوبی به‌عنوان بزرگترین خریدار میعانات گازی ایران نام برد و گفت: ژاپن و کشورهای حوزه خلیج فارس از دیگر مشتریان میعانات گازی ایران به شمار می‌روند.

آمادگی شرکت ملی نفت ایران برای جذب سرمایه خارجی

مدیر امور بین ‌الملل شرکت ملی نفت  محور پایانی سخنان خود را به ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری در ایران اختصاص داد و با بیان این که هزینه‌های تولید نفت در نقاط مختلف جهان متفاوت است، تصریح کرد:  در حالی که بیشتر انواع نفت خام‌ حوزه خلیج فارس، به‌ویژه انواع نفت خام ایران به‌طور میانگین با هزینه ای کمتر از ۱۰‌ دلار برای هر بشکه تولید می‌شوند، میزان هزینه‌های عملیاتی تولید برای نفت خام در دیگر مناطق بسیار بالاست.

وی بر منابع عظیم نفت و گاز در ایران و همچنین نیروی انسانی تحصیلکرده تاکید کرد و گفت: ایران یکی از منابع امن، قابل اتکا و با ثبات در زمینه تامین انرژی جهان است که سابقه درخشانی هم در این زمینه دارد.

خوشرو از آمادگی شرکت ملی نفت برای جذب سرمایه خارجی در صنعت نفت خبر داد و گفت: ‎هم اکنون پروژه‌های سرمایه گذاری بسیاری در قالب‌های مختلف در حال مطالعه، بررسی و اجراست.

به گفته مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت، ۵۲ طرح به منظور توسعه میدان‌های هیدروکربوری در نظر گرفته شده که از این تعداد ۲۹ میدان نفتی و بقیه گازی است.

منبع: شانا

 

۴ مهر ۱۳۹۶ ۱۱:۱۸
تعداد بازدید : ۴۵۰