تخفیف۵ درصدی خوراک، معقول است/سیراف تجمیع شود

تخفیف۵ درصدی خوراک، معقول است/سیراف تجمیع شود
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: بهتر است طرح پالایشی سیراف تجمیع شده و تحت نظر یک کنسرسیوم و با استفاده از فاینانس کره جنوبی، اداره شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس سیدحمید حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه تخصیص تخفیف برای خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس، یک امکان مفید و البته قانونی است، گفت: پالایشگاه های نوساز در عراق برای خوراک خود، تا ۶ دلار نیز تخفیف دریافت می کنند تا بتوانند به مرحله سوددهی رسیده و بتوانند این تخفیف را جبران کرده و همگام با پالایشگاه های قدیمی گام بردارند. به این ترتیب می توان گفت تخصیص تخفیف به خوراک پالایشگاه های نوساز، امری طبیعی در سایر کشورهای و سیستم های مشابه است.

وی ادامه داد: باید در نظر داشت که یکی از محورهای ایجاد جذابیت برای صنایع پالایشی و پتروشیمی، به منظور جذب سرمایه می تواند تخفیف در خوراک اولیه آن باشد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی، با تاکید بر اینکه صنعت نفت در ایران یک مزیت به شمار می رود و باید با نفت اقتصاد غیرنفتی را رشد دهیم، افزود: به نظر می رسد در نظر گرفتن تخفیف بیش از ۵ درصد برای خوراک مایع پالایشگاه ستاره خلیج فارس، رقم معقولی است.

طبق گفته این کارشناس نفتی، نفتا هنوز مشتریان مطلوبی دارد و بهتر است طرح پالایشی سیراف تجمیع شده و تحت نظر یک کنسرسیوم و با استفاده از فاینانس کره جنوبی اداره شود.  

به گزارش مهر، چندی پیش محمد حسن پیوندی مدیرعامل یکی از بزرگترین هلدینگ های فعال در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی گفته بود که طبق بند ۱۲ و ۱۳ قانون رفع موانع تولید حق این پالایشگاه است که نسبت به پالایشگاه‌های دیگر از پنج درصد تخفیف بیشتری برخوردار شود.

از سویی دیگر این مقام مسئول از مذاکره با یک شرکت انگلیسی به نام UOP  برای تولید بنزین یورو ۵ در پالایشگاه سیراف خبر داد و گفت: یک واحد از هشت واحد پالایشگاه سیراف متعلق به تاپیکو است. من به تبدیل کاندنسیت به نفتا قانع نیستم و در حال مطالعه تبدیل نفتا به پلی‌الفین هستم. همچنین در حال مذاکره با یک شرکت انگلیسی به نام UOP برای تولید بنزین یورو ۵ از پالایشگاه سیراف هستیم.

۱۲ مهر ۱۳۹۶ ۱۴:۳۲
تعداد بازدید : ۵۳۴