تعیین سه سناریو برای آینده شرکت ملی گاز

​نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس، از تلاش کمیسیون متبوعش برای تدوین و تصویب سه اساسنامه شرکت گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش فرآورده های نفتی در مجلس دهم خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس؛ سید علی ادیانی با اشاره به بررسی اساسنامه شرکت ملی گاز در کمیته ای که به این منظور در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است، گفت: این کارگروه از مسئولان و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، شرکت ملی گاز، شرکت نفت و گروه‌های بخش خصوصی به تشکیل شده تا هرچه سریعتر اساسنامه شرکت ملی گاز را تهیه کند.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تاکنون سه جلسه برای بررسی اساسنامه شرکت ملی گاز تهیه شده است، افزود: در آخرین نشست که در هفته جاری برگزار شد، مبانی و شاکله بحث‌های مورد نیاز اساسنامه شرکت ملی گاز مورد بررسی قرار گرفت که بر این اساس سه سناریو پیش روی اعضای کمیته قرار گرفت.

سناریوی دوم:شرکت گاز به عنوان یک شرکت فرعی در مجموعه شرکت ملی نفت و گاز فعالیت کند

ادیانی در تشریح سناریوی نخست، ادامه داد:نخستین سناریو این بود که با توجه به اسناد بالادستی کشور و وضعیت موجود، رابطه فعلی میان شرکت ملی گاز و شرکت نفت به همین شکل حفظ شود.

وی یادآور شد:سناریوی دوم این است که مجموعه فعالیت‌های شرکت ملی گاز با شرکت نفت یکپارچه شده و شرکت گاز به عنوان یک شرکت فرعی در مجموعه شرکت ملی نفت و گاز فعالیت کند.

سناریوی سوم:بخشی از فعالیت‌های شرکت ملی نفت منتزع شده و به شرکت ملی گاز منتقل شود

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی، در تشریح سناریوی سوم افزود: سناریوی سوم اینگونه پیش‌بینی شده که بخشی از فعالیت‌های شرکت ملی نفت منتزع شده و به شرکت ملی گاز منتقل که از جمله فعالیت‌های بالادستی را در چارچوب شرکت گاز تعریف شود.

تلاش برای تدوین و تصویب اساسنامه شرکت گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش در مجلس دهم 

 وی با بیان اینکه در نهایت تصمیم بر این شد که دیوان محاسبات، وزارت نفت، سازمان خصوصی‌سازی و بخش خصوصی نظرات کارشناسی خود را درباره این سه سناریو به کمیته ارائه دهند، ادامه داد:مقرر شده مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و دو شرکت ملی نفت و گاز درباره این فرضیات دیدگاه‌های خود را به کمیته تدوین اساسنامه شرکت ملی گاز ارائه دهند تا کمیته تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با تلاش اعضای کمیسیون درصدد هستیم که اساسنامه شرکت گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش فرآورده های نفتی در مجلس دهم تدوین و تصویب شود.

۱۵ مهر ۱۳۹۶ ۱۳:۳۱
افق انرژی |
تعداد بازدید : ۴۰۷