انتقاد به موضع آژانس بین المللی انرژی درباره بهای نفت

انتقاد به موضع آژانس بین المللی انرژی درباره بهای نفت
دبیر کل اوپک اعلام کرد: هم اکنون نفت کافی در بازارهای جهانی نفت خام وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عبدالله سالم البدری امروز (سه شنبه 28 دی) با انتشار بیانیه ای در پایگاه اینترنتی دبیر خانه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) اعلام کرد: عرضه نفت در بازارهای جهانی نفت خام هم اکنون نیز بیش از نیاز بازار است و عواملی از جمله سفته بازی ها، کاهش ارزش دلار نقش عمده ای در افزایش اخیر  بهای نفت داشته اند. 

البدری همچنین از موضع آژانس بین المللی انرژی درباره به مخاطره افتادن روند بهبود شرایط اقتصادی جهان با افزایش قیمت های جهانی نفت خام به شدت انتقاد کرد.

وی افزود: قیمت های جهانی نفت خام به تازگی در پی عواملی از جمله وقوع حادثه در مسیر خط لوله آلاسکا و همچنین دریای شمال با افزایش همراه شده است.

دبیر کل اوپک ادامه داد: سفته بازی ها در بازار نفت و کاهش ارزش دلار از دیگر دلایل افزایش بهای نفت به ویژه شاخص برنت بوده است.

البدری گفت: هم اکنون بنیادها نشان می دهد که  عرضه نفت بیش از نیاز بازارهای جهانی نفت خام است.

وی با بیان این که اعضای اوپک در صورت کمبود عرضه نفت در بازار از خود واکنش نشان می دهند، گفت: اوپک مانند همیشه به دقت تحولات بازار نفت را زیر نظر دارد و ما همچنان به تثبیت بازارهای جهانی نفت خام متعهد می مانیم و در صورت نیاز اقدام می کنیم.

اعضای اوپک که بیش از یک سوم نفت خام جهان را تولید می کنند، 20 آذر ماه گذشته در یکصد و پنجاه و هشتمین نشست فوق العاده خود در کیتو اکوادور برای هفتمین بار پیاپی تصمیم گرفتند سهمیه های تولید را در همان سطح 24 میلیون و 845 هزار بشکه در روز تثبیت کنند.

نشست آینده اعضای اوپک در خرداد سال آینده در مقر دائم این سازمان، در وین اتریش برگزار خواهد شد.

۲۹ دی ۱۳۸۹ ۱۴:۱۵
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۳۰۲