رییس اتاق بازرگانی تهران پیشنهاد داد: تشکیل کمیته همکاری‌های اتاق‌های بازرگانی کشورهای غیر متعهد

رییس اتاق بازرگانی تهران پیشنهاد داد: تشکیل کمیته همکاری‌های اتاق‌های بازرگانی کشورهای غیر متعهد
رییس اتاق بازرگانی تهران پیشنهاد کرد: که کمیته همکاری‌های اتاق‌های بازرگانی کشورهای غیر متعهد تشکیل شود تا بتوانند تسهیل روابط بین اتاق‌های برای توسعه اقتصادی کشورهای عضو را عملیاتی کنند.
یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که دبیرخانه این کمیته می‌تواند در تهران قرار داشته باشد، گفت: هم اتاق بازرگانی ایران و هم اتاق بازرگانی تهران این آمادگی را دارند که مسوولیت این کار را بپذیرند.

او با اشاره به این‌که اجلاس پیش روی غیر متعهدها می‌تواند محل خوبی برای مذاکره فعالان اقتصادی کشورها و نیز اعضای اتاق‌های بازرگانی باشد، گفت: البته تاکنون از بخش خصوصی ایران برای حضور در حاشیه این اجلاس دعوت نشده است.


آل‌اسحاق همچنین تشکیل یک نهاد اقتصادی وابسته به جنبش غیر متعهدها را ضروری خواند و افزود: تشکیل کمیته همکاری‌های اتاق‌های بازرگانی کشورهای غیر متعهد می‌تواند محمل خوبی برای پیاده کردن اهداف اقتصادی کشورهای عضو باشد.

رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین با اشاره به این‌که برگزاری این اجلاس در این سطح آن هم در ایران می تواند پیام خاصی در دنیا داشته باشد، گفت: در شرایطی که نظام جهانی شکل جدیدی گرفته و دیگر شرایط دو قطبی در دنیا وجود ندارد حضور سران بیش از صد کشور جهان در ایران نشان می‌دهد که اقدامات منفی علیه ایران دیگر جوابگو نیست و کشورها به حقانیت ایران پی برده‌اند.

وی همچنین با بیان این‌که دیگر شرایط جهان به نوعی وارد فضای اقتصادی شده و امروز اقتصاد، چالش اولیه جهان است، گفت: پیشنهاد من این است که غیر متعهدها در منشور خود تجدیدنظر کنند و آن را از فضای سیاسی به فضای اقتصادی بکشانند.

به گفته آل‌اسحاق ، هم اکنون مراودات اقتصادی ایران با غیر متعهدها خوب است به طوری که 75 درصد صادرات کشور در چهار ماهه اول امسال به 10 کشور عضو غیر متعهدها ازجمله عراق،چین، اندونزی، ترکیه، ترکمنستان و کره بوده است. همچنین 24 درصد واردات کشور از این کشورهاصورت گرفته است و این نشان دهنده پتانسیل بالای جنبش عدم تعهد است.

۵ شهریور ۱۳۹۱ ۰۱:۲۴
تعداد بازدید : ۹۷۵