مسوولان فکری برای توقف ۸ ساله سوآپ و تزانزیت نفتی کنند

مسوولان فکری برای توقف ۸ ساله سوآپ و تزانزیت نفتی کنند
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با انتقاد از توقف ۸ ساله سوآپ و ترانزیت کالا، خواستار رسیدگی مسوولان شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباسعلی اسلامی رییس اتحادیه صادرکنندگان و فرآورده‌های نفت,گاز و پتروشیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن انتقاد از توقف 8 ساله سوآپ و ترانزیت کالا اظهار کرد: معتقدم مسوولان باید به لحاظ موقعیت کشور و درجهت منافع ملی به مسله فوق توجه کنند.

وی افزود : اگرچه علت این توقف به طور صددرصدی مشخص نیست، اما برخی اجرای سوآپ و ترانزیت کالا به ویژه فرآورده‌های نفتی را عامل ایجاد فساد می دانند.

اسلامی ادامه داد: بعد از گذشت 8 سال تنها حدود 2 ماه پیش یک محموله نفت خام به منظور تأمین خوراک پالایشگاه تهران به نکا وارد شد، اما مشکلاتی در حد لوله حادث شد که اکنون مسوولان در پی رفع آن هستند.

وی با تاکید بر اینکه سوآپ و ترانزیت نفتی در بخش خصوصی به طور کامل متوقف شده است، گفت: به عنوان نماینده بخش خصوصی به منظور توجه به منافع  عمومی، آمادگی کمیسیون سوآپ اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی را برای تعامل با مسوولان در خصوص برقراری این تجارت اعلام می دارم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه عملیات بانکرینگ ( سوخت‌رسانی به کشتی ها) متوقف شده است، اکنون ایالات متحده بیشترین سود از این حوزه را به خود اختصاص می دهد در حالیکه ایران توانایی ارائه بهترین عملیات را در این زمینه دارد.

اسلامی گفت: اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی 300 شرکت تولیدکننده و بازرگان صادرکننده را در بخش های مختلف پتروشیمی، قیر، فرآورده های روغنی، فرآورده های پارافینی، سوآپ و غیره را در عضویت دارد.

وی ادامه داد: هر یک از رشته های صادراتی کمیسیون خاص خود را داشته و بازوی هیأت مدیره اتحادیه، برای ارائه پیشنهادات، راهکارها و غیره است. بالغ بر 14 شرکت پتروشیمی اصلی کشور عضو اتحادیه هستند که صادرات عظیمی را در بخش پتروشیمی برای کشور به ارمغان آوردند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی بیان کرد: اتحادیه، بزرگترین تشکل صنفی صادراتی است که در چند سال گذشته در کشور به وجود آمده و در زمینه تنظیم صادرات برای رقابت سالم صادرکنندگان در بازارهای هدف، شناسایی بازارها و ارائه آن به صادرکنندگان عضو اتحادیه با تسهیل در صادرات با دولت و نهادهای ذی‌ربط تعامل دارد.

اسلامی گفت: مجموعه صادرات اعضای اتحادیه حدود 25 درصد صادرات کل کشور را شامل می شود و سعی اتحادیه بر این است که ارقام مذکور، سال به سال افزایش یابد و در جهت صادرات کشور موثر باشد.

۲۵ مهر ۱۳۹۶ ۱۶:۰۳
تعداد بازدید : ۴۴۶