نگرانی صادرکنندگان بخش خصوصی نفتی از بسته شدن مسیر کردستان

نگرانی صادرکنندگان بخش خصوصی نفتی از بسته شدن مسیر کردستان
صادرات فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در مقطع فعلی دستخوش تحولات بسیاری شده است.از سویی تلاش برای افزودن به حجم صادراتی این محصولات یکی از دغدغه های قابل ستایش فعالان بخش خصوصی است و از سویی مشکلات پیرامونی و یا رویدادهای منطقه ای و جهانی در بازار نفت و فرآورده تاثیرات نوسانی خود را بر عملکرد این فعالان باقی می گذارد .صادرات 7 میلیارد دلاری به بازارهای جهانی در سال گذشته نشان از سهم و نقش بالای این صادرکنندگان دارد و بی تردید نمی توان نسبت به این اعداد و ارقام بی توجه بود.هم اینک نقش مثال زدنی بیش از 330 عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت ، گاز و پتروشیمی (OPEX) در صادرات محصولات و فرآورده های هیدروکربوری و بخصوص محصولات پتروشیمی که 3.5 میلیارد دلار ازاین سهم را به خود اختصاص می دهد بیانگر این نکته است که چنانچه به ظرفیت های بخش خصوصی بیش از پیش اقبال نشان داده شود می توان به آینده این بیزینس بزرگ کشور بیش از این ها امیدوار بود.

به گزارش عصر اقتصاد روز گذشته  عباسعلی اسلامی رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در یک نشست خبری با اعلام این که هر بخش از زیر مجموعه های این اتحادیه کمیسیون مختص به خود را دارد گفت: این تشکل بزرگترین مجموعه  پوشش دهنده منافع بخش خصوصی در حوزه صادرات مواد نفتی و گازی  و پتروشیمی است.

وی اضافه کرد: مجموعه صادرات (OPEX) در سال گذشته برابر  با 7 میلیارد دلار بوده است که از این میزان سهم ۱.۵ میلیارد دلاربه  فرآورده‌های هیدروکربنی، ۱.۲ میلیارد دلار به محصولات روغنی و ۸۰۰ میلیون دلار در حوزه  قیر تعلق می گیرد.

اسلامی  با تاکید بر اینکه این اتحادیه ۲۵ درصد صادرات کل کشور را در حوزه فرآورده های نفتی به خود اختصاص داده است، گفت : تمام تلاش اعضای این اتحادیه بر افزایش این میزان است و این در حالی است که اتحادیه اعتقاد دارد یکی از ابزارهای چنین رشدی می تواند احیا موضوع سوآپ نفت و فرآورده باشد.

وی ادامه داد:فرآیند سوآپ و ترانزیت کالا  از سوی(OPEX)  چندین سال است که به تبع قطع عملیات سوآپ بین ایران و دیگر کشور ها  از طرف دولت های پیشین عملا موقف مانده است و  چنانچه این فرآیند مجددا آغاز شود منافع ملی نیز به بهترین شکل تامین خواهد شد و این در حالی است که کشور ما در بهترین موقعیت های خاص خود قرار گرفته است و باید از این مقطع بیشترین سود را حاصل اقتصاد کشور کرد.

اسلامی با بیان اینکه گذشت نزدیک به 8 سال از قطع سوآپ هنوز این رویکرد را از اندیشه بخش خصوصی دور نکرده است گفت:

صادرکنندگان این حوزه همچنان آماده اند تا با همکاری با سایر نهادهای ذیربط موضوع سوآپ را مجددا احیا کنند  و پیش  از این در سال های گذشته مراتب اعتراض خود را به مخالفان سوآپ منتقل کرده اند و در جواب فقط شنیده اند که سوآپ فساد آور است  و این در حالی است که برای چنین داعیه ای هرگز دلیل متقن و منطبق بر منطق ارائه نکرده اند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به سیگنال هایی که از سوی دولت نسبت به احیا مجدد سوآپ ارسال شده است  گفت: در ماه های گذشته  یک محموله نفت خام وارد کشور شد و قرار بود  به مصرف پالایشگاه تهران برسد اما وقوع مشکلاتی در مسیر خط لوله این حرکت همچنان اجرای کامل نیافته است.

رگولاتوری همچنان مغفول مانده است

بنا ببه این گزارش در این نشست همچنین احسان باقریان نایب رئیس (OPEX) با اعلام این که این اتحادیه در مورد ایجاد یک نهاد رگولاتوری برای رفع مشکلات جاری پیشنهادات خود را ارائه داده است گفت: ما معتقدیم تنها با ایجاد چنین نهادی می توان صاادرات فرآورده های نفتی را تسهیل کرد .

وی  در مورد ارزش صادراتی فرآورده‌هایی که توسط اتحادیه نفت، گاز و پتروشیمی صادر شد، گفت: ارزش صادرات فرآورده‌هایی که توسط اتحادیه در سال گذشته صادر شد، هفت میلیارد دلار است که ۳.۵ میلیارد دلار فرآورده‌های پتروشیمی، ۱.۵ میلیارد دلار فرآورده‌های هیدروکربنی، ۱.۲ محصولات روغنی و ۸۰۰ میلیون دلار قیر بوده است.

بحث در خصوص رگولاتوری موضوعی بود که سعید رفیع فر دیگر عضو اتحادیه نیز در مورد آن سخن گفت.وی در این خصوص اظهار داشت: تجربه به کار گرفتن نهادی به عنوان رگولاتوری پیش از این در سازمان ها یی مانند مخابرات نیز مسبوق به سابقه بوده است و نیازی به تحقیق مفصل ندارد و از قضا تجربه مطلوبی هم به بار آورده و بر این اساس باید به یاد داشت که یک  واحد تولیدی زمانی می تواند مطلوب عمل کند که از بابت تامین و نرخ خوراک خاطری آسوده داشته باشد.

 در ادامه مجددا باقریان نیز  در خصوص بازارهای هدف و کشور های  مقصد گفت: کشورهایی مانند عراق، افغانستان، حوزه  آسیای میانه، اروپا، اروپای شرقی، آفریقا، آمریکای جنوبی، آمریکای لاتین، ‌ آسیای میانه و  جنوب شرقی آسیا هدف صادراتی اتحادیه بوده اند.

وی  در ادامه با بیان اینکه حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن قیر در کشور تولید می‌شود، افزود: سه میلیون تن قیر از مجموع پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن صادر می‌شود. البته مشکلاتی در زمینه صادرات قیر وجود دارد از جمله این مشکلات قیر تهاتری است که میزان آن چهار میلیون تن در سال اعلام شده که این میزان به نظر اتحادیه کارشناسی شده نیست و باید کاهش پیدا کند زیرا به صادرات قیر کشور لطمه وارد می‌کند.

باقریان با تاکید بر اینکه دولت از اتحادیه در زمینه‌های مختلف نظرخواهی کرده است، تصریح کرد: اصلی‌ترین نظر اتحادیه ایجاد نهاد رگولاتوری است زیرا این موضوع در نفت مغفول مانده است.

وی با اشاره به صادرات متانول گفت: ظرفیت تولید سالانه متانول ۵.۵ میلیون تن است که این میزان سال آینده به ۱۱ میلیون تن و تا سال ۲۰۲۰، به ۱۷ میلیون تن ظرفیت صادرات می‌رسد. بحث رقابت واحدهای داخلی یکی دیگر از چالش‌های اتحادیه است. واحدهای مختلف برای گرفتن بازارهای بین‌المللی دچار رقابت مخرب با یکدیگر می‌شوند که مجموعه پتروشیمی برای رفع این مشکل تصمیم تشکیل کنسرسیوم صادراتی گرفته است اما این راه‌حل از نظر اتحادیه علاج بلندمدت نیست و برای رفع این مشکل باید نهاد رگولاتوری تشکیل شود.

دغدغه ای جدید به نام اقلیم کردستان عراق

موضوع تحولات منطقه ای بخصوص منطقه اقلیم کردستان عراق و اختلال در صادرات فرآورد ه های نفتی از سوی ایران یکی از اصلی ترین دغدغه هایی بود که در نشست خبری اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی به آن اشاره شد.

باقریان در این خصوص گفت: (OPEX)  در مورد اقلیم کردستان پیرو و تابع تصمیمات دولت جمهوری اسلامی  ایران است  و هر تصمیمی که دولت  در قبال اقلیم کردستان بگیرد، ما به عنوان فعال اقتصادی می‌پذیریم اما مجموع صادراتی که اتحادیه به اقلیم کردستان دارد حدود ۶۵ درصد صادرات را تشکیل می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه اقلیم کردستان برای اتحادیه یک بازار مطلوب بود، افزود: اگر می‌خواهیم رویه صادراتی لطمه نبیند، باید با عزم جدی صادرات به عراق را پیگیری کنیم و دولت نیز مسئله داد و ستد مالی بین تولیدکنندگان ایران و عراق را برطرف کند.

این فعال صادراتی با بیان این که  تجربه گذشته و تحریم‌های سال‌های قبل نشان می‌دهد که بخش خصوصی در زمان تحریم عملکرد مطلوبی داشته  و حجم عظیمی از فرآورده‌هایی که امکان صادرات آنها توسط دولت وجود نداشت، توسط بخش خصوصی انجام  شد گفت : با تغییر سیاست های آمریکا بالطبع باید در برنامه ریزی ها نیز تجدید نظر به عمل آید  و این در حالی است که دولت هم  باید به یاد داشته باشد که بخش خصوصی همواره یاور و همراه او بوده است .

۲۶ مهر ۱۳۹۶ ۱۰:۵۷
تعداد بازدید : ۵۲۰