قیر ایران روی ریل صادراتی بورس کالا

قیر ایران روی ریل صادراتی بورس کالا
هفته گذشته در بورس کالا ۶۸ هزار و ۸۵۱ تن انواع قیر در تالار داخلی و صادراتی معامله شد تا این محصول سیاه رنگ همچنان در صدر معاملات رینگ پتروشیمی و فرآورده های نفتی بورس کالا باقی بماند.
 

به گزارش شانا، از ابتدای امسال حجم معاملات رینگ صادراتی بورس کالای ایران افزایش یافته است و براساس آمار صادرات بورس، قیر در صدر معاملات تالار کیش قرار دارد و هیچ یک از محصولات دیگر بورس به گرد قیر در رینگ صادراتی نمی رسد.

بر پایه اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار در هفته گذشته رونق معاملات قیر ادامه داشت؛ به طوری که ۴۶هزار و ۸۵۱ تن انواع قیر در تالار داخلی و ۲۰ هزار تن از این محصول در تالار صادراتی بورس معامله شد.

مدیر معاملات کارگزاری باهنر به عنوان یکی از عرضه کنندگان قیر صادراتی در بورس کالا گفت: اصلی‌ترین دلیل رونق معاملات قیر در بورس کالا این است که دو شرکت بزرگ نفت پاسارگاد و نفت جی از همان ابتدای راه‌اندازی بورس، تعهد ۱۰۰ درصدی برای عرضه محصولات‌شان در بورس داده‌اند که همین اراده عرضه و اطمینان به بورس، سبب رونق معاملات قیر شده است.

برزین اعلائی افزود: هم اکنون کل قیر صادراتی این دو شرکت از طریق تالار کیش به بازارهای جهانی صادر می‌شود، ضمن آن که مشتریان نفت جی و پاسارگاد نیز به خوبی با تالار بین‌المللی بورس کالا آشنا هستند.

به این ترتیب، مزایای حضور در بورس و صادق بودن عرضه‌کنندگان قیر، از دلایل افزایش روزافزون معاملات قیر در بورس است.

وی اظهار کرد: بیش از ۱۰ محصول از طریق بورس کالا به بازارهای جهانی صادر می‌‌شوند اما حجم عرضه این محصولات پایین است و صادرکنندگان ایرانی، بورس را برای خرید این کالاها انتخاب نمی‌کنند.

به گفته اعلائی، اگر عرضه کنندگان سایر محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی مانند عرضه کنندگان قیر کل محصولات خود را به بورس بیاورند، علاوه بر سود بالا، حجم صادرات کالاها از طریق بورس نیز افزایش می یابد.

 

۵ شهریور ۱۳۹۱ ۰۱:۳۰
تعداد بازدید : ۱,۰۵۹