نقش هلدینگ خلیج فارس در صادرات محصولات پتروشیمی

صادرات محصولات مختلف پتروشیمی به 40 کشور جهان نشان از نقش مهم هلدینگ خلیج فارس در بازارهای بین المللی دارد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس ، عادل نژاد سلیم نائب رئیس هیات مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در ابتدای مجمع این هلدینگ پتروشیمی که روز یکشنبه(30 مهرماه) برگزار شد اظهار کرد:  سال ۱۳۹۲ در یک نگاه،  تولید شرکت های پتروشیمی زیر مجموعه هلدینگ۷۱ درصد بود که در آن دوران هلدینگ خلیج فارس دارای جایگاه جهانی و خوراک مایع نبود. در آن زمان هلدینگ به معنای الان مطرح نبودو ۴طرح غیر فعال و ۸ شرکت زیان ده و فاقد استراتژی نا مناسب وجود داشت. 
وی افزود: پروژه بید بلند به دلایلی ۱۴ سال بی نتیجه مانده بود که اگر راه اندازی نمی شد خوراک گچساران تامین نشده و  ضربه محکمی به محیط زیست مان وارد می شد. بنابراین یک حرکت ملی انجام داده و تمام توانمان را روی پروژه ی بید بلند متمرکز کردیم و مسائل مالی قراردادی اش را حل کرده تا به یاری حق پروژه بید بلند۲ از بهمن ۹۷ راه اندازی خواهد شد و در حال حاضر طرح پالایش گاز بید بلند خلیج فارس با سرمایه گذاری بیش از ۳ میلیارد دلار تا کنون بیش از ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این طرح با هدف توقف هدر رفتن گازها از مشعل چاه های نفتی و تولید سالانه یک میلیون اتان برای مجتمع های پتروشیمی ساخته می شود.

نژاد سلیم ادامه داد: یکی از نکات قابل توجه در این طرح عبور بیش از ۵۷۰ کیلومتر خطوط لوله است. این طرح با اهداف کسب درآمد مالی و ارتقای سطح علمی، فنی، اقتصادی و اجتماعی، افزایش میزان گاز شیرین تولید شده در کشور، کاهش میزان مصرف فرآورده های نفتی کشور و جایگزینی آن با گاز طبیعی، تولید اتان، پروپان و بوتان و میعانات گازی، و همچنین تامین اتان مورد نیاز واحدهای پتروشیمی و ایجاد اشتغال در منطقه در دست احداث است.این پتروشیمی در زمینی به مساحت ۲۴۴ هکتار در شهرستان بهبهان و بیش از ۶۰ هکتار در تاسیسات ذخیره سازی برای صادرات در ماهشهر، با تامین سرمایه از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، صندوق توسعه ملی و با عاملیت بانک سپه اجرا می شود.یکی از نقاط عطف این پروژه عظیم ملی فعالیت متخصصان و نیروهای اجرایی تمام ایرانی است، به نحوی که در این پروژه هیچ نیروی خارجی مشغول به کار نیست و اکنون بیش از چهار هزار و ۲۰۰ نیرو در این پروژه مشغول به فعالیت هستند.همان طور که زمان عرضه سهام گفتم سال ۹۷ اوج شکوفایی هلدینگ است زیرا سرمایه گذاری در هلدینگ خلیج فارس زمان بر است.
نژاد سلیم با اشاره به تعداد نیروهایی که طی این مدت برای استخدام در مجموعه های زیر نظر هلدینگ جذب شده اند؛ بیان کرد: تا به حال۲۷۰۴ نفر اشتغالزایی کردیم و قدرت حضور موفق در بازار های جهانی را بدست آورده ایم. عدم وجود ساختار مالی مناسب یکی دیگر از مسائلی بود که مدتها درگیر آن بودیم به این خاطر مشکلات موجود در شرکت را شناسایی و بررسی کردیم که خوشبختانه در طول این مدت برطرف شد؛ دستاوردهایی هم حاصل شد اما هنوز هم احتیاج به کار دارد.
نژآد سلیم همچنین در مورد شرکت هایی که دچار زیان مالی شده بودند؛ تاکید کرد: پتروشیمی تندگویان و اروند از مرحله زیان خارج شده اند و سود خالص آنها مثبت شده است. هم اکنون پتروشیمی فجر و مبین را در بورس عرضه دادیم و به عنوان شفاف سازی باید عنوان کنم که این دو پتروشیمی نمره اول و دوم را کسب کرده اند و برای شفافیت بیشتر تمام شرکت های زیر نظر هلدینگ آماده ی حضور در بورس هستند. پتروشیمی فیلیپین نیز زیان دیده است و اکنون به دنبال رفع این مشکلات و تعیین تکلیف هستیم.

هلدینگ خلیج فارس در ۴ شهر اروپا نمایندگی زده است

نائب رئیس هیات مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در مورد فعالیت های خارج از کشور؛ اظهار کرد: باید استانداردهای جهانی را رعایت کنیم برای ایجاد جایگاه مناسب به ۴ شهر اروپا سفر کردیم تا بتوانیم هلدینگ خلیج فارس را حمایت کنیم و این حمایت بسیار مقبول واقع شد به طوری که دو شرکت بزرگ و ردیف اول دنیا با سرمایه ۵ میلیارد دلاری به خاطر پتانسیل های نهفته ای که در هلدینگ خلیج فارس وجود دارد این شرکت را برای همکاری انتخاب کردند و با توجه به اینکه در زمانی به سر می بریم که تحریم واقتصاد مقاومتی در کشور حاکم است اما هم اکنون جایگاه ما در جهان و دنیا بین ۵۰ شرکت اول است و موفق به افتتاح نمایندگی در سه کشور اروپایی شدیم که همه این جریانات موجب بازخوردهای خوب و ایجاد افتخارات متعدد شد.
 نژاد سلیم در خصوص انجام مسئولیت های اجتماعی هلدینگ خلیج فارس ؛ ابراز داشت: مسئولیت اجتماعی یکی از وظایف اصلی شرکت ها در دنیا به حساب می آید . پس از رشد اقتصادی نباید به محیط پیرامون مان بی مسئولیت باشیم . بنابراین اگر در منطقه محروم پارک و مدرسه ساختیم جزو مسئولیت های اجتماعی ما در قبال آن منطقه محروم بوده است. هم اکنون با پتانسیل هایی که طی این سال ها به دستمان آمده است و با شرایط بازار ،محیط پیرامونی و بررسی هایی که صورت گرفته است برنامه استراتژی پنج ساله دوم را تدوین خواهیم داد.
وی در مورد محصولات پتروشیمی که به ۴۰ کشور صادر می شود؛ گفت: یکی از استراتژی هایی که در آن موفق نبودیم مشارکت در خارج از ایران بود که آن هم نیازمند شرایط خاص خودش است. اگر بتوانیم شرکای خارجی داشته باشیم موجب می شود که ایمنی سرمایه و رقابتمان بهتر شود.میزان تولید ما تلاطم زیادی داشت که از۲ .۱۷میلیون تن در سال ۹۲ به ۲۱ میلیون تن در سال ۹۵ افزایش یافت که بخشی از آن ناشی از فعال کردن ظرفیت های خالی مجتمع های پتروشیمی بوده است.
گفتنی است: در مجمع سالانه شرکت صنایع هلدینگ خلیج فارس بعد از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره و حسابرس و تصویب صورت های مالی ، تصویب شد از سود محقق شده ۸۲ تومانی، ۴۰ تومان به ازای هر سهم تقسیم شود. افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی در مجمع هلدینگ خلیج فارس تصویب شد. همچنینن تصویب افزایش سرمایه از ۵۰ هزار میلیارد به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال پس از اخذ مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار در یک و چند مرحله ظرف مدت دو سال در اختیار هیات مدیره شرکت قرار گرفت .

۲ آبان ۱۳۹۶ ۱۵:۴۸
نیپنا |
تعداد بازدید : ۶۵۱