سرگردانی پیمان پولی میان بانک‌های ایران و عراق/بانک مرکزی کم کاری کرد

سرگردانی پیمان پولی میان بانک‌های ایران و عراق/بانک مرکزی کم کاری کرد
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ضمن اعلام اینکه هنوز پیمان پولی بین ایران و عراق برقرار نشده است، گفت: بانک مرکزی ایران مدعی است برای همکاری‌های بانکی با طرف عراقی مذاکره کرده و پیشنهاد داده، ولی عراق امضا نکرده است. عراق هم ادعا دارد که برای پیمان پولی آمادگی دارد و یک توافقنامه ۱۷ بندی هم در این زمینه نوشته و برای بانک مرکزی ایران فرستاده اما بانک مرکزی ما اقدام نکرده است.

به گزارش اوپکس به نقل از ایسنا سید حمید حسینی  اظهار کرد: بحث امضای قرارداد دو جانبه پولی از مهمترین سیاست‌های بانک مرکزی برای حل مسائل بانکی و ارتباطات پولی با سایر کشورهاست.

وی ادامه داد:‌ در سفرهای خارجی نماینده بانک مرکزی حضور دارد، مذاکره و طرح خود را ارائه می‌کند؛ اما متاسفانه تنها کشوری که پیمان پولی با آن اجرایی شده کشور ترکیه است. پیمان پولی با ترکیه به مرحله نهایی رسیده و اجرایی شده است. البته مشخص نیست که پیمان پولی با ترکیه هم خیلی به نفع ما باشد، چون بخشی از صادرات ما به ترکیه شامل نفت و گاز می‌شود که اگر بخواهیم در مقابل آن لیر دریافت کنیم مشخص نیست که چقدر به صلاح‌مان باشد.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: حدود دو میلیارد دلار صادرات غیر نفتی و حدود شش میلیارد دلار صادرات نفت و گاز به ترکیه داریم و واردات ما از ترکیه نیز چهار میلیارد دلار بیشتر نیست و ترک‌ها چون به نفع‌شان بوده است، پیمان پولی را پذیرفته اند.

حسینی درباره آخرین وضعیت پیمان پولی با عراق گفت: در مورد پیمان پولی با عراق پیشنهاد شده و مذاکراتی صورت گرفته اما هنوز به جایی نرسیده است. بانک مرکزی ایران مدعی است برای همکاری‌های بانکی با طرف عراقی مذاکره کرده و پیشنهاد داده ولی عراق امضا نکرده است. عراق هم ادعا دارد که برای پیمان پولی آمادگی دارد و یک توافقنامه ۱۷ بندی هم در این زمینه نوشته و برای بانک مرکزی ایران فرستاده اما بانک مرکزی ما اقدام نکرده است.

بانک مرکزی در زمینه پیمان پولی کم کاری کرده است

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد که در این زمینه همت و تلاش لازم را انجام نمی‌دهیم. در همایش بزرگ تجاری ایران و عراق که در تهران برگزار شد چند مقام بانک مرکزی عراق و نماینده‌های بانک‌های مهم عراقی حضور داشتند اما با اینکه رئیس کل بانک مرکزی و قائم مقام بانک مرکزی دعوت بودند ولی متاسفانه هیچ کدام در این همایش حاضر نشدند و از فرصتی که مقامات بانکی عراق بودند استفاده نشد.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: بانک مرکزی آنقدر درگیر مسائل نظام بانکی و سپرده گذاران است که عملا فرصت موضوعات بین المللی و پیگیری‌های خارجی را ندارد. به نظر می‌رسد که در این زمینه بیشتر کم کاری از بانک مرکزی ما است؛ ضمن اینکه در عراق هم به دلیل تنوع احزاب و گروه‌ها تصمیم‌گیری کار سختی است.  

حسینی درباره اینکه آیا برقراری پیمان پولی با عراق به نفع‌ ایران است؟ اظهار کرد: فرقی که ترکیه با عراق دارد این است که ارزش پولی ترکیه در دو سال گذشته پایین آمده است و لیر افت کرده اما عراق در اوج بحران‌های داعش نه تورم داشته و نه ارزش پولی‌اش کم شده است. ما تعداد زیادی زائر داریم که به عراق می‌روند و پول عراق می‌تواند برای‌مان قابل استفاده باشد اما ارزش ملی پول ترکیه رو به کاهش بوده است.

۸ آبان ۱۳۹۶ ۰۹:۳۶
تعداد بازدید : ۷۰۰