ایران، روسیه و قطر می‌توانند تعیین‌ کننده قیمت گاز در جهان باشند

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: عمده‌ترین تولیدکننده گاز در منطقه، کشورهای ایران، روسیه و قطر هستند، این سه کشور با هماهنگی یکدیگر می‌توانند تعیین‌ کننده قیمت گاز جهان باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، اسدالله قره‌‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به منافع مشترک ایران و روسیه و همچنین روابط نزدیک ایران و قطر، گفت: عمده‌ترین تولیدکنندگان گاز جهان، کشورهای ایران، روسیه و قطر هستند که با هماهنگی یکدیگر می‌توانند تعیین‌کننده قیمت گاز در جهان باشند.

وی افزود: ایران و روسیه در منطقه خاورمیانه، منافع مشترک راهبردی زیادی دارند، منافع این ۲ کشور حول محور سیاست بوده و سیاست به منافع اقتصادی نیز ختم می‌شود.

قره خانی با بیان این‌که در دل منافع اقتصادی، حوزه نفت و انرژی نقش پررنگی دارد، تصریح کرد: ایران می‌تواند با روسیه در زمینه امضای قراردادهای نفتی همکاری ویژه‌ای داشته باشد، روسیه دارای ذخایر بزرگ نفت و گاز است، در زمینه فناوری نیز جایگاه خوبی دارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: ایران در خاورمیانه در بسیاری از اهداف باور مشترکی دارد، روسیه نسبت به شرکت در پروژه‌های نفت و گاز ایران علاقه نشان می‌دهد و ایران نیز از نظر جغرافیایی دارای موقعیت خوبی است.

وی تاکید کرد: هم اکنون با امضای چند تفاهم‌نامه نفتی بین ایران و روسیه در زمینه نفت و گاز، همکاری خوبی در حال شکل‌گیری است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد: با اجرای برجام و امضای قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با کنسرسیومی متشکل از شرکت توتال فرانسه، شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) و شرکت پتروپارس ایران، تابوی تحریم‌ها شکسته شده است، روسیه نیز با امضای تفاهم‌نامه‌های اخیر ثابت کرد ایران در بازارهای جهانی در زمینه انرژی نقشی موثر دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

۱۵ آبان ۱۳۹۶ ۱۰:۴۷
شانا |
تعداد بازدید : ۳۱۳