تبدیل مستقیم نفت خام به محصولات پتروشیمی در عربستان

نخستین گام طرح تبدیل نفت خام به محصولات پتروشیمی با ایجاد یک تاسیسات جدید در عربستان برداشته شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس  به نقل از پلاتس، منابع آگاه به تازگی اعلام کردند: عربستان سعودی در آستانه تکمیل مطالعات امکان سنجی به منظور ایجاد یک تاسیسات جدید پیشروانه برای تبدیل مستقیم نفت خام به محصولات پتروشیمی قرار دارد. به این ترتیب بدون نیاز به فرآیند تصفیه، امکان تولید محصولات شیمیایی فراهم می آید.
بر اساس این گزارش ، مطالعات یادشده به وسیله شرکت های سعودی آرامکو و سابک عربستان در حال انجام است. با تکمیل این مطالعات و حصول نتیجه، این دو غول صنعتی عربستان سعودی پروژه یادشده را در قالب یک طرح مشترک (JV) پیش خواهند برد.
انتظار می رود سابک و سعودی آرامکو تا پایان سال جاری میلادی یک تفاهمنامه همکاری برای احداث این مجموعه کاملا یکپارچه به امضاء برسانند. سپس یک مشاور مدیریت پروژه نیز برای طراحی مجموعه یاشده برگزیده می شود.
بر اساس گزارش رسانه های ریاض، امین ناصر، مدیر عامل سعودی آرامکو، عنوان کرد: انتظار می رود که تصمیم نهایی برای این طرح تا پایان سال جاری میلادی اتخاذ شود.
هیچ یک از دو شرکت آرامکو و سابک تا کنون جزئیاتی بیشتری از پروژه جدید منتشر نکرده اند.
یکی از اعضای تیم تحقیقاتی این پروژه در گفتگو با موسسه اس اند پی گلوبال پلاتس (S&P Global Platts) اظهار داشت: تاسیسات پیشنهادی از نفت خام فوق سبک (super-light crude) بدست آمده از یک میدان در جنوب ریاض بهره خواهد برد. میدان مورد نظر احتمالا میدان نعیم با ظرفیت 100 هزار بشکه در روز در فاصله 250 کیلومتری جنوب پایتخت است.
۱۵ آبان ۱۳۹۶ ۱۱:۲۲
نیپنا |
تعداد بازدید : ۳۲۶