حجم 140 میلیارد دلاری مبادلات ایران با کشورهای عدم تعهد

حجم 140 میلیارد دلاری مبادلات ایران با کشورهای عدم تعهد
یک کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر ظرفیت های اقتصادی شانزدهمین اجلاس عدم تعهد، از حجم 140 میلیارد دلاری مبادلات ایران با کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در سال گذشته خبر داد.
علی دینی ترکمان در گفتگو با مهر، در خصوص فرصت های اقتصادی برگزاری شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران، اظهار داشت: درحقیقت شکل گیری جنبش عدم تعهد پیشبرد خط سیاسی مستقل از بلوک شرق و غرب در دوره جنگ سرد بود.
وی تصریح کرد: براین اساس همان خط سیاسی در دوره پس از جنگ سرد به لحاظ اقتصادی به معنای پیشبرد خطی است که رابطه کشورهای درحال توسعه را با هم تقویت کند یعنی به جای رابطه ای که تحت عنوان رابطه "شمال -جنوب" مطرح است، رابطه "جنوب - جنوب" را پیش ببرد.
کارشناس موسسه پژوهش های بازرگانی اضافه کرد: در چنین شرایطی امکان بیشتری برای کشورهای درحال توسعه جهت دسترسی به بازارهای وسیع تر و همچنین فراهم شدن شرایط برای استقلال فن آورانه به وجود خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته حجم مبادلات تجاری غیرنفتی ایران (واردات و صادرات) با این کشورها در حدود 40 میلیارد دلار بوده است، گفت: این در حالی است که اگر کل مبادلات تجاری اعم از مبادلات نفتی و غیرنفتی ایران را با کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در نظر بگیریم رقمی بالغ بر 140میلیارد دلار خواهد شد.

این اقتصاد دان تصریح کرد: ب راین اساس سهم مبادلات بازرگانی ما با کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نسبت به کل مبادلات تجاری نفتی و غیرنفتی در حدود 30 درصد است که این امر نشان دهنده فراهم بودن زمینه مساعد برای توسعه فعالیت اقتصادی است.

به گفته وی، ایران می تواند از بازارهای این کشورها جهت صادرات کالاهای تولیدی خود و همچنین خدمات فنی و مهندسی استفاده بهینه کند.

این استاد دانشگاه پیشنهاد کرد: به نظر می رسد که کمیسیون های اقتصادی این اجلاس دموکراسی کردن نظام حکمرانی اقتصاد جهانی، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی را در دستور کار خود قرار دهند.
۷ شهریور ۱۳۹۱ ۰۰:۵۱
تعداد بازدید : ۹۲۴